magazyn sztuki



Maciej Szybist - Recenzje


dotychczasowe >>>

aktualne >>>


Maria Wasilewska z Piotrem Curie częściowo jako Maria Konopnicka


…..Warte ponad milion dolarów dzieło sztuki zniszczyła sprzątaczka w jednym z muzeów w Dortmundzie na zachodzie Niemiec. Kobieta - myśląc, że usuwa brud - zmyła część instalacji. (news z piątek, 4 listopada 2011)….

Nie wiem ile jest warta instalacja  krakowskiego tandemu  post-suprematyzmu  (Maria Wasilewska, Stanisław Koba) składająca się z nieoświetlonej piwnicy pod  starą budą na Wielopolu (Kraków)  w której znajduje się  pułapka na neutrina[i] wizji grawitacyjnej (sztuki nie będącej muzyką zrobioną prawie bez użycia widzialnych (dla oka ludzkiego) fal elektromagnetycznych (tj. światła))….

 

 Decyzja o umieszczeniu swego anty-elektromagnetycznego manifestu w  ciemnej piwnicy jest słuszna, od początku działalności tandemu Wasilewska-Koba większość  kosztów szło na wyciemnienie pomieszczeń[ii], w których pokazywano  to, co nie jest fałszywą ikona, powstałą na  skutek odbicia fal widma widzialnego od  skonfigurowanych zwierciadeł [iii].

 

 Aby jednak owe „neutrina” -czyli  grawitacyjność bez elektromagnetyzmu - była jakoś poznawalna przez coś w rodzaju widza czy odbiorcy, potrzeba jednakowoż  jakiejś różni…. Vladimir Malevich (z polska zwany Malewiczem) też to miał, więc jak napaćkał czarny kwadrat grubą warstwą czerni[iv] to wokoło napaćkał  białą obwódkę która w języki filozoficznym Kanta i Jaquesa Derridy nazywa się parergon (z grecka,  znaczy „przed dzieło”)….

 

….czarny kwadrat może bowiem być widoczny jako cokolwiek

 

-albo gdy parergonem  będzie wobec niego wypowiedz  Benoita (otaczająca  „to coś” Malevivcha parergonem całej reszty sztuki tj. „miru isskustva”

 

- albo gdy uwzględni się w pułapce na neutrina konieczności  wynikające z interpretacji czarnej dziury przez Stephena Hawkinga….

 

Hawking powiedział mianowicie, że co prawda żaden elektromagnetyzm z czarnej dziury poprzez horyzont zdarzeń nie „wycieka”, to jednak coś z niej wycieka… a mianowicie informacja. 

 

Pułapka na neutrina zbudowana  w piwnicy na Wielopolu przez Kobę i Wasilewską  stosuje ten właśnie  wariant parergonu to jest  tę różnię, którą  wypowiedział Hawking – aby widzieć niewidzialne trzeba wiedzieć  skąd się tam wzięło i co się stanie (jak się przemieni)

 

Wasilewska z Kobą skonstruowali  więc  coś, co  powiada, skąd się niewidzialne „wzięło”[v]

 a robią to  rozjarzając w niewidzialności  świetliste znaki przypominające  napisy arabskie  lub im podobne hebrajskie…. Napisy nie są podpisami nie wiadomo nawet czy są  napisami 

(odniesienie do liter czy jakichś  innych napisów, sensów akustycznych, czy semantycznych  wywołane jest  towarzyszącym ciemnościom mamrotaniem…) to poprzez te „napisy” wycieka informacja o  czystej grawitacyjności tej ciemności….

….drugim aspektem  czarnej dziury (który  nią nie jest!!) to wskazanie na  pozorną czy kołową przemianę  czegoś w rodzaju „czasu”… jest  nim  rozcięta na pół klepsydra piaskowa z piaskiem fluorescencyjnym - w jednym miejscu piasek wpływa w dół w drugim spływa z góry….)

 

….to dzięki temu i na skutek tego („napisów” i „klepsydry”) widać grawitacyjność nieprzeniknionej ciemności…. która tu jest głównym eksponatem

 

PS

W uproszczeniu  (ale wyraziście) opisaną tu sytuację artysty grawitacyjnego, który  chce porzucić geometrię bez wagi zrobioną z elektromagnetyzmu zmierzając ku absolutnej niewidzialności grawitacji przedstawił Albrecht Durer w swojej  znanej powszechnie pracy pt „Melancholia” (powtórzył to, kto wie czy nie lepiej i dosadniej  w swoim podkolorowanym  sztychu William Blake („Newton”))

 

PPS

Muszę to dopisać dla sprawiedliwości „tandemu Wasilewska&Koba”: otóż Stanisław Koba jest autorem instalacji „dobra nowina zła nowina”  pokazał  w niej to. o co chodzi Malewiczowi  po zwycięstwie suprematyzmu (i rewolucji). Radykalne zamalowanie miru isskustva przez proroka Malevivcha  było możliwe ale co potem – kiedy suprematyzm to jest najwyższość stała się czarnym kwadratem?  Potem Malevich został mianowany ministrem od nowej SZTUKI po upadku miru iskusstwa… i zaczął  wytwarzać wycinanki i kontury pierwszego  życia po zagładzie ludzi, dla idealnych cieni raju …. dla humanoidów… ? (nowy wspaniały świat nieludzi, których trzeba chyba nauczyć jak te autystyczne dzieci kalekie…. Ludzie pozbawieni człowieczeństwa nauczyciel na  desce już leży, na desce…. )

 

Otóż takie coś, co potem, po Armageddonie robił Malewicz, ustanowił też jako przeciwieństwo swoich czarnych bazaltów[vi] Koba; owa rybka to z Malewicza, to komentarz do jego poczynania pozytywizmu porewolucyjnego i przedśmiertnego

 

Maciej Szybist

 

 

**

po jakimś czasie pojawiła się inna wersja tego zdarzenia - w punktach:

 

Powstanie światów, powstanie świata, czarna płyta, model standardowy…. Ale  ten tutaj jest raczej  a nawet na pewno

pojmowaną kwantowo grawitacją,

to jest tym co zrobili w tej piwnicy, ....

 

to także:

"odtworzenie okoliczności początkowych…" ("jakiejś każdej hipotetycznej planety")... w garnku czy starym budynku że zimno ciepło inne ciśnienie i atmosfera  albo "nic"

Można to pojąć jako pretendowanie do jakiegoś utworzenia  modelu tego co jest jedyne, co może być naprawdę  „widoczne”,  prawdziwe i pierwsze

 i że jest teraz

i że  wcale "potem" nie zmieniło się,  tylko opowieści się zmieniły….???

 

….. Więc jeżeli to jest  taki Large Hadron Collider (LHC)[vii], to wykonaniu Koby i Wasilewskiej jest  niemal  taki jak to grzebanie się w rudzie uranowej z Czech przez dwukrotną  noblistkę z mężem Francuzem… (w naszej opowieści Staszek  Koba…)

 

 


1W starej japońskiej kopalni cynku i ołowiu Kamioka Mozumi, kilometr pod powierzchnią Ziemi, zaczęła działać ogromna pułapka na neutrina

 

2Pani Marysia w tym momencie wyjaśnia: „

To było pierwsze nasze wspólne działanie. Wcześniejsze zaciemnianie to moja kosztowna i czasochłonna upierdliwa konieczność. Chociaż czasem udawało się znaleźć podobne do tych krakowskiej gotowe już mroki.

odezwiemy się  po powrocie do Krk

pozdrawia serdecznie

tandem wasilewska i koba

 

3 (w końcu cząstki pigmentu w farbie użytej do Nenufarów  Moneta (Claude) to specyficznie skonfigurowane  zwierciadła odbijające ku nam złudę owego widoku!)

 

4„czarny kwadrat Malewicza to płyta na grobie całej sztuki, którą tak kochałem…” jak to określił przenikliwy recenzent z epoki  niejaki Benoit

 

5 Niewidzialne (grawitacja) wzięło się z przydechu krtaniowego (hrrr…) Boga, całą resztę dopisali ludzie …. tak twierdzi o Torze (pięcioksięgu)pewien supermistyczny cadyk bodaj z Jędrzejowa, informacje tę podaje  Jurgen Habermas  w „Niedokończonym dyskursie nowoczesności”) trochę inaczej ujmuje ten problem „skąd” i „dokąd” Kubrick w „Space Odysee 2000”  pokazując niepokazywalne w postaci niewidzialno widzialnego  czarnego obelisku….

6Nieodparcie nasuwa się skojarzenie tych przepiekanych widzialnych  pomników niewidzialności z planszami czy innymi wedutami scenograficznymi filmu  „Kroniki Riddicka”  (reż. Twohy), które  wyprodukowano z inspiracji Petera Lando….

 

[vii] Wielki Zderzacz Hadronów, LHC (z ang. Large Hadron Collider) – największy na świecie akcelerator cząstek (hadronów), znajdujący się w Europejskim Ośrodku Badań Jądrowych CERN w pobliżu Genewy. LHC jest położony na terenie Francji oraz Szwajcarii[1].

Wielki Zderzacz Hadronów jest największą maszyną świata. Jego zasadnicze elementy są umieszczone w tunelu w kształcie torusa o długości około 27 km[2], położonym na głębokości od 50 do 175 m pod ziemią[3]. Wyniki zderzeń rejestrowane są przez dwa duże detektory cząstek elementarnych: ATLAS i CMS



home | wydarzenia | galeria sztukpuk | galerie | recenzje | forum-teksty | archiwum | linki | kontakt