teatr stary
Dea Loher NIEWINA Rezyseria Pawel Miskiewicz.

foto,Marek Gardulski

01 02 03 04 05
08a 09 10 11 12
13 14 15 16 17
18 19 20 21 22

 

Dea Loher
NIEWINA
Przek³ad Dorota Sajewsk
Wystêpuj¹:
Iwona Bielska, Iwona Budner, Magda Jarosz, Ewa Kaim, Urszula Kiebzak, Sandra Korzeniak, Agnieszka Mandat, Bogdan Brzyski, Micha³ Czernecki, Piotr Grabowski, Andrzej Hudziak, Zbigniew W. Kaleta, Zbigniew Kosowski, Jan Peszek
Re¿yseria Pawe³ Miœkiewicz
Scenografia Barbara Hanicka
Premiera: 28.02.2004.

Dea Loher od kilku lat uchodzi za jedn¹ z najjaœniejszych gwiazd nowej dramaturgii europejskiej. Ju¿ jej debiut – Przestrzeñ Olgi (Olgas Raum 1992) – wzbudzi³ entuzjazm teatrów i widzów; odt¹d ka¿da jej sztuka witana jest z uwag¹ nale¿n¹ komuœ, kto ma tak zwane nazwisko. Zaliczono j¹ w poczet modnych w ostatniej dekadzie „nowych brutalistów” (Sarah Kane, Mark Ravenhill, Werner Schwab itd.), co oznacza tyle, ¿e ze szczegoln¹ uwag¹ i artystyczn¹ bezkompromisowoœci¹ przygl¹da siê szaleñstwom wspó³czesnego œwiata. Niewina jest jej najnowsz¹ sztuk¹ i byæ mo¿e najdojrzalsz¹ z dotychczasowych. Ma wymiary niemal szekspirowskie: komedia splata siê tam z tragedi¹, poœwiêcenie z pod³oœci¹, Bóg z diab³em, metafora z brutaln¹ dos³ownoœci¹. Podstawowym pytaniem jest problem winy i kary w dzisiejszym œwiecie, gdzie wszystko jest poodwracane do góry nogami. Dwaj nielegalni emigranci z Afryki ze strachu o w³asn¹ skórê nie ratuj¹ samobójczyni, ale zamiast moralnej kary spotyka ich niezas³u¿ona nagroda. Niewidoma striptizerka odzyskuje wzrok, ale widzi gorzej ni¿ przedtem. Wojuj¹ca z niemoralnoœci¹ polityki filozofka okazuje siê morderczyni¹. Winni – niewinni? Odpowiedzi szukajcie w inscenizacji Paw³a Miœkiewicza, któremu Dea Loher, zachêcona sukcesem Stosunków Klary, powierzy³a polsk¹ prapremierê Niewiny.

Dea Loher ur. 1964 r.
Studiowa³a germanistykê i filozofiê w Monachium, dramatopisarstwo w berliñskiej Hochschule der Künst. Pisaæ zaczê³a w dzieciñstwie, by³y to rozwijane w nastêpnych latach próby prozatorskie i poetyckie. Dramatem zajê³a siê podczas studiów w Berlinie. Zachêcona przez profesorów Heinera Müllera i Tankreda Dorsta debiutowa³a podczas pierwszego roku studiów dramaturgicznych sztuk¹ Olgas Raum (1990) i ju¿ tym pierwszym utworem zwróci³a na siebie uwagê teatrów w Europie - otrzyma³a nagrodê teatru Volksbühne w Hamburgu (1990), a w dwa lata póŸniej zosta³a laureatk¹ Playwrights Award from the Royal Court Theatre. Kolejny dramat Tätowierung (Tatua¿) wyró¿niony presti¿ow¹ nagrod¹ Goethe Institut podczas Festiwalu Dramaturgii "Stückemarkt" w Müllheim ugruntowa³ jej pozycjê silnej indywidualnoœci w nurcie wspó³czesnego "zbuntowanego", poszukuj¹cego nowego jêzyka, nowej formy teatru. Jej kolejne dramaty: Leviathan (1993), Fremdes Haus (1994), Blaubart Hoffnung der Frauen (1997), Adam Geist (1998), Manhattan Medea (1999), Klaras Verhaltnisse (2000), Der dritte Sektor (2001) zosta³y zrealizowane na scenie, niektóre wielokrotnie, kilka z poœród nich doczeka³o siê publikacji. W 1993 roku Deê Loher uhonorowano nagrod¹ Fundacji Autorów z Frankfurtu, w 1995 roku promocyjn¹ Nagrod¹ im. F. Schillera (Badenia-Wittembergia), a w 1997 Nagrod¹ im. J. Lenza i Literack¹ Nagrod¹ w Hanowerze. Najwa¿niejsze czasopismo teatralne Niemiec "Theater Heute" dwukrotnie przyzna³o jej tytu³ - Autorki Roku (1993, 1997).
W Polsce przet³umaczono niemal wszystkie jej dramaty. Szczególnym zainteresowaniem cieszy siê sztuka Klaras Verhaltnisse - Przypadek Klary (lub w innym t³um. Stosunki Klary ), któr¹ wystawi³o kilka teatrów w Polsce m.in.: Teatr Polski we Wroc³awiu - w re¿yserii Paw³a Miœkiewicza i Teatr Rozmaitoœci w Warszawie - w re¿yserii Krystiana Lupy.
Pawe³ Miœkiewicz przygotowuje obecnie na Scenie Kameralnej Starego Teatru polsk¹ prapremierê najnowszej sztuki dramatopisarki pt. Niewina .