wydarzenia |
Międzynarodowe Centrum Kultury
wykład prof. Marii Poprzęckiej
"O SZTUCE OBRZYDLIWEJ"
towarzyszący wystawie "Mroczna strona wyobraźni - sztuka Alfreda Kubina".
8 stycznia 2009
Międzynarodowe Centrum Kultury zaprasza 8 stycznia o godz. 17.00 na wykład
prof. Marii Poprzęckiej na temat sztuki obrzydliwej, który jest jednym z wydarzeń towarzyszących wystawie prac znakomitego rysownika Alfreda Kubina. Punktem wyjścia do rozważań będzie świat mrocznej wyobraźni artysty, zamieszkiwany przez: ".siejące panikę olbrzymy o grubo ciosanych twarzach, których zasadniczym powołaniem jest miażdżyć, rozdzierać i deptać, wywiedzione z koszmaru bestie. I złowieszcze kreatury człowiecze, mnogie lub pojedyncze" (za: Jan Gondowicz, katalog wystawy). Świat ten zdumiewa, bulwersuje, powoduje wstrząs, a czasami wręcz obrzydza.
Termin abject art (sztuka wstrętu) zastosowany został w krytyce angloamerykańskiej w latach 80. i 90. XX wieku do opisu dzieł sztuki, które odrzucają konwencjonalne piękno i wykorzystują materiały zdegradowane, aby oddziaływać poprzez kreowanie przedmiotów i przedstawień, kwestionujących i naruszających uznane normy. Określenia abject i abjection - obrzydzanie i jednocześnie wstręt do tego, co obrzydliwe - wprowadziła Julia Kristeva, która poświęciła temu zjawisku studium zatytułowane "Pouvoirs de l'horreur".
W Polsce abject art pojawiła się w latach 90. XX wieku, najbardziej znanymi przedstawicielkami tego nurtu są Alicja Żebrowska, Katarzyna Kozyra i Joanna Rajkowska.
Maria Poprzęcka - profesor Uniwersytetu Warszawskiego, historyk sztuki, specjalizuje się w historii i teorii sztuki w XIX i XX wieku. Przez wiele lat kierowała Instytutem Historii Sztuki UW. Obecnie dyrektor Podyplomowych Studiów Muzealniczych UW. Prezes Stowarzyszenia Historyków Sztuki od 1998 roku. Autorka licznych publikacji m.in. Akademizm, O złej sztuce, Polskie malarstwo salonowe, Galeria. Sztuka patrzenia.
Spotkanie towarzyszy wystawie
MROCZNA STRONA WYOBRAŹNI - SZTUKA ALFREDA KUBINA
czynnej do 27.01.2009
Alfred Kubin, nazywany austriacki Goyą, zasłynął jako mistrz rysunku, genialny ilustrator książek i pisarz. Poprzez sztukę próbował wyzwolić się od dręczących go lęków, fobii, nieszczęść osobistych i kryzysów duchowych tworząc niepowtarzalny język plastyczny o niebywale sile sugestii. Prace pochodzą z największej na świecie kolekcji dzieł Kubina w Landesmuseen w Linzu (Górna Austria).
|
wystawa pokonkursowa
"Ocalić od zapomnienia"
od 2007-11-29
fotoreportaż z wernisażu |
JOŽE PLEČNIK ARCHITEKT I WIZJONER
SŁOWIAŃSKI GAUDI W MCK
fotoreportaż z wernisażu
12 grudnia 2006 - 25 lutego 2007
Słowiański Gaudi, słoweński wieszcz, największy architekt Europy Środkowej XX wieku - tak krytyka określa Jože Plečnika. Prace wybitnego twórcy europejskiego modernizmu, zaprezentuje na wystawie monograficznej Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie w 50 rocznicę śmierci artysty. Jest to pierwsza w Polsce tak wielka wystawa prac Plečnika, którego znakomite realizacje zadecydowały o wyjątkowym pięknie i atmosferze trzech środkowoeuropejskich stolic: Lublany, Pragi, Wiednia.
Wystawa w MCK obrazuje niezwykły dorobek Plečnika, obejmujący zarówno projekty urbanistyczne terenów miejskich, pojedyncze obiekty jak i wyroby rzemiosła artystycznego i grafikę użytkową. Jak zauważa kurator wystawy dr Monika Rydiger "Jože Plečnik był artystą absolutnie wszechstronnym. Projektował zarówno monumentalną architekturę, jak i wnętrza, meble a nawet detale: balustrady, framugi, klamki. Każdej budowli nadawał spójny charakter wielkiego Gesamtkunstwerk (totalnego dzieła sztuki)".
Rzuty, przekroje, oryginalne rysunki i szkice architekta oraz opisy poszczególnych projektów dopełnią modele architektoniczne m.in. tak znanych w Lublanie obiektów jak Trzy Mosty, Most Rzeźników, Cmentarz Žale, Propyleje oraz model przebudowy dzielnicy Letna w Pradze. Pokazane zostaną również współczesne zdjęcia dokumentujące realizacje Plečnika w Wiedniu, Pradze i Lublanie a także zaprojektowane przez niego meble i sprzęty liturgiczne: monstrancje czy kielichy mszalne; m.in. kielich Andrzeja, zaprojektowany przez architekta dla jego brata - księdza. Prezentację uzupełniają publikacje Jože Plečnika i jego korespondencja z Otto Wagnerem - nauczycielem i mentorem.
Eksponaty pochodzą głównie z Muzeum Architektury w Lublanie oraz ze skarbców kościelnych.
Wystawa prezentuje Plečnika przede wszystkim jako twórcę poruszającego się na granicy kultur: romańskiej, bizantyjskiej i niemieckojęzycznej, jako architekta Europy nakładających się na siebie kultur - z ich konfliktami i przesunięciami czasu, językami literackimi i dialektami, świadomością i wrażliwością językową, różnorodnością miejsc i regionów.
Po głośnej retrospektywnej wystawie w paryskim Centre Pompidou w 1986 roku architektura Jože Plečnika stała się prawdziwym objawieniem dla współczesnych architektów, którzy dostrzegli w nim prekursora postmodernizmu. Jego prace są porównywane przez krytyków architektury z dziełami Charlesa Moore'a czy Ricardo Boffila.
Wystawie będzie towarzyszył bogato ilustrowany album w wersji polsko-angielskiej, prezentujący wszystkie najpiękniejsze budowle i prace architekta. Jest to pierwsza w Polsce tak obszerna publikacja poświęcona Plečnikowi.
Autor i kurator wystawy Peter Krečič, dyrektor Muzeum Architektury w Lublanie.
Polski kurator - dr Monika Rydiger; aranżacja Małgorzata Radnicka. |
DAVIDA KIDD
Pomiędzy nieuchwytnym a nieuświadomionym.
GRAND PRIX MTG 2003
od 15 września 2006
fotoreportaż z wernisażu |
MIECZYS?AW WEJMAN
ROWERZYSTA
od 12.09. 2006
fotoreportaż z wernisażu |
JESSICA BACKHAUS
Jesus and the Cherries - fotografia
od 06.05.2006
Miesiąc Fotografii w Krakowie 2006
fotoreportaż z wernisażu |
informacje
galerii |
Głównym
założeniem Galerii Międzynarodowego Centrum Kultury jest badanie
i prezentacja zjawisk artystycznych z przełomu wieków, gł.
Europy Środkowej, nie wyklucza ono jednak zainteresowania szeroko
pojętą sztuką nowoczesną obejmującą cały wiek XIX oraz wiek
XX aż po najnowsze zjawiska w sztuce współczesnej, program
Galerii wiąże się ściśle z ogólnym programem działania Międzynarodowego
Centrum Kultury; Galeria MCK organizuje również wystawy w innych
obiektach wystawienniczych Krakowa - na przełomie 1996/1997
ekspozycję Egona Schiele w Pałacu Sztuki, kolejną (po wystawach
Georga Grosza, Otto Dixa, Gustawa Klimta, Oskara Kokoschki,
Alfonsa Muchy) prezentację sztuki niemieckiego obszaru językowego. |
|