magazyn sztuki



Adam Kieniewicz


teksty dotychczasowe>>>



Artysta XXI wieku

Jacek Dłużewski


W Nowohuckim Centrum Kultury prezentuje swoje malarskie prace z ostatnich 15 lat Jacek Dłużewski / artysta malarz, rysownik, nauczyciel akademicki, urodzony w 1966 roku

w Zielonej Górze. Studia w PWSSP we Wrocławiu oraz w ASP w Krakowie na Wydziale Malarstwa w pracowni Jerzego Nowosielskiego, o sporym dorobku artystycznym o czym stanowią liczne indywidualne i zbiorowe wystawy tak w kraju jak i zagranica /.

Kurator wystawy Joanna Gościej - Lewińska umieściła prace artysty w dwóch galeriach Szarej i Czarnej, bowiem Dłużewski maluje tematycznymi cyklami. W Galerii Szarej podziwiamy prace z cyklu "Kościoły i atleci". Cykl ten artysta stworzył w 80 rocznicę śmierci Kazimierza Malewicza, a inspiracją tego cyklu był jeden z ostatnich obrazów namalowany przez artystę rol przed śmiercią obraz noszący tytuł " Biegnący człowiek".

/ Kazimierz Malewicz (1879 - 1935) awangardowy artysta, filozof, teoretyk sztuki pedagog, twórca suprematyzmu. Jego artystyczna twórczość wywarła ogromny wpływ na rozwój międzynarodowej awangardy lat 20 XX wieku, a jego dzieło zatytułowane "Czarny kwadrat na białym tle" stało się zapowiedzią minimalistów /. ( tyle tytułem przypomnienia) / Cykl ten tworzą niewielkie obrazy 50 x 50.

Istotą tego cyklu jest barwa która swoją intensywnością przyciąga, konstruuje płótno tak aby skupić uwagę ma wybranym jednym punkcie dzieła czy to na biegnących sportowcach, czy wioślarzach czy na kościołach w tle czy tez na innych wybranych szczegółach. Inny prezentowany a równie interesujący cykl to "Biały Frydman" a w nim szereg obrazów zatytułowanych : "Biały kościół", "Biała mewa", "Białe chmury", "Biała droga". obrazy te o stonowanej barwie w której dominuje biel, zieleń czasem rozmyty błękit a na tym tle ostrymi konturowymi czarnymi liniami zaznaczone budowle znajdujące się w tym urokliwym podhalańskiej wiosce. I jeszcze w tej Szarej galerii, zwraca szczególna uwagę cykl " Podróże". Jak powiada artysta sporo w pewnym okresie czasu podróżował pociągami. Podczas tych podróży wypełniał swój czas szkicowaniem pasażerów z pociągu, przeważnie kobiety. W szkicowniku prezentowanym na wystawie czytamy zabawny zapis przy portrecie młodej kobiety " ...ruda brunetka w mini spódnicy koloru brązowego z odcieniem fioletu". Z tych obserwacji, szkiców, notatek powstało 35 obrazów, portretów pasażerów w różnych pozach, śpiących, czytających, zadumanych itd, na tle przedziału, okna przez które widzimy mijany krajobraz. Obrazy te to "Ikony" - można tu zauważyć zapożyczenia ze sztuki Nowosielskiego, jednak artysta poszedł inną własną drogą współczesnego malarstwa czyli skrótu, płaskości, bardzo ostrej kolorystyki i pewnej migawkowości.

Również w galerii tej przyciąga uwagę bardzo schematycznie malowany obraz "Lokomotywy" oraz "Podróż zimowa (czarny). 

W Galerii Czarnej szczególną uwagę zwraca cykl czerwony "Miasto" malowany z fotografii -wszystko w ruchu przesunięte w pewnym stopniu rozmyte tak jakby malowane trzema pędzlami równocześnie. Ludzie wschodu portretowani w ciemnych ciasnych uliczkach żyją w półmroku, jakby schowani dla obcych przybyszy a jednak życie tam kipi . Artysta doskonały obserwator wyraziście przedstawił utrwalił tą dynamikę życia ludzi Orientu która podkreślona jest kadrowaniem ruchu postaci.

Inny cykl to "Od Damaszku wg. św. Pawła (Szawała)". W krajobraz współczesnego miasta, miejsc pobytu św. Pawła. Dłużewski wplata w jasną biel obrazów ciemno malowane sceny z życia świętego, jak również męczeńskie sceny z życia innych świętych. którzy kroczyli tą samą drogą co św. Paweł. Te ciemno malowane sceny artysta zapożyczył jak mówi z obrazów Mistrzów Malarstwa , twórców kultury europejskiej. Dłużewski namalował starannie wybrane fragmenty tych dzieł.

Zabieg ten nadał temu cyklowi swoisty wygląd i dynamikę. Dala artysty taki kontekst w obrazach przedstawiających Bliski Wschód ma bardzo duże znaczenie co starannie podkreśla w rozmowie. 

Uwagę zwracają obrazy składające się z (12 części) 50 x 1335 zatytułowane Misrata. To miejscowość nadmorska. Dzieło jest tak skomponowane ze jest to wielki ciąg budowli, palm, błękitu nieba a w tą monotonię krajobrazu wplecione są malutkie rodzajowe scenki życia mieszkańców.

  Malarstwo Jacka Dłużewskiego można postrzegać w wielu różnych aspektach i rozważać z różnych perspektyw rozumienia. Można podziwiać estetykę oddziaływania albo śledzić meandry artystycznej formy zawartej w tematycznej serii obrazów. Można analizować szerokie zestawienie barw, lub położenie plam kompozycyjnych lub erupcję malarskiego gestu. Zawarta jest w nim duża różnorodność artystycznych idei, a także bogactwo realizacji które nie poddają się schematom.

Warto wybrać się do Nowohuckiego Centrum Kultury aby posmakować malarstwo XXI.

   Adam Kieniewicz


home | wydarzenia | galeria sztukpuk | galerie | recenzje | forum-teksty | archiwum | linki | kontakt


,,,,,,,