WITOLD A. PAZERA - Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Uczeń prof. Jerzego Nowosielskiego.Dyplom w 1980 roku. Malarz, rysownik, satyryk, fotograf. Od 1992 roku prowadzi Autorską Pracownię Plastyczną skupiając się na pracy z młodzieżą przygotowującą się do studiów na uczelniach artystycznych.Twórca rysunków satyrycznych do wielu gazet (obecnie stały współ[pracownik "TEMI". Realizator kilku projektów scenograficznych . Autor projektów graficznych i plakatów ("Dni Tarnowa", programów teatralnych, ilustracji książkowej. Dwukrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki. Członek InSEA. Laureat ponad 20 - tu nagród i wyróżnień. Ostatnio: 2003 r. - Pierwsza Nagroda w Międzynarodowym Konkursie - "Srebrny Czworokąt", Przemyśl, 2004 r. - Nagroda Rady Miasta Tarnowa za "Twórczość artystyczną" . W dorobku posiada ponad 30 wystaw indywidualnych ( cykle:"Światy Pazery", "Pazera Nuovo", "Komedia Ludzka", "Królestwo Wyobrażni", które prezentował m. in. w Krakowie, Rzeszowie, Tarnowie, Gagny, Sevran - Boudotte, Paryżu, Bydgoszczy, Bissendorf (Niemcy). Od 1979 roku uczestniczył w blisko 100 wystawach zbiorowych, krajowych i zagranicznych. Ważniejsze z nich: "Absolwenci III" - Kraków 1980, "Bielska Jesień" - Bielsko-Biała, "Satyrykon" - Legnica (wielokrotnie), Salony Malarstwa ZPAP - Kraków, "Srebrny Czworokąt" - Przemyśl (kilkakrotnie), "Sport w Sztuce" - Łódź , Warszawa. Prestiżowe wystawy m. in.: "Arsenał 88" - Warszawa, "Surrealiści Polscy" - Częstochowa, Wrocław, Olsztyn, "Nowosielski i jego uczniowie" - Kraków, oraz udzieł w wystawach w Norymberdze, Darmstadt, Budapeszcie,Bratysławie, Lipsku, Dreznie, Paryżu, Schoten - Belgia, Orleanie, Trenczynie, Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych w kraju i wielu kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą (Francja - ok. 70 obrazów i rysunków).
Ostatnio współpracuje z Galerią Gołogórski.
O malarstwie Witolda Pazery napisano m. in.:
Nastrojowość i tajemnica fantastycznej wyobraźni Pazery wyrażone są we wszystkich wątkach, cyklach i tematach jego obrazów poprzez pulsowanie świateł i obecność względnej chronologii czasu. Obrazy Pazery są poetyckie, muzyczne i metafizyczne, nasycone symbolicznymi i metaforycznymi treściami. Są one dla widza zagadką, wywołują w nim jeszcze wiekszą potrzebę odkrywania tego dziwnego świata, zbliżonego często do projekcji snów, gdzie objawiają się ze zdwojoną intensywnością nasze skryte marzenia i namiętności (...)
Stanisław Tabisz - "Nastroje wyobrażni" w "Architektura i Biznes"
"...Witold jest artystą o niezwukle silnej i równocześnie wrażliwej osobowości. Pracuje dużo i szybko jakby chciał nadążyć za przesuwającymi się kadrami. Obrazy przybywają z wyobrażni wraz z marzeniami i tęsknotami. Nie szuka - maluje to co znajduje i najwyrażniej bawi się myślami i widzem... Cieszy go malarska materia, bawią formy, kształty wzięte z natury... w jego sztuce realizm miesza się z abstrakcją, a ekspresja często ustępuje romantycznej melancholii..."
"Kobiety w obrazach Pazery owiane są tajemnicą jak poezja domagająca się zrozumienia metafory. Ale co najbardziej fascynujące, nie ma w tym malarstwie nadinterpretacji, patetyzmu... wszystko dzieje się z przymrużeniem oka..."
"Pazera nie pomija publiczności. Albo ją kokietuje, albo ją zwalcza. Albo przemawia donośnie (...) albo mówi do niej cichym szeptem...ale nigdy nie jest wobec niej obojętny - bo zawsze mu na niej zależy."
Wybrane z recenzji: Soni Zengel, Ewy Zając, Andrzeja Pacuły