galeria sztukpuk | wydarzenia | galerie | forum-teksty | recenzje | archiwum | linki | kontakt

 

Galeria ZPAF i s - ka
ul. św. Tomasza 24, 31-027 Kraków

Fundacja na Rzecz Rozwoju Sztuk Wizualnych

(organizator Miesiaca Fotografii)

 

wydarzenia 2000 - 2003

galeria ZPAF, pub "DYM"

Jutta Missbach

 

 

 

 

fotoreportaż z wernisażu

instytut wloski i galeria z.p.a.f.
lorenzo castore

"szczesc boze"

 

 

 

fotoreportaż z wernisażu

olga stokłosa

fotografie

 

 

 

 

fotoreportaż z wernisażu

Paweł Żak
"Fotografie"
7.11.03

Cykl fotografii roślin będący alegorią ludzkiego życia. Obserwacja zmienności kwiatu od jego wzrastania do obumierania, jego piękna i nietrwałości tworzy opowieść o starzeniu i przemijaniu. Wystawa zorganizowana przy współpracy z Galerią Luksfera – www.luksfera.pl

fotoreportaż z wernisażu

 

Jolanta Czaicka-Kotlarczyk
PORTRET
od 11.10.03

fotoreportaż z wernisażu

Jolanta Czaicka-Kotlarczyk studiowała w Emili Carr Institute of Art w Vancouver BC (Kanada) i w Photographic Center Northwest w Seatle (USA), gdzie uzyskała dyplom z fotografii artystycznej w 2003r. Fotografuje od 5 lat. W tym czasie brała udział w kilku ekspozycjach zbiorowych w USA (m.in. "Współczesna fotografia kobieca" we Frye Art Museum w Seatle, w marcu 2003r.) oraz miała swoją wystawę indywidualną w PCNW Gallery w Seatle w czerwcu 2003r. Autorka nie stara się dokumentować rzeczywistości. Jej fotografie są raczej bardzo osobistą wizją, wyrażoną przy użyciu roznaitych technik, począwszy od kallitypu, platyny, przez osbitki czarno-białe a skończywszy na fotografii cyfrowej.

Marek Studnicki

Fotografia

od 17.09.03,

wystawa jest jednym z wielu pokazów towarzyszących Miendzynarodowemu Triennale Grafiki w Krakowie.

 

fotoreportaż z wernisażu

"poszukiwanie ducha pokoju"
Jakub Byrczek
od 7.05.2003

Fotoreportaż z wernisażu

wydarzenia 2004

Bronisław Schlabs, Fotogramy,
OD 12 listopada 2004
Wystawa czynna do końca grudnia.
Wystawa fotogramów Bronisława Schlabsa zorganizowana została dzięki współpracy Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, Galerii Piekary oraz Związku Polskich Artystów Fotografików. Wystawa zorganizowana w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie. Na wystawie zaprezentowanych zostanie kilkanaście fotogramów powstałych w latach 1957-1960, będących świadectwem niezwykle śmiałych poszukiwań nowoczesnych form wypowiedzi w sztuce.
Bronisław Schlabs, jedna z ważniejszych postaci powojennej fotografii polskiej – fotograf i animator życia artystycznego, urodził się w 1920 roku w Poznaniu. W 1949 roku ukończył studia politechniczne. Fotografią zajmował się od 1952 roku – w pierwszym okresie reportażem, a od połowy lat 50. fotografią coraz bardziej ulegającą wpływom abstrakcji. Początkowo to natura uchwycona w niecodzienny sposób, a następnie kompozycje bliskie malarstwu informel, w których negatywy poddawane rozmaitym zabiegom jak drapanie, malowanie służyły następnie do robienia odbitek. Drugim medium, w którym artysta rozwiązywał analogiczne problemy, było malarstwo abstrakcyjne. Po 1962 roku nastąpiła kilkunastoletnia przerwa w twórczości Schlabsa, do sztuki powrócił w połowie lat 70., zmieniając jednocześnie kierunek swych poszukiwań. Postawa artystyczna Schlabsa z przełomu lat 50. i 60. mieściła się w ogólnych tendencjach tego czasu. Druga połowa lat 50. była w Polsce okresem odreagowywania doświadczeń socrealizmu. Doktryna jedynie słusznej sztuki zastąpiona została różnorodnymi indywidualnymi poszukiwaniami. Dominującym nurtem stała się abstrakcja niegeometryczna doskonale uzewnętrzniająca ekspresje tłumione przez kilka minionych lat. Tendencja ta szczególnie popularna była w malarstwie, niemniej jednak niechęć do realizmu odzwierciedliła się również w fotografii – medium nierozerwalnie zdawałoby się związanym z rzeczywistością. Obok Bronisława Schlabsa w tym nurcie fotograficznym tworzyli także między innymi Andrzej Pawłowski czy Marek Piasecki – artyści należący do Grupy Krakowskiej. Rozszerzona wersja wystawy zostanie pokazana wiosną 2005 roku, w ramach Biennale Fotografiii w poznańskiej Galerii Piekary.
kurator wystawy: Monika Kozień-Świca

Sylvie Yearit Sheftel - israel
"...tym razem nie będę w Oświęcimiu"
fotografia
22.10.2004


fotoreportaż z wernisażu

Byłem u Stiapasa...
Arturas Waliauga; fotografia
6 X.04
Zatrzymanie niezwykłej intymności prywatnych przestrzeni ujawniających indywidualne historie, na przykładzie spotkań magicznych w cieniu globalnego przyspieszenia i homogenizacji.

fotoreportaż z wernisażu

Dorota Bylica
Fotografie
4.08.04

fotoreportaż z wernisażu

Piotr Lelek ANIMA
od 18 czerwca 2004r.
do 17 lipca 2004r.

fotoreportaż z wernisażu

To jedno z tych miejsc, które raz odwiedzone, na zawsze pozostają w pamięci. Opuszczony barokowy klasztor na Dolnym Śląsku. Zimne, długie korytarze, sale z wielkimi oknami – wszystko puste, ciche... Życie wraca tam powoli – w postaci mchu na drewnianych deskach, winorośli oblepiających zewnętrzne ściany, wchodzących przez okna. Najpierw cysterscy mnisi, później psychicznie chorzy pacjenci szpitala, oficerowie wrogich wojsk, a teraz natura chce objąć te mury w posiadanie. Anima – dusza, ale też pierwiastek naturalny, ciągle powtarzający się rytm śmierci i odrodzenia. Historia ze zdjęć powstała sama – ona dzieje się ciągle, wokół nas, jesteśmy jej częścią. Niewzruszone dotąd mury walczą z rozkwitającą wszędzie zielenią, a człowiek boryka się ze swoimi słabościami, samotnością, potrzebą kontaktu, przekazania emocji i nieuchronnością śmierci. Czy zwycięży?

Tadeusz Budziński
"wilk" fotografia
26.05.2004 godz. 18

 

fotoreportaż z wernisażu

Andzrej Pilichowski Ragno
Fotografia
22 kwietnia 2004

Wystawa jest częścią Dekady Fotografii, organizowanej przez Muzeum Historii Fotografii w Krakowie
zdjęcia z wystawy- fragment całosci

fotoreportaż z wystawy

Jan Motyka
" Vanitas"
otwarcie wystawy fotgrafii
4.12.03 - 9.01.04

fotoreportaż z wernisażu

wydarzenia 2005

Herbert Nussbaumer

Paintings
od 27 października 2005

fotoreportaż z wernisażu

Marcina Przybyłko

Podglądanie - fotografia

OD 27 września 2005 roku

fotoreportaż z wernisażu

Któż z nas nie lubi oglądać zdjęć. "Podglądanie" jest właśnie efektem tej namiętności. Marcin Przybyłko oglądając swoje wcześniejsze fotografie tropi na nich niewidoczne na pierwszy rzut oka sytuacje. Wydobywając z tła i powiększając nobilituje. Przyjemności nie zmniejsza nawet niedostępność sfotografowanych postaci i miejsc. Cóż z tego, że pewnie nigdy nie dowiemy się jacy są ci ludzie ani jak wygląda ich życie. Na szczęście pozostaje wyobraźnia, dla której zatrzymane obrazy są doskonałą pożywką.Marcin Przybyłko

Urodzony w.1969, mieszka i pracuje w Krakowie absolwent Akademii Medycznej w Lublinie (1987-1994); absolwent Wydziału Grafiki ASP w Krakowie (2004)
Autor wystaw indywidualnych: 2003 - "Okna", Galeria Nova, Kraków; 2002 - "Oswajanie Świata", Galeria ARS, Kraków. W 2002 roku otrzymał III nagrodę na ogólnopolskim konkursie Portret w Trzciance

Marek Augustyński, Agnieszka Borkowska, Bartłomiej Grzędziński, Szymon Nęcki, Katarzyna Pawełczuk, Piotr Pawełczuk

"trzy miesiące w pracowni Marka Gardulskiego" fotografia

od 19.08.2005

fotoreportaż z wernisażu

Beata Długosz
od 8.03.2005
"Obiekty refleksyjne" fotografia

fotoreportaż z wernisażu

Rzeczywistość oglądana przez szybę i równocześnie się w niej odbijająca stała się przedmiotem zainteresowania Beaty Długosz. Cóż lepiej mogłoby posłużyć do kontemplacji tego problemu niż szklarnia, w której płynnie przenikają się wnętrze z zewnętrzem tworząc zaskakujące nowe przestrzenie. Obrazy rzeczywistości i ona sama gubią swoje niezależności i autonomiczne istnienie.
Beata Długosz
absolwentka Wychowania Plastycznego Akademii Pedagogicznej im. KEN w Krakowie, dyplom w pracowni fotografii prof. Haliny Cader, pracuje jako nauczyciel akademicki fotografii w Instytucie Sztuki AP (od 2003), członek ZPAF (od 2004), 2003 wystawa w ramach Miesiąca Fotografii: Dyplomy 2003 w Galerii m w Krakowie,
2004 wystawa fotografii Przebłyski w Galerii Fotografii Miasta Rzeszowa,
Wystawa czynna do końca marca
kurator wystawy: Monika Kozień-Świca

WYSTAWA FOTOGRAFII OTWORKOWEJ
Walter Crump i Jesseca Ferguson
od 14 stycznia 2005,

fotoreportaż z wernisażu

wydarzenia 2006

Sz. Kęcki, P. Zgodziński, Sz. Jachna, M. Augustyński, A. Kowalczuk, J. Karwowski

fotografia

od 13.10.2006

 

 

fotoreportaż z wernisażu

 

Michał Cała

Śląskie osiedla

od 16 maja 2006

fotoreportaż z wernisażu

MICHAŁ CAŁA urodził się w 1948 roku w Toruniu, obecnie mieszka w Bielsku-Białej. Studiował na Politechnice Warszawskiej. Od 1983 roku jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Współtwórca Tyskiego Klubu Fotograficznego "KRON". Laureat wielu konkursów fotograficznych - GRAND PRIX na Biennale Krajobrazu Polskiego w Kielcach w roku 1979 i 1983, III nagroda w Konkursie Pentacon- Orwo w Berlinie w roku 1978 i 1980, złoty medal w konkursie "Spotkania z Fotografią'79" w Jastrzębiu- Zdroju.

Zatrzymany w kadrze Śląsk z przełomu lat 70. i 80. Ludzie wtopieni w zdegradowany industrialny świat, próbujący w nim żyć, wychowywać dzieci, pracować, bawić się. Cykl fotograficzny "Śląsk", z którego pochodzą zdjęcia pokazywane w Galerii ZPAF, najważniejszy w dorobku Michała Cały, zwraca uwagę intrygującą poetyką o nieprzemijającej sile.

wystawa będzie czynna do 31 lipca 2006 roku.
galeria czynna poniedziałek - piątek godz. 13-18.

Wystawa "Śląskie osiedla" odbywa się w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie.

Benedykt Dorys

"akt" - fotografia

w ramach IV Krakowskiej Dekady Fotografii

od 2006-04-24

 

fotoreportaż z wernisażu

Polska międzywojenna

w fotografii Adama Lenkiewicza

od 17 stycznia 2006

 

 

 

 

fotoreportaż z wernisażu

wydarzenia 2007

MAGDALENA KRAJEWSKA

"Penthouse" - fotografia

od 8 listopada 2007

fotoreportaż z wernisażu

Znaleziony w piwnicy, zapomniany domek dla lalek wnuczki wraz z kolekcją fotografii "panienek" dziadka potrafi w niezwykły, sposób zespolić historię rodzinną. Na polu postmodernistycznej zabawy tą historią mieszają się pytania o więzy krwi, dom, rodzinę, rites de passage, ale także o to czy można "oswoić" pornografię, zmiękczyć "męskie spojrzenie", o rolę kobiety na erotycznej fotografii i o konteksty przedstawienia kobiecego ciała.
"Na wystawie o nazwie "Penthouse" zdjęcia z prywatnej kolekcji dziadka trafiają w przestrzeń z moich dziecinnych zabaw - mówi Magdalena Krajewska - W czasie, w którym dojrzewałam, mój domek dla lalek w naturalny sposób trafił na rodzinne śmietnisko: piwnica stała się jego nowym domem. Odkrycie zawartości niewielkiego pudełka z negatywami pozostawionymi przez dziadka pozwoliło mi go na nowo zobaczyć. Kolekcja dziadka to reprodukcje magazynów i zdjęć erotycznych z lat 50' i 70' drukowanych prawdopodobnie w Zachodniej Europie. Bohaterki zdjęć wycięte ze swojej naturalnej przestrzeni trafiły do domku dla lalek - domku wybudowanego między innymi - przez dziadka. Fotografie z "Penthouse" ocierają się o temat pamięci, wspomnień. Pamięć osobistą traktują jednak nie jako rodzaj dokumentalnej rejestracji która ma uwolnić od zapomnienia, ale jako inspirację do tworzenia nowych historii ujawnianych na fotografiach."

Miniaturowy świat w którym mieszają się wyobrażenia dziadka na temat kobiet i wyobrażenia wnuczki na temat domu to niezwykła mieszanka męskiej i kobiecej historii z lekkim posmakiem modnego, lekko zakazanego retro. Spotykamy tu i dziadka i wnuczkę w roli podglądaczy - jednak jak układa się ta gra spojrzeń i co z tego wynika - trzeba zobaczyć na wystawie.

Przewrotnie użyty tytuł "Penthouse" podkreśla zarówno eksponowaną przestrzeń (słowo penthouse po angielsku oznacza - oprócz luksusowego apartamentu na ostatnim piętrze - również stryszek czy przybudówkę) jak i podkreśla erotyczno- pornograficzny aspekt zdjęć : "Penthouse" to również popularny magazyn dla mężczyzn w którym artykuły na tematy lifestylowe mieszają się z pornografią.

Magdalena Krajewska studiuje fotografię na ASP w Poznaniu - aktualnie na 1 roku uzupełniających studiów magisterskich. We wrześniu 2006 roku obroniła z wyróżnieniem dyplom licencjacki w dwóch pracowniach - w pracowni profesora Wołyńskiego i Florkowskiego .
Wystawy:
"Nieoczywiste" galeria Stary Browar (2006)
Miesiąc Fotografii w Krakowie (2006)
Galeria Mooncruise w Vancouver (2005)
Festiwal Fotografii w Łodzi (2005 i 2007)

SEBASTIAN RIEMER

Obrazy okien oraz Portrety z Autostrady

fotografia

od 12.10.2007

fotoreportaż z wernisażu

Seria fotograficzna Sebastiana Riemera pod tytułem "Portrety z Autostrady" z roku 2005 związana jest pośrednio z tematyką okna. Autor znajdujący się w samochodzie obserwuje przez tylną szybę obce mu osoby - kierowców i pasażerów z innych pojazdów, po czym chwilę tej obserwacji utrwala na zdjęciu. Refleksy świetlne na szybach aut sprawiają, że obraz staje się niewyraźny. Wielokrotne powiększenie wycinka zdjęcia powoduje zatarcie konturów do tego stopnia, że odnalezienie twarzy fotografowanego nie jest z początku proste. Sfotografowany człowiek pozostaje anonimowy. Sposób fotografowania, kadrowanie oraz szaro-zielona barwa dają w ostateczności efekt rozpływania się. Powstaje wrażenie obrazu w obrazie.

Cykl, zatytułowany "Obrazy okien" powstał w Krakowie w czasie pobytu Sebastiana Riemera na wymianie studenckiej. Jest to, składająca się z 30 fotografii, seria zdjęć przedstawiających okna. W tym wypadku główny motyw jest dla widza wyraźnie rozpoznawalny. Struktury, firanki, rośliny doniczkowe ułatwiają analizę motywu. Okna widoczne są w całości albo częściowo wraz z sąsiednim otoczeniem, jakim są front budynku i elementy osadzone na jego ścianie. Wgląd we wnętrze obcego mieszkania pozostaje zagrodzone. Bariery w postaci firanek lub żaluzji uniemożliwiają dostęp. Wysoki połysk powierzchni papieru fotograficznego przyczynia się do zamaskowania odbicia obrazu i do imitacji struktury szyby okiennej. Obraz sam staje się oknem.

Na wystawę w Galerii ZPAF i S-ka złoży się wybór prac z obu serii. Wystawa czynna będzie od 13 października do 7 listopada 2007 roku. Wernisaż odbędzie się w piątek 12 października o godz. 19.00.

Sebastian Riemer urodził się w 1982 roku w Oberhausen w Niemczech. Od roku 2002 studiuje na Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie w klasie prof. Thomasa Ruffa. W latach osiemdziesiątych Ruff uzyskał światową renomę dzięki słynnej serii portretów. W pracach tych osoby fotografowane są przedstawione realistycznie. Fotografie Riemiera eksplorują przeciwieństwo tej idei. Bohaterowie zdjęć są ledwie widoczni, bliscy "zniknięcia".

Kurator: Elvira Mehlich

KTO KRADNIE JAJKA W LESIE?

fotografia

od 14 września,2007

fotoreportaż z wernisażu

Czy chińska budka dla ptaków z wbudowanym aparatem cyfrowym i termo-fotokomórką może robić zdjęcia w aktualnie modnym stylu fashion? Pytanie zawarte w tytule wystawy mogłoby również być pytaniem o prawa autorskie coraz częściej pokazywanych i kolekcjonowanych zdjęć znalezionych, odrzuconych, nieudanych. Fotografia wernakularna trafia do galerii i zyskuje coraz większą ilość swoich fanów. Nic w tym dziwnego, skoro rzeczywistość okazuje się znacznie bardziej intrygująca od większości kreacji i artystycznych konceptów.

Tęsknota za autentycznością to zapewne jeden z powodów, dla których coraz chętniej oglądamy różnego rodzaju kolekcje fotografii amatorskiej lub archiwalnej. W krajach anglojęzycznych istnieje pojęcie vernacular photography używane na określenie fotografii amatorskiej, przeważnie anonimowej, tworzonej spontanicznie: jako rodzinna pamiątka, dokumentacja ważnych momentów z życia bliskich osób, zdjęcia zbiorowe. Obecnie coraz częściej pojęcie to wchłania także fotografię znalezioną (na przykład na pchlich targach lub wśród zdjęć odrzuconych przez klientów zakładów fotograficznych), fotografię wykonaną w celach użytkowych, kiedy strona wizualna i artystyczna nie była intencją osoby tworzącej zdjęcie, a także fotografie wykonane bez bezpośredniego udziału człowieka, przy pomocy odpowiednich urządzeń (jak w budkach do zdjęć paszportowych)

Odbitki składające się na wystawę "Kto kradnie jajka w lesie?" to wybór z archiwum liczącego kilka tysięcy fotografii wykonanych w ramach ekologicznych badań naukowych. Cały proces badawczy jest zjawiskiem w pełni czytelnym tylko dla przeprowadzających go naukowców, którzy posiadają odpowiednią wiedzę metodologiczną. Dla widza spoglądającego z zewnątrz projekt nabiera charakteru szalonego performance. Pracownicy Instytutu Biologii rozkładają w lesie tysiące kurzych jaj, stosując przy tym bardzo dokładny schemat wyznaczony na mapie terenu. Ponieważ statystyczne dane uzyskane w pierwszym etapie badań są niewystarczające, badacze zmuszeni są zamontować na drzewach - w pobliżu miejsc, w których zostawiają jajka - cyfrowe aparaty wyposażone w fotokomórkę, które mają dostarczyć im dodatkowych informacji.

Przedstawiony na wystawie wybór jest na tyle niewielki, by utracić swój poznawczy charakter. Pozostaje sama wizualna strona i atmosfera, przypominająca zdjęcia Weegee z miejsca zbrodni, albo album Kohei Yoshiyuki "Document Park", przedstawiający podglądane sceny z schadzek w tokijskim parku wykonane na filmie na podczerwień w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Oderwane od swojego przeznaczenia i źródła powstania zdjęcia odkrywają przed nami, jak blisko siebie znajdują się różne gatunki i nurty fotografii. Charakterystyczne rysy estetyki snapshot - sposób kadrowania, niska jakość zdjęć, światło lampy błyskowej skierowane na wprost obiektu - przywołują zdjęcia z albumu "Hysteric Glamour" (1998) Terry'ego Richardsona, autora odważnych kampanii reklamowych dla marki Sisley. Richardson z pseudo-amatorskiej fotografii stworzył niezwykle popularny i wpływowy styl, który pod koniec lat dziewięćdziesiątych zawładnął fotografią mody, a obecnie jego ślady można odnaleźć w twórczości wielu fotografów z obszaru fotografii artystycznej lub reportażowej. Takie efekty, jak flesz przepalający pierwszy plan zdjęcia, nie tylko nadają mu mają nie tylko estetyczny charakter, lecz mają na celu potwierdzenie autentyczności wykonanego zdjęcia.

Pracom składającym się na wystawę "Kto kradnie jajka w lesie" towarzyszy jeden z aparatów używanych w trakcie badań, zawieszony na ścianie między odbitkami. W przypadku obecności widzów w galerii, aparat wprawia w ruch fotokomórka (uaktywniana co 30 sekund). Przyłapani w nieprzewidzianym momencie odwiedzający trafiają w sytuację, która okazuje się być powtórzeniem chwili uchwyconej na zdjęciach z lasu. Krótki błysk sygnalizuje wykonanie zdjęcia, które pozostaje w pamięci aparatu, bez wskazania jego przeznaczenia.

Kurator: Karol Hordziej (+48 504 170 751)

Marzena Skubatz

Transitions oraz Walls

od 10.08.2007

fotoreportaż z wernisażu

Marzena Skubatz za temat swoich fotograficznych poszukiwań wybrała czas i sposób jego przejawiania się w świecie. Cykl zdjęć zatytułowanych Walls to dokumentacja śladów ludzi i natury. Dominujący biały kolor i daleko posunięta redukcja przestrzeni sprawia, że rzeczy tracą swoją materialność i stają się tylko wzajemnymi relacjami. Czas wydaje się w tych zdjęciach zamrożony. W cyklu Transitions serie zdjęć lotniczych zostały na siebie nałożone w efekcie tworząc zamglone nieistniejące krajobrazy. Nieruchomy obraz sugeruje odniesienie do momentu w przeszłości, będąc w rzeczywistości sumą oderwanych od siebie odcinków czasu. Próba zrekonstruowania tego mechanizmu pozwala doświadczyć chwili przejścia między teraźniejszością, przeszłością i tym co pozostaje.

Marzena Skubatz (1978) pochodzi z Gliwic, od 10 roku życia mieszka w Niemczech. Jest absolwentką Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Dortmundzie. Brała udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych w Austrii, Niemczech i Polsce.

Podczas wystaw w Galerii ZPAF i S-ka zaprezentujemy dwa cykle fotograficzne autorstwa Marzeny Skubatz: "Transitions" oraz "Walls". Wystawa czynna będzie od 11 sierpnia do 2 września 2007 roku. Wernisaż odbędzie się w piątek 10 sierpnia o godz. 19.00.

MARTIN PARR

Autoportraits

od 05.05.2007

fotoreportaż z wernisażu

galeria sztukpuk | wydarzenia | galerie | forum-teksty | recenzje | archiwum | linki | kontakt


Copyright by "SZTUK PUK" 2001 - 2007 Kraków , Ryszard Bobek, Filip Konieczny