wydarzenia
2004 |
KATARZYNA
CWYNAR
wystawa malarstwa " Ze światłem"
od 2 grudnia 2004
fotoreportaż
z wernisażu |
LORENZO
CASTORE
NERO fotografia
od 6 listopada 2004
fotoreportaż z wernisażu.
"Black" to
projekt fotograficzny Lorenzo Castore. Projekt ten opisuje, w relacji
z przeszłością oraz teraźniejszością, obszary górnicze, w ujęciu
rozwijającego się Europejskiego Rasizmu. Pierwszy rozdział ("Czarne")
projektu dotyczy polskiego obecnie regionu Śląska, który w okresie
poprzedzającym koniec II Wojny Światowej należał do nazistowskich
Niemiec, kiedy rejon ten był główną dochodową gałęzią przemysłu
energetycznego Rzeszy. Obecnie Śląsk jest miejscem pamięci narodowej
ze względu na to, że w czasie działań wojennych, był to teren obozów
koncentracyjny Auschwitz i Birkenau. Po wojnie, w czasie której
Śląsk uległ dewastacji, ponownie stał się częścią Polski i wszedł
w zasięg wpływów ZSRR, i w okresie tym miał fundamentalne znaczenie
w odbudowywaniu zniszczonej gospodarki kraju. Obecnie natomiast,
Śląsk podupadł ekonomicznie - kopalnie zamyka się, górników zwalnia się masowo.
Ta pierwsza część pracy wystawiana była w okresie 1999 - 2003,
z pomocą Polskiego Instytutu w Rzymie oraz Włoskiego Instytutu
w Warszawie i Krakowie, dzięki którym powstał album pt. "Szczęść
Boże".
Katalog ten zawiera pierwsze dwa lata pracy wykonanej w Polsce.
Wystawa była prezentowana w Rzymie (2000); Warszawie, Krakowie,
Katowicach, Zurychu, Gliwice i Carbonia (2001), ponownie w
Warszawie (2002), i Mediolanie (2004). Dyrekcje Polskich Instytutów
Sztuki na świecie zainteresowane są udziałem we współtworzeniu
czasopism fotograficznych, co stwarza nowe potrzeby oraz czyni
projekt bardziej kompletnym i prestiżowym. Drugi rozdział (Nero)
tej trylogii wystawiany był we Włoszech w rejonie Sulcis, w
Pd.-Zach. Sardynii. Sulcis to włoski rejon o najwyższej produkcji
energetycznej i górniczej podczas ostatnich lat faszystowskiej
dyktatury we Włoszech. Mussolini przyczynił się do tego, aby
obszar ten został objęty fundacjami niektórych miast, jak również
wpłynął na rozwój funkcjonujących w przeszłości zagłębi górniczych.
Te same obszary używane były również jako miejsca internowania
homoseksualistów, chorych umysłowo, ekscentryków, sympatyków
socjalizmu, domniemanych i faktycznych przeciwników systemu.
Był on również wykorzystywany jako lokalny teren emigracyjny,
skupiający ludzi z dwóch różnych regionów Włoch. Obecnie aktywność
kopalni ogranicza się do działań w fabryce Nuraxi Figus, i
kopalni Seruci, która utrzymuje swą działalność, wszystkie
pozostałe kopalnie są częścią zrujnowanego industrialnie archeologicznego
terenu, i powoli zanika o nim pamięć. Ten oto projekt zrealizowano
przy pomocy Towarzystwa Humanitarnego, oraz poszczególnych
ich dyrekcji z Carbonii. W 2004 roku część tej pracy była wystawiona
w Carbonia's Torre Littoria i w Milanie w Palazzo Reale. Obecnie
planowana jest wystawa objazdowa, uzupełniona wydaną przez
Federico Motta Editore na ten temat książką. W obydwu przypadkach
fotografie zostały wzbogacone tekstami znaczących pisarzy zaangażowanych
w sprawy terenów objętych projektem. Bieżącym planem jest uzupełnić
ten projekt trzecim rozdziałem (Negro) dotyczącym Austri i
jej kopalnii: one bowiem odegrały istotna rolę w powstaniu
Prawa Wyborczego (Franchizm?), począwszy od gwałtownego konfliktu
z górniczymi związkami zawodowymi, który charakteryzował silny
i sławny ruch jednego z największych reakcjonistów Franko.
Autor projektu Lorenzo Castore chce użyć 3P Grant w celu realizacji
trzeciego rozdziału tego projektu
|
Małgorzata
Chmielewska
"moje podróże' - malarstwo
od 7.10.2004
fotoreportaż
z wernisażu |
PORTRETY
DUŻYCH I MAŁYCH - DZIEWCZYNA Z PERŁĄ I INNE
(od 4.10.04)
fotoreportaż z wernisażu
"...Jest
rzeczą znaną, że w malarstwie portret uchodzi za najtrudniejszy z
rodzajów."
Pierwsze dziecięce ślady aktywności twórczej choć nie podlegające interpretacji,
przedstawiają często portrety osób najbliższych. "Jedna z licznych trudności
polega na niezbyt dużym stopniu zadowolenia, jakie zdradzają bracia, siostry
i kuzyni portretowanej osoby. Ich zdaniem błysk oka nie został uchwycony: nos
ma inny kształt niż w rzeczywistości; szal, który owija szyję, jest innego
niż naprawdę koloru; i całość przypomina raczej karykaturę." O ile dla dzieci
są to ideoplastyczne odzwierciedlenia codzienności, wzbogacane stopniowo o
coraz liczniejsze akcydensy, dla analityków dziecięcych wytworów plastycznych
stanowią podstawowe źródło treści psychologicznych młodych twórców.
"Jednakże ktokolwiek próbował wiernie przedstawić rzeczywistość, wie, że prawo
selekcji składających się na nią elementów jest nie do uniknięcia. Wie również,
że w swoim dążeniu do formy syntetycznej malarz wydobywa nieraz lepiej charakter
modelu, niż gdyby w pełni zadowolił wymagania troskliwej rodziny." Od Pigmaliona
po Doriana Graya mity, legendy, bajki, baśnie i literatura dla dorosłych ukazują
nam "mówiące", tajemnicze, melancholijne, żyjące własnym
życiem, będące niejasnym złudzeniem prawdy i iluzji, niezapomniane PORTRETY
postaci. Wystawa jest zderzeniem dwóch światów: dzieci i dorosłych, zespolonych
wiecznie aktualnym w historii sztuki tematem PORTRETU.
"Toteż rad byłbym, gdyby, wyszukując w moim tekście niedokładności czy pominięcia,
czytelnik nie odrzucał z góry myśli, iż jego własna drażliwość może być drażliwością
krewnych." Każdy portret malowany z przejęciem jest portretem artysty, nie zaś
modela. Model jest tylko pobudką, okazją. Nie jego, ale raczej siebie samego
malarz ujawnia na płótnie. Powód, dla którego nie chcę obrazu tego wystawiać,
jest ten, że obawiam się, czy nie ujawniłem w nim tajemnicy własnej duszy..."Podobnych
obaw nie mieli:
Krystyna Feliksik, Krystyna Bochenek, Maria Siuta - Górecka, Irena Popiołek-Rodzińska,
Joanna Zakrzewska, Danka Jaworska, Agata Wąsowska, Paweł Erazmus, Michał Sikorski,
Edyta Purzycka, Teresa Żebrowska, Jacek Sroka, Piotr Woroniec, Czesław Kotwica,
Iwo Rynkiewicz, Lech Polcyn, Iwona Demko, Grzegorz Lerka, Tomasz Bełech, Anna
Pawlak-Sikorska, Wiesław Obrzydowski, Marian Bielawka, Stańczyk oraz studenci z Instytutu PPiS AP w Krakowie: Maria Misiak, Katarzyna Grudniewska,
Anna Żurek, Agnieszka Wojtuń, Monika Ir, Lidia Dudzik, Anna Palonek, Anna Bielecka i najmłodsi uczestnicy wystawy: Kira Kudla, Pola Suchodolska, Maciuś Znój,
Michał Kowalczyk, Alicja Biedrzycka, Damian Marzec, Madzia, lat 9, Gaba Żebrowska,
Nicol Jakóbiak, Zuzanna Sroka, Julia Sikorska,
Melania Sroka, Miłka i Dobek Obrzydowscy |
Teresa
Żebrowska
"Zdarzenia
zaludniające przestrzeń", to tytuł nowego cyklu prac w technice
własnej, prezentowanych od 5 sierpnia w Galerii Labirynt Nr2, na
krakowskim Kazimierzu, przed indywidualną wystawą artystki w Danii
w Galerii Brantebjerg, która w tym roku obchodzi 25 rocznicę istnienia.
Urodzona w Przemyślu. Absolwentka
Instytutu Sztuki Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Dyplom w 1985 roku
w Pracowni Malarstwa prof. I. Popiołek - Rodzińskiej i prof. S. Sobolewskiego.
Obecnie profesor nadzwyczajny Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Swój
dorobek twórczy prezentowała na około 30 wystawach indywidualnych w kraju,
( m. innymi w Krakowie, Lublinie, Warszawie) oraz za granicą (m. innymi w Niemczech,
Holandii, Danii, Finlandii, USA) i około 50 wystawach zbiorowych (m. innymi we
Włoszech, w Niemczech, Holandii, Danii, Francji, Finlandii, Austrii, USA). Zajmuje
się malarstwem, monotypią, collage oraz fotografią.
w Galeria
Labirynt na Floriańskiej 36 w sierpniu będzie
prezentowana wystawa Letnia Kolekcja Snów, w której biorą udział m.innymi:S.Rodziński,
T.Żebrowska, I.Popiołek, E.Bajek, L.Polcyn, P.Woroniec, J.Zakrzewska,
P.Erazmus, J.Dmitruk,E.Purzycka, G.Lerka, A.Wąsowska, A. Kozień,M.Siuta-Górecka
i S.Górecki i Danka Jaworska
|
Iwo
Rynkiewicz
"kobiety i kobitki" rzeźba ceramiczna
od 8.07.2004
fotoreportaz
z wernisażu |
Grzegorz
Lerka
malarstwo, grafika
od 3.06.2004
fotoreportaż
z wernisazu |
Agnieszka
Kozień
wystawa malarstwa "Miasto"
od 6 maja 2004
|
|