Wydarzenia
Kalendarz
Filtruj wedle daty
Kategorie wydarzeń
Wyszykiwanie wydarzeń blisko ciebie
Wydarzenia
Paź
04
Wojtek Moskwa „SANSARA Nepal” – wystawa fotografii
- Wystawa
- Otwarte wydarzenie
- 4th Paź, 2024 12:00 - 3rd Gru, 2024 13:30
Wojtek Moskwa „SANSARA Nepal” – wystawa fotografii
wystawa w ramach wydarzenia SIŁA FOTOGRAFII 2024
otwarcie wystawy – 4 października (piątek), g. 18.00
Wyposażony w średnioformatowy, anal...
Wojtek Moskwa „SANSARA Nepal” – wystawa fotografii
wystawa w ramach wydarzenia SIŁA FOTOGRAFII 2024
otwarcie wystawy – 4 października (piątek), g. 18.00
Wyposażony w średnioformatowy, analogowy aparat przemierzył już tysiące kilometrów. Nie potrafił jednak nazwać tematu swoich fotografii a decyzję, kiedy nacisnąć spust podejmował intuicyjnie. Po wyprawie do Nepalu w 2012 roku zaczął zgłębiać zjawisko kremacji obecne w obu największych religiach tamtego regionu, doszedł do pojęcia sansary i znalazł sedno swych wędrówek.
Sansara – w hinduizmie i buddyzmie termin dosłownie oznacza nieustanne wędrowanie, czyli kołowrót narodzin i śmierci, cykl reinkarnacji, któremu od niezmierzonego okresu podlegają wszystkie żywe istoty włącznie z istotami boskimi (dewy). Po każdym kolejnym wcieleniu następne jest wybierane w zależności od nagromadzonej karmy. Według hinduistów dusza przechodzi przez coraz wyższe postacie od przedmiotu, przez postać rośliny, zwierzęcia, człowieka (i jeszcze parę wyższych). Hinduiści dążą do zakończenia sansary i zjednoczenia się na zawsze z Bogiem (Brahmanem). W buddyzmie wyzwolenie z sansary następuje dzięki kroczeniu szlachetną ośmioraką ścieżką, która prowadzi do nirwany. Sansarę w przeciwieństwie do nirwany cechuje występowanie cierpienia.
/źródło – wikipedia/
Na wystawę składają się kwadratowe fotografie w formatach o boku od 20 do 90 cm. Zdjęciom towarzyszą osobiste teksty, które autor pisał ponad rok po wyprawie. Zawarł w nich historie towarzyszące ich powstawaniu oraz myśli i autobiograficzne wspomnienia pojawiające się podczas przygotowywania zdjęć do wystawy.
Prace Wojtka Moskwy są dla mnie bardzo ciekawym zjawiskiem udowodnienia ciągłej i nieprzerwanej wartości klasycznej fotografii czarno-białej. Atrakcyjny i egzotyczny temat jak Nepal, widziany na tysiącach „turystycznych” kolorowych zdjęć, na jego fotografiach nabiera szczególnej szlachetności. Zdjęcia są przemyślane, świetnie skomponowane, różnorodne i stanowią zwartą całość. Zachęcają do podróży, nie tylko do tego kraju, ale w szerszym symbolicznym znaczeniu, bowiem zawierają w sobie element pewnego niedopowiedzenia i tajemnicy. Zmienność planów, perspektywy ujęć, gradacja szarości, wszystko to składa się na pogłębione odczuwanie tych niezwykłych krajobrazów i sytuacji. Warto przy takiej fotografii zatrzymać się i zadumać nad siłą fotograficznego zapisu wykonanego z pasją i pełnym, świadomym zaangażowaniem autora.
– Marek Grygiel
Wojtek Moskwa – artysta fotograf, urodzony 1976 w Ełku, mieszka w Warszawie. W 2001 ukończył Politechnikę Gdańską, po dwóch latach porzucił pracę w zawodzie dla fotografii. Debiutował w 2012 wystawą oraz albumem „SANSARA Nepal”. Ostatni zakończony projekt to „KRAINA – opowieść o wąskim torze”, który zrealizował dla Muzeum Historycznego w Ełku. Obecnie pracuje nad projektem „WĘDRÓWKA DUSZ” tworzonym od 2006 w Polsce. Choć jeszcze nie było oficjalnej premiery, prace z tego cyklu zostały już wyróżnione w międzynarodowych konkursach w Polsce i USA. Prezentując fotografie autor zestawia je często z osobistymi tekstami. Fotografuje średnioformatowym, analogowym aparatem.
Ważniejsze nagrody: 2020 – stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii sztuki wizualne; 2019 – fotograf miesiąca magazynu SZEROKI KADR; 2015 – GRAND PRIX FOTOFESTIWAL 2015 – wyróżnienie; 2008 – Pilzner Urquell International Photography Awards w USA – II nagroda.
Albumy: „KRAINA – opowieść o wąskim torze”, tekst Michał Olszewski, Muzeum historyczne w Ełku, 2016; „SANSARA Nepal”, tekst Wojtek Moskwa, Marek Grygiel, SPLOT Akademia Działań Szkoleniowo-Artystycznych, 2012.
Kuratorka projektu SIŁA FOTOGRAFII 2024 – Monika Stachnik-Czapla
wystawa w ramach wydarzenia SIŁA FOTOGRAFII 2024
otwarcie wystawy – 4 października (piątek), g. 18.00
Wyposażony w średnioformatowy, analogowy aparat przemierzył już tysiące kilometrów. Nie potrafił jednak nazwać tematu swoich fotografii a decyzję, kiedy nacisnąć spust podejmował intuicyjnie. Po wyprawie do Nepalu w 2012 roku zaczął zgłębiać zjawisko kremacji obecne w obu największych religiach tamtego regionu, doszedł do pojęcia sansary i znalazł sedno swych wędrówek.
Sansara – w hinduizmie i buddyzmie termin dosłownie oznacza nieustanne wędrowanie, czyli kołowrót narodzin i śmierci, cykl reinkarnacji, któremu od niezmierzonego okresu podlegają wszystkie żywe istoty włącznie z istotami boskimi (dewy). Po każdym kolejnym wcieleniu następne jest wybierane w zależności od nagromadzonej karmy. Według hinduistów dusza przechodzi przez coraz wyższe postacie od przedmiotu, przez postać rośliny, zwierzęcia, człowieka (i jeszcze parę wyższych). Hinduiści dążą do zakończenia sansary i zjednoczenia się na zawsze z Bogiem (Brahmanem). W buddyzmie wyzwolenie z sansary następuje dzięki kroczeniu szlachetną ośmioraką ścieżką, która prowadzi do nirwany. Sansarę w przeciwieństwie do nirwany cechuje występowanie cierpienia.
/źródło – wikipedia/
Na wystawę składają się kwadratowe fotografie w formatach o boku od 20 do 90 cm. Zdjęciom towarzyszą osobiste teksty, które autor pisał ponad rok po wyprawie. Zawarł w nich historie towarzyszące ich powstawaniu oraz myśli i autobiograficzne wspomnienia pojawiające się podczas przygotowywania zdjęć do wystawy.
Prace Wojtka Moskwy są dla mnie bardzo ciekawym zjawiskiem udowodnienia ciągłej i nieprzerwanej wartości klasycznej fotografii czarno-białej. Atrakcyjny i egzotyczny temat jak Nepal, widziany na tysiącach „turystycznych” kolorowych zdjęć, na jego fotografiach nabiera szczególnej szlachetności. Zdjęcia są przemyślane, świetnie skomponowane, różnorodne i stanowią zwartą całość. Zachęcają do podróży, nie tylko do tego kraju, ale w szerszym symbolicznym znaczeniu, bowiem zawierają w sobie element pewnego niedopowiedzenia i tajemnicy. Zmienność planów, perspektywy ujęć, gradacja szarości, wszystko to składa się na pogłębione odczuwanie tych niezwykłych krajobrazów i sytuacji. Warto przy takiej fotografii zatrzymać się i zadumać nad siłą fotograficznego zapisu wykonanego z pasją i pełnym, świadomym zaangażowaniem autora.
– Marek Grygiel
Wojtek Moskwa – artysta fotograf, urodzony 1976 w Ełku, mieszka w Warszawie. W 2001 ukończył Politechnikę Gdańską, po dwóch latach porzucił pracę w zawodzie dla fotografii. Debiutował w 2012 wystawą oraz albumem „SANSARA Nepal”. Ostatni zakończony projekt to „KRAINA – opowieść o wąskim torze”, który zrealizował dla Muzeum Historycznego w Ełku. Obecnie pracuje nad projektem „WĘDRÓWKA DUSZ” tworzonym od 2006 w Polsce. Choć jeszcze nie było oficjalnej premiery, prace z tego cyklu zostały już wyróżnione w międzynarodowych konkursach w Polsce i USA. Prezentując fotografie autor zestawia je często z osobistymi tekstami. Fotografuje średnioformatowym, analogowym aparatem.
Ważniejsze nagrody: 2020 – stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii sztuki wizualne; 2019 – fotograf miesiąca magazynu SZEROKI KADR; 2015 – GRAND PRIX FOTOFESTIWAL 2015 – wyróżnienie; 2008 – Pilzner Urquell International Photography Awards w USA – II nagroda.
Albumy: „KRAINA – opowieść o wąskim torze”, tekst Michał Olszewski, Muzeum historyczne w Ełku, 2016; „SANSARA Nepal”, tekst Wojtek Moskwa, Marek Grygiel, SPLOT Akademia Działań Szkoleniowo-Artystycznych, 2012.
Kuratorka projektu SIŁA FOTOGRAFII 2024 – Monika Stachnik-Czapla
Paź
04
SIŁA FOTOGRAFII 2024: Anita Andrzejewska „Outside In” – wystawa fotografii
- Wystawa
- Otwarte wydarzenie
- 4th Paź, 2024 13:00 - 5th Lis, 2024 13:30 - UTC
Cykl „Outside In” tworzą fotografie oddalone od siebie w czasie i przestrzeni, powstałe w ciągu kilku lat, na czterech kontynentach: w Europie, Azji, Ameryce Południowej i Afryce. Obrazy układają się ...
Cykl „Outside In” tworzą fotografie oddalone od siebie w czasie i przestrzeni, powstałe w ciągu kilku lat, na czterech kontynentach: w Europie, Azji, Ameryce Południowej i Afryce. Obrazy układają się w nielinearny ciąg wydarzeń, wyjętych ze swoich kontekstów, w osobistą, wewnętrzną narrację, utkaną z przetworzonych motywów świata zewnętrznego. Zaczynamy od widoku z okna, który symbolicznie łączy wewnętrzne z zewnętrznym, a potem wędrujemy przez otwarte przestrzenie, napotykając motywy mówiące o przemijaniu, śmierci, wolności, obecności, nieobecności i tajemnicy. Od jednego do drugiego zdjęcia prowadzi jakiś szczegół czy motyw, w podobny sposób jak działa pamięć lub sny – jedno wspomnienie prowadzi do następnego, poprzez detal lub nastrój, a te połączenia są często nieoczywiste.
Paź
04
SIŁA FOTOGRAFII 2024: Zdzisław Beksiński „Materie nieoczywiste” – wystawa fotografii z kolekcji Anny i Piotra Dmochowskich
- Wystawa
- Otwarte wydarzenie
- 4th Paź, 2024 13:00 - 3rd Lis, 2024 13:30 - UTC
Lata pięćdziesiąte. Młody Beksiński marzy o pójściu na studia do szkoły filmowej w Łodzi. A w filmie to – co go interesuje szczególnie – to montaż. Jednak ojciec sprzeciwia się i nakazuje posłusznemu ...
Lata pięćdziesiąte. Młody Beksiński marzy o pójściu na studia do szkoły filmowej w Łodzi. A w filmie to – co go interesuje szczególnie – to montaż. Jednak ojciec sprzeciwia się i nakazuje posłusznemu synowi wstąpić na architekturę, bo ta ma przyszłość w zburzonej przez wojnę Polsce. Nie mogąc rozpocząć studiów filmowych Beksiński zastępuje wymarzoną kamerę filmową aparatem fotograficznym, a stół montażowy ciemnią. Ponieważ jest skrajnym indywidualistą, to ów aparat uwalnia go również od pracy w kolektywie i od konfliktowych stosunków, jakie pociąga za sobą kierowanie ekipą filmową.
Paź
24
Galeria Miejska we Wrocławiu zaprasza na wernisaż i wystawę grupy „Silesium”!
- Wystawa
- Otwarte wydarzenie
- 24th Paź, 2024 18:00 - 20th Lis, 2024 18:00 - UTC
Wystawa „Silesium est memoria. Memoria est silentium” prezentuje twórczość powstałej w 2012 roku grupy „Silesium”, określającej się jako projekt artystyczno – badawczy, co odróżnia ją od znanych kręgó...
Wystawa „Silesium est memoria. Memoria est silentium” prezentuje twórczość powstałej w 2012 roku grupy „Silesium”, określającej się jako projekt artystyczno – badawczy, co odróżnia ją od znanych kręgów twórców-regionalistów. Złożona w większości z profesorów i pracowników ASP we Wrocławiu, traktuje kulturową przestrzeń Dolnego Śląska jako palimpsestowy podkład do artystycznych rozważań i kreacji przy pomocy różnorodnych środków i mediów skupionych wokół pamięci, kondycji ludzkiej, słowa i przekładalności naszych doświadczeń. Z jednej strony Śląsk a z drugiej kolejni ludzie w łańcuchu pokoleń dokładający dzięki swoim zdolnościom, talentowi i doświadczeniu artystycznemu kolejną warstwę do wielowiekowej tradycji naszego regionu.
Wernisaż odbędzie się 24 października, ekspozycja czynna do 20 listopada.
Kuratorzy: Mirosław Jasiński, Anna Szewczyk
Artyści: Maciej Albrzykowski, Grażyna Jaskierska-Albrzykowska, Małgorzata Kazimierczak, Anna Kołodziejczyk, Kamil Moskowczenko, Renata Pacyna, Anna Szewczyk, Igor Wójcik
szczegóły: https://galeriamiejska.pl/silesium-est-memoria-memoria-est-silencium/
Galeria Miejska czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00 – 18:00 i sobotę 12:00 – 16:00. Wstęp wolny.
Wernisaż odbędzie się 24 października, ekspozycja czynna do 20 listopada.
Kuratorzy: Mirosław Jasiński, Anna Szewczyk
Artyści: Maciej Albrzykowski, Grażyna Jaskierska-Albrzykowska, Małgorzata Kazimierczak, Anna Kołodziejczyk, Kamil Moskowczenko, Renata Pacyna, Anna Szewczyk, Igor Wójcik
szczegóły: https://galeriamiejska.pl/silesium-est-memoria-memoria-est-silencium/
Galeria Miejska czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00 – 18:00 i sobotę 12:00 – 16:00. Wstęp wolny.
Obecnie nie ma żadnych zaplanowanych wydarzeń. Bądź pierwszą osobą która coś doda!
Unable to load tooltip content.