|
|
|
|
własciciel
Małgorzata i Marcin Gołębiewscy
Godz. Otwarcia
od poniedziałku do piątku w godzinach
od 11:00 do 18:00
|
|
|
|
ARCHIWUM
GALERII |
wydarzenia |
ALEKSANDRA URBAN
"MAŁY MIŚ MÓWI. OJ!"
od 26 września 2008
fotoreportaż z wernisażu |
AGNIESZKA
POLSKA
KALENDARZ
od 6 czerwca 2008
fotoreportaż z wernisażu |
[BLANKLY,
PERFECT SUMMER]
wernisaż 9 maja 2008
VertexList gallery, 138 Bayard St, Brooklyn, New York
Artyści: WOJTEK DOROSZUK, BARTOSZ
KOKOSIŃSKI, KAROLINA KOWALSKA,
WOJTEK KUBIAK & LIDIA KRAWCZYK, NORMAN LETO, JACEK MALINOWSKI,
AGNIESZKA POLSKA, JANEK SIMON, GRZEGORZ SZTWIERTNIA, JULIAN TOMASZUK,
ALICJA ŻEBROWSKA
kuratorzy: MAŁGORZATA I MARCIN GOŁĘBIEWSCY, ART AGENDA NOVA, Kraków
Tytuł pokazu polskiej sztuki w NYC został wygenerowany
przez robo-poet, z zapewnieniem, że zostało to uczynione całkowicie
losowo. Wpisanie się w profil instytucji vertexList - miejsca zajmującego
się eksperymentalną, konceptualną sztuka tworzoną w oparciu o nowe
technologie, było impulsem do wyboru artystów. Znalezienie wspólnego
mianownika dla działań zaproszonych artystów to przede wszystkim
zagadnienia związane z szeroko pojętą komunikacją językową, wizualną,
społeczną, ale także ograniczeniami i stereotypami jej dotyczącymi.
Istotny był też element fascynacji komputerem-narzędziem. Artyści,
których mamy okazję zaprezentować w Nowym Jorku znani są ze swoich
interesujących, wyrazistych postaw, są rozpoznawalni, cenieni przez
kuratorów, obecni w instytucjach kulturalnych w Polsce i Europie.
Wojtek Doroszuk mocno zaznaczył się będąc jeszcze studentem krakowskiej Akademii-w
pracy dyplomowej [Prosektorium]podjął temat tabu, związany z rytuałami towarzyszącymi
śmierci. Inne jego prace video dotyczą spraw izolacji, obcości kulturowej,
emigracji oraz związanych z nimi stereotypów, i choć utrzymane w lżejszej formie
[Piknik, El Dorado]jednak tworzą całość mówiącą o nieprzystawalności, rozdźwięku
i często niekorzystnych aspektach życia. Doroszuk zaprezentuje w nowym Jorku
swoją najnowszą pracę video [Droga do Moldreim]
Karolina Kowalska, artystka na stałe współpracująca z krakowskim Bunkrem Sztuki
tropi znaczenia, skojarzenia, relacje w czym pomogła jej wyszukiwarka Gogle.
Dwukanałowa projekcja wybranych przez artystkę tekstów i obrazów "JPG/TXT" zaczerpniętych
ze stron internetowych i blogów związanych ze sztuką, muzyką, teorią sztuki
i mediów to na pozór swobodny przebieg myśli i obrazów. Mimo pozorów chaosu,
zostały zestawione w taki sposób, że łącza się ze sobą w intrygujące związki
znaczeniowe.
Grzegorz Sztwiertnia, prowadzący najlepszą pracownię na krakowskiej Akademii
prezentuje filmy, w tym "Przyjemność tekstu" inspirowaną lekturą Barthesa,
oraz literackimi fascynacjami młodości. Zobaczymy także wcześniejsze prace,
rejestrację akcji, anarchistycznego gestu skoku do Wisły [Spiderman], "Mission
Impossible, bazujący na amerykańskim oryginale Briana de Palmy, z artystą w
roli głównej oraz "Action Painting" przedstawiający codzienne działania "człowieka
z nizin", który mimowolnie pozastawia po sobie ślad-dzieło.
Bartosz Kokosiński w swojej animacji z książką posługuje się elementem przypadku,
uzmysławiając nam ograniczenia widzenia, rozumienia, postrzegania. Wertuje
strony książki , zwalniając, aby zatrzymać się na reprodukcji znanego dzieła
sztuki jak i gazetowego zdjęcia manifestacji, fotografii aktu. Kolejna prace
video "Stolik" w widoczny sposób inspirowana jest animacjami Jana Svankmajera,
a "Hagia Sophia" powstała w związku z zadaniem "Turcja, nie tylko kebab", gdzie
artysta mierzył się z aktualną sztuką turecką. Na wystawie prezentuje fotografię
z plastikowymi żołnierzykami, które wydają się także interesującym modułem
znaczeniowym.
Agnieszka Polska studentka krakowskiej ASP w prezentowanych pracach porusza
tematykę ciała, bazując na międzywojennej literaturze. Na podstawie książkowych
reprodukcji śledzi zmiany w stylistyce i sposobie pokazywania rzeczywistości.
Artystka ze zdjęć z ćwiczeniami korekcyjnymi dla dzieci komputerowo usunęła
ubrania, w ten sposób edukacyjne schematy przełamywane są przez elementy niebezpiecznej
erotyki. Jej animacja "Ćwiczenia korekcyjne" posiada niepokojącą aurę masochistycznych
instrukcji, a zwolnione, prawie niedostrzegalne ruchy, interwencje stają się
znakiem rozpoznawczym prac video Polskiej .
Julian Tomaszuk artysta zajmujący się tworzeniem rzeźb, obiektów, video, zainteresowany
jest tematami z pogranicza sztuki i socjologii . Tym razem zajął się emocjami
dzieci, które zaprosił do wspólnej akcji niszczenia zabawek i budowania na
nowo obiektów z pozyskanych elementów. "Destrukcja-konstrukcja" była w zamierzeniu
artysty całkowicie spontanicznym aktem tworzenia. Proces niszczenia, który
zazwyczaj kojarzy się negatywnie, został tutaj zakończony pozytywnym efektem,
swoistej dekonstrukcji, którą możemy oglądać na serii fotografii.
Duet artystów Wojtek Kubiak i Lidia Krawczyk wprowadza widza w szczególny trans.
Film "Kalejdoskop", część większego cyklu Genderqueer, składa się z nakładających
się na siebie fragmentów twarzy, włosów, ubrań czyniąc z człowieka ornament
złożonych z różnych elementów. Projekcja odnosi się do problemu związanego
z tożsamością człowieka, zarówno tą kulturową, jak i seksualną. Doświadczamy
uczucia dezorientacji, i nawet seria fotografii dopowiadających film nie pomaga
nam opanować tego wrażenia, raczej rozbija ogląd sytuacji czyniąc ją jeszcze
mniej jednoznaczną.
Film Odlot Janka Simona twórcy interaktywnych instalacji, video, obiektów to
zabawna interwencja artysty w zastaną rzeczywistość, w panoramę architektoniczną
konserwatywnego Krakowa. Artysta zafascynowany działaniami Romana Signera,
estetyką gier komputerowych "wysadza w powietrze" bardziej znane budowle, oczyszczając
w ten sposób widok miasta i pozbawiając go tym samym charakterystycznych elementów,
kościelnych wież, symboli.
Norman Leto poszukuje nowych możliwości wyrazu, zainteresowany sztuczną inteligencją,
tworzy symulacje, doskonałe alternatywy dla rzeczywistości. Stąd "Buttes Monteaux" to
nie tylko manifest, ale także odrębny świat, przeciwwaga dla tego co uważamy
za pewne, obiektywne. Pokazowi video-klipu towarzyszy zapowiedź autobiograficznej
książki pisanej, przez artystę. Na wystawie zapoznamy się z treścią fragmentów,
zobaczymy także projekt plakatu, inspirowany działaniami promocyjnymi prowadzonymi
standardowo przez wydawnictwa.
Alicja Żebrowska artystka umykająca klasyfikacjom, z pewnością znaczący głos
w sprawie seksualności i tematyki ciała będzie reprezentowana dwoma pracami
video z lat 90-tych "Grzech pierworodny" i "Tajemnica patrzy"". Znana z tego,
że bada stany graniczne ciała, przejścia z płci do płci, androgynizm, eksploruje "zakazane" i
obdarzone tabu sfery kobiecości, interesuje się psychoanalizą i kwestią abject
w Nowym Jorku zaprezentuje się także jako diva w video zatytułowanym "Exertising.
Jacek Malinowski, pochodzący z warszawskiej "Kowalni" twórca filmów, swoistych
paradokumentów, kreuje ciekawe, nieprzystające do rzeczywistości sytuacje.
Z premedytacją wprowadza widza w błąd i umiejętnie manipulując prowadzi ku
iluzji jaką pieczołowicie buduje w swoich pracach video. Obok jednej z pierwszych
realizacji artysty, głośnej "Halfwoman", znajdującej się w kolekcji "Zachęty",
Malinowski zaprezentuje także swoje nowe video "Celebracja Erwina Koloczka" z
postacią górnika-idola .
Nowojorski pokaz to niezwykła okazja zaprezentowania
amerykańskiej publiczności aktualnych zagadnień polskiej kultury
wizualnej. Pokazane zostaną prace video, oraz fotografie, jednak
nie będzie to wystawa unifikująca obraz polskiej sceny nowych mediów,
a próba selekcji zjawisk artystycznych wartych uwagi.
Wystawę można oglądać od 10 maja do 8 czerwca
2008 w galerii stowarzyszenia vertexlist w NY
www.vertexlist.net |
 MIKOŁAJ
MAŁEK
INNUENDO
od 25 KWIETNIA 2008
fotoreportaż
z wernisażu
Malarstwo Mikołaja Małka prezentuje ten typ twórczości, który nie epatuje
agresywnością użytych środków wyrazu, nie prowokuje do natychmiastowej
reakcji. Jego subtelne, wyważone, przesycone melancholią obrazy zachęcają
do kontemplacji i wyciszenia.
W swoich pracach malarz wykorzystuje, wydawałoby się sprzeczne ze sobą, tendencje:
figuracje i abstrakcje, jednak jak sam przyznaje, między nimi nie ma dla
niego, aż tak widocznego podziału.
Pomimo odwołań do rzeczywistości artysta dekonstruuje jej obraz, dokonuje
eliminacji, fragmentaryzacji, rezygnuje z literalnego odwzorowania określonego
elementu. Tropem dla takiego postępowania może być cytowany przez młodego
twórcę fragment książki Italo Calvino "Jeśli zimową nocą podróżny":
"Idę Wielkim Prospektem naszego miasta i wymazuję w myśli te elementy, których
postanowiłem nie brać pod uwagę. Przechodzę obok gmachu jakiegoś ministerstwa
o przeładowanej fasadzie, dostrzegam kariatydy, kolumny, plinty, gzymsy, metopy
i odczuwam potrzebę, aby sprowadzić tę fasadę do gładkiej, pionowej powierzchni,
do szklanej, matowej płyty, do przegrody, która ograniczy przestrzeń, sama nie
rzucając się w oczy. Lecz gmach ten, nawet tak uproszczony, nadal mnie przytłacza,
pozbawia mnie tchu. Postanawiam usunąć go całkowicie. Na jego miejscu z nagiej
ziemi wyrasta mleczne niebo. W ten sam sposób wymazuję pięć innych ministerstw,
trzy banki i dwa wieżowce wielkich spółek handlowych. Świat jest tak skomplikowany,
że po to, aby się rozeznać, trzeba przerzedzać, wciąż przerzedzać."
Inaczej budowane są obrazy abstrakcyjne. Wyróżnia je nagromadzenie elementów,
warstw, skomplikowanie linii i podziałów. Ten zwrot ku nieprzedstawiającym
sposobom obrazowania twórca tłumaczy chęcią eksperymentu, wypróbowaniem nowych
technik, ale przede wszystkim jest to sposób, aby na chwilę odpocząć od natłoku
wizualnych bodźców, "złapać oddech".
Stałym elementem prac jest występowanie postaci ludzkiej. Autor chętnie wykorzystuje
ten motyw w przedstawieniach figuralnych, niekiedy w schematycznej formie
pojawia się on w malarstwie abstrakcyjnym. Jeśli nawet obraz pozbawiony jest
tego elementu, to jak przyznaje sam Małek: "zawsze gdzieś te postaci są w
mojej głowie".
Wspólnym mianownikiem dla tego malarstwa jest jego nastrój przesiąknięty
melancholią, wyrażający skupienie, ale i niepokój, pustkę; a będący projekcją
stanu duszy artysty. Tytułowe innuendo (łac.) oznaczające mglistą aluzję
do czegoś, insynuację, ukrytą przymówkę, zamaskowaną wycieczkę osobistą,
stanowić może swoiste explicite twórczości młodego malarza, który choć używa
różnych środków formalnych, przede wszystkim skupiony jest na oddaniu określonej
atmosfery, nastroju, stanu ducha. W tym celu unika dosłowności i jednoznaczności
budując pełną niedopowiedzeń narrację. Chce on być jak najbardziej powściągliwym,
subtelnym, zatrzymanym, ale nie zachowawczym, dotykać spraw dla niego najważniejszych,
gdyż tylko takie malarstwo go interesuje. Choć artysta snuje intymną opowieść,
to stara się równocześnie: "dać jak najwięcej interpretacji, jak najwięcej
przestrzeni i możliwości".
Jego malarstwo to intymna, prywatna, ale nie krzycząca: ja! wycieczka
Mikołaj Małek, ur. w 1983 r. w Żyrardowie, mieszka
i pracuje w Krakowie.
Student IV roku Wydziału Malarstwa w pracowni prof. Leszka Misiaka.
Wystawy:
2008 - Wystawa z cyklu "Mistrz i uczniowie", wystawa zbiorowa pracowni
prof. Leszka Misiaka, Tarnowskie Góry
2008 - Innuendo, ART AGENDA NOVA, Kraków
|
DARIA ROZMARYNOWICZ
BABY IT'S COLD OUTSIDE - malarstwo
od 11 stycznia 2008
fotoreportaż z wernisażu |
|
informacje
galerii |
Galeria Nova została
otwarta w grudniu 2002 i mieści się przy ulicy Nowej na krakowskim
Kazimierzu.
Profil galerii zorientowany jest na sztukę, która odnosi się do
współczesnej rzeczywistości i bezpośrednio ją komentuje. Obok malarstwa
reprezentującego różne odmiany realizmu: od hiperrealizmu, przez
fotorealizm do pop-realizmu, galeria prezentuje także fotografię
i instalacje malarskie.
Galeria współpracuje głównie z artystami młodego pokolenia o ustalonej
pozycji na rynku sztuki współczesnej. W swojej ofercie posiada
prace uczestników festiwalu sztuki novart, projektu Supermarket
Sztuki III oraz artystów związanych z grupą Ładnie. Zorganizowała
już ponad dwadzieścia wystaw indywidualnych, m.in.: Marcina Cieńskiego,
Marka Firka, Agnieszki Kicińskiej, Karoliny Kowalskiej, Marcina
Mroczkowskiego, Kingi Nowak, Marty Paulat, Joanny Pawlik, Malwiny
Rzoncy, Katarzyny Skrobiszewskiej.
Galeria promuje również interesujących debiutantów, których twórczość
mieści się w jej profilu. Ofertę galerii wzbogaca obecność prac
artystów dojrzałych - takich jak Bettina Bereś, Jadwiga Sawicka,
Edward Dwurnik, Robert Maciejuk czy Sławomir Toman, których konsekwentna
postawa twórcza zadecydowała o wysokiej pozycji we współczesnej
sztuce.
|
|