galeria sztukpuk | wydarzenia | galerie | forum-teksty | recenzje | archiwum | linki | kontakt

 

 

ul. Dietla 11
31-070 Kraków

tel.
0 691 058 275

lub 012 680 4490.

Prezes Ignacy Czwartos

czwartos@wp.pl

wiceprezes Grzegorz Sztwiertnia grzegorz@op.pl

Stowarzyszenie Artystyczne "Otwarta Pracownia"
Prezes Stowarzyszenia:

Ignacy Czwartos

Galeria czynna:
w poniedzialki, srody i piatki

od 18.00 do 20.00;
w innych terminach po telefonicznym
umowieniu:

tel. 501 44 99 56 lub 604 922 724

Nowy adres do korespondencji:

Otwarta Pracownia

Os. Willowe 37/35

31- 902 Kraków

   

X

 
   
  ARCHIWUM GALERII

nadchodzące wydarzenia

 

bieżąca wystawa

OTWARTA PRACOWNIA

KRYSTYNA POŁTOWICZ

" BIAŁA GORĄCZKA ( LA FIEVRE BLANCHE)".

od 16.07. 2010

fotoreportaż z wernisażu

wydarzenia

WOJCIECH ĆWIERTNIEWICZ

TO (NIE) JEST DNA

18.06. 2010

fotoreportaż z wernisażu

TO (NIE) JEST DNA

Wojciech Ćwiertniewicz jest autorem 55 wystaw indywidualnych malarstwa. Brał udział w ponad 100 wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą. Twórczość artysty nieomal od samego początku rozwija się w dwóch komplementarnych wątkach. Jednak zarówno nurt przedstawieniowy jak i abstrakcyjny pozwalają widzieć jego obrazy jako wyjątkowo przekonującą i spójną wypowiedź. Figuracja i realistyczne tematy posiadają swą stałą topikę, natomiast prace o abstrakcyjnym charakterze mają inklinację do geometryzowania formy. W obu przypadkach obrazy wiąże numeracja, skłonność do wyrafinowanego koloryzmu i obecność stałych motywów. Zarówno w aktach jak i w cyklach abstrakcyjnych tło przeważnie traktowane jest monochromatycznie, co sprawia, że kluczowe stają się frontalne przedstawienia.
Obrazy Wojciecha Ćwiertniewicza są jednocześnie uważnymi studiami nad psychoanalizą obrazu i obsesyjnym przeglądaniem się w historii obrazowania. Jednak kluczowa wydaje się w nich problematyka (nie)możności reprezentacji, którą artysta od lat konsekwentnie rozgrywa pomiędzy porządkiem odtwarzania i recepturą powtarzania. W tym sensie można traktować te prace jako epifanie - malarstwa po malarstwie, obrazu po obrazie, pamięci po (nie)pamięci. Repetycja dotyczy toposów i procedury reprezentacji, które rozwijają się śpiewnie i zarazem natrętnie poprzez zastosowanie zabiegu różnicy i powtórzenia. Cykliczność reprezentowania oraz reprezentacji, uzyskana przez multiplikację powielanych motywów (postaci albo figur geometrycznych), pozwala się domyślać, że artysta ewokuje i artykułuje coś w rodzaju kodu genetycznego znaku, przedmiotu, idei. W tym rozumieniu obrazy Ćwiertniewicza nie kontynuują tradycji aktu, pejzażu czy abstrakcyjnego obrazu. Można zatem powiedzieć za Magritte'm - Ceci n'est pas un paysage... Powołana przez artystę biblioteka figur jest bowiem ikoniczną "zasłoną", w której obrazy odbijają wyobrażenia rzeczy, a nie same rzeczy. Stąd twórczość wizualna Ćwiertniewicza rozwija przede wszystkim minimalistyczne i konceptualne refleksje modernizmu dotyczące miejsca i genotypu malarstwa. Ale to właśnie z tego DNA czerpie się cały kulturowy sens wszelkiego (a więc także ponowoczesnego) obrazowania.

Roman Lewandowski

WIKTOR DYNDO

"Z OSTATNIEJ CHWILI"

od 07.05. 2010

fotoreportaż z wernisażu

EWA CIEPIELEWSKA

"STRASZNA PIĘKNOŚĆ"

od 12.03.2010

fotoreportaż z wernisażu

IGNACY CZWARTOS

"Malarz typowo polski"

od 05.02.2010

fotoreportaż z wernisażu

ROMAN SIWULAK

" Pomimo obrazu"

od 08.01.2010

fotoreportaż z wernisażu

 

KRZYSZTOF KLIMEK

" ĆWICZENIA W TERENIE"

od 05. 11. 2009

fotoreportaż z wernisażu

Projekt Morphische Felder Hamburg- Kraków 2009

akcja artystyczna z użyciem obrazu, dźwięku i tekstu

akcja: "PACZKI NA ŻYCIE" DO NIEMIEC!!!

od 16 października 2009

fotoreportaż z wernisażu

AXEL MAJA

"Obecność polska we Francji"

17 LIPCA 2009

fotoreportaż z wernisażu

Maria Wasilewska

"Proces"

od 3 lipca 2009

fotoreportaż z wernisażu

modzelewskiJAROSŁAW MODZELEWSKI

od 12 czerwca 2009

Malarstwo

 

fotoreportaż z wernisażu

grochockiJerzy Grochocki

"OD DO", malarstwo i obiekty
od 15.05.2009

fotoreportaż z wernisażu

GRZEGORZ SZTWIERTNIA

" OPAŁ "

od 24 kwietnia 2009

 

fotoreportaż z wernisażu

ZBIGNIEW KOSOWSKI
" ILUZJA PRZESTRZENI"

od 3 kwietnia 2009

fotoreportaż z wernisażu

ZBYSZEK KOSOWSKI

Urodził się w 1961 roku. Mieszka i pracuje w Puławach. Studiował na wydziale malarstwa i grafiki w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku w pracowni prof Hugona Laseckiego, prof Kazimierza Ostrowskiego i prof Jerzego Zabłockiego.
Dyplom otrzymał w 1990 roku.
Od dnia 01.01.01 zajmuje się (tylko i wyłącznie) uniwersalnym projektem "WZORNIK LINII - SKALA BARW". Projekt, określany przez artystę jako "Determinant malarstwa" ("Uniwertyzm"" realizowany będzie stale w ciągu nadchodzących lat (w formie malarstwa, instalacji i filmu).
Ważniejsze wystawy: Nr 00. "Iluzja i optyka", Galeria Stara BWA, Lublin, 2001 (wystawa indywidualna); Nr 01. "Początek czyli Dyspersja i Fuga", Państwowe Muzeum na Majdanku, Lublin, 2002 (wystawa indywidualna); Obraz roku 2001, Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego, Pałac Królikarnia, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa, 2002; Nr 02. "Projekt Alfa", Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Sandomierz, 2003 (wystawa indywidualna); Nabytki 2002-2003, Galeria 72, Muzeum Chełmskie Chełm, 2003; Bielska Jesień 2003, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, 2003; "WZORNIK LINII - SKALA BARW" Galeria Promocyjna, Warszawa, 2004 (wystawa indywidualna); "Uniwertyzm cz.1", BWA Zielona Góra, 2005 (wystawa indywidualna) ; "Z < = > z2 + c", "plus +/ minus - 012345678909876543210", Galeria Labirynt 2 BWA Lublin, 2005 (wystawa indywidualna); "Sztuka optyczna i kinetyczna - ze zbiorów Muzeum Chełmskiego", Galeria 72, Muzeum Chełmskie, Chełm, 2006; "Obraz roku 2005", Hotel Europejski, Warszawa, 2006, "Uniwertyzm" DCH, Puławy, 2007, "Determinant" Galeria Podlaska, Biała Podlaska, 2007, "To nie to samo" Galeria 72 (Muzeum Chełmskie w Chełmie) 2009

Bibliografia:
"Baraki" Gdańsk (katalog wystawy zbiorowej) 1987
"Wyspa" Gdańsk (katalog wystawy zbiorowej) 1987
"Grand Mal" BWA Puławy (katalog wystawy zbiorowej) 1989
Zbyszek Kosowski, Galeria Promocyjna, Warszawa, (katalog) 2004
"Bielska jesień 2003"; Galeria Bielska, BWA Bielsko Biała (katalog wystawy zbiorowej) 1989
"Sztuka w zamknięciu - czyli czym jest Czarny Kwadrat", Galeria pod Arkadami, Łomża; Galeria Podlaska, Biała Podlaska 2004 (katalog)
Zbyszek Kosowski "UNIWERTYZM" Wydawnictwo L-print, Lublin; ISBN 83-60255-05-9 (katalog) 2006
"Kolekcja sztuki współczesnej - nabytki 2003", Galeria 72, Muzeum Okręgowe, Chełm; ISBN 83-914960-8-2 (katalog wystawy zbiorowej) 2004
"Sztuka optyczna i kinetyczna - ze zbiorów Muzeum Chełmskiego"; Galeria 72, Muzeum Okręgowe, Chełm; ISBN 83-89942-35-6 (katalog wystawy zbiorowej) 2006
"LABIRYNT 2005" Wystawy w Galeriach BWA Lublin; BWA Lublin; ISBN 83-919651-5-5 (katalog wystawy zbiorowej) 2006
"Czas przeszły - czas obecny", Galerie BWA w Lublinie 1956 - 2006; BWA Lublin; ISBN 83-60255-14-8 (katalog wystawy zbiorowej) 2006
Artykuły: EXIT No. 2(58) 2004; Art&Business 3(2002); Art&Business 7- 8(2002); Art&Business 3(2006); Art&Business 4(2006); i inne

OTWARTA PRACOWNIA

WIESŁAW JARMUŁOWICZ

Pt. " CURE "

od 6 MARCA 2009

 

fotoreportaż z wernisażu

 

ADAM MOLENA

Pt. " BATERIE"

od 6 LUTEGO 2009

fotoreportaż z wernisażu

SŁAWOMIR TOMAN

"Je taime... moi non plus"

od 9 STYCZNIA 2009

fotoreportaż z wernisażu

informacje galerii

informujemy, że wydana ostatnio  przez nas książka tego artysty pod tytułem "Podręcznik bis" oraz inne wydawnictwa OTWARTEJ PRACOWNI są do nabycia w księgarniach:
Warszawa     Księgarnia Artystyczna "Zachęta", pl. Marszałkowski 3
"Spis Treści", Zamek Ujazdowski, www.spistresci.pl
"Liber", Gmach Biblioteki UW, ul. Dobra 56/66, www.liber.pl
Kraków        Bunkier Sztuki, pl. Szczepański 3
Poznań         "Kapitałka", ul. Małżyńskiego?, www.kapitalka.pl
Wrocław      Muzeum Narodowe we Wrocławiu, pl. Powstańców Warszawy 5
Łódź            Muzeum Sztuki w Łodzi, ul. Więckowskiego 36
OTWARTA PRACOWNIA  cena książki 45 zł., kontakt telefoniczny 0696 517 294

Zbigniew Warpechowski "Podręcznik bis", 577 stron, 11 ilustracji czarno-białych, 19,6x12 cm, oprawa twarda

 

 

"PODRĘCZNIK BIS"- słowo wstępne Sebastian Stankiewicz

 

Wygląda na to, że w przypadku Zbigniewa  Warpechowskiego  nie da się napisać książki raz na zawsze. Podręcznik bis  nie jest bowiem drugim wydaniem Podręcznika, lecz dziełem zrekonstruowanym - przepisanym od nowa i uzupełnionym o nowe refleksje i tematy. Jeżeli  pozostaje się wiernym zasadzie, że myślenie jest twórczym procesem , który (oczywiście tylko u nielicznych) nigdy nie zostanie zakończony, oraz gdy  traktuje się sztukę jako próbę opanowania chaosu lub próbę tłumaczenia, pokazywania i pogłębiania  wiedzy o zmiennym świecie- to przepisywanie Podręcznika po kilkunastu latach wydaje się jednak całkowicie  zrozumiałe.
Stefan Morawski, wielki zwolennik książek Warpechowskiego, bardzo precyzyjnie określił   kiedyś ich tematykę. Są to rzeczy o sztuce w ogóle, szczególnie zaś o procesie  twórczym i posłannictwie artysty; o światopoglądowych fundamentach działań artystycznych, zwłaszcza własnych; o konkretyzacji tamtych dwóch kwestii na przykładzie performance, działań uprawianych przez autora od 1967 na swoją oryginalną modłę bardzo indywidualnie rozumianych i interpretowanych; w końcu o obcych i rodzinnych dążeniach  artystycznych - oraz ich otoczce krytyczno-teoretycznej - z którymi przyszło się Warpechowskiemu wadzić z temperamentem iście ognistym, przy czym akcent pada na kontekst polski, jego smutne bądź nawet żałosne przypadłości. I chociaż o związkach między sztuką, filozofia i praktyką atystyczną Podręcznik bis traktuje nadal, to zasadniczej zmianie uległ kontekst tych związków.
Pośród tych nowych rozważań przebijają się wyraźnie dwie myśli. Choć pierwsza wydaje się być w miarę oczywista i można ją opisać hasłem użytym przez artystę w jednym z jego performance: Sztuki nie można wziąć siłą ani podstępem, to druga wydaje się bardzo niepokojąca: sztuka staje się obecnie praktyką coraz mniej ważną i coraz bardziej neutralną. Miałoby to oznaczać, że - w istocie i paradoksalnie zarazem - nie zdolna jest do podejmowania problemów, które niesie ze sobą współczesność.  W momencie, gdy zniknęły ograniczenia, a zatem i kryteria, jedynym wyznacznikiem dla sztuki w epoce antything goes pozostaje dla autora wzięcie odpowiedzialności za to co się robi. Oznacza to w istocie właściwą ocenę charakteru własnej wolności artystycznej.

                                                                                        
Sebastian Stankiewicz

powrót ^

Od 1995 roku Stowarzyszenie Artystyczne "Otwarta Pracownia" prowadzi na krakowskim Kazimierzu niekomercyjną galerię o tej samej nazwie. Galeria jest całkowicie niezależna, nie jest związana z żadną instytucją i nie ma żadnego stałego wsparcia finansowego. Działa w oparciu o bezinteresowną pracę członków Stowarzyszenia, jak również pomoc jakiej udzielają jej wystawiający artyści. Chociaż w galerii pokazywane są propozycje ze wszystkich obszarów sztuki współczesnej, to od samego początku dominującym nurtem było poszukiwanie nowego miejsca dla obrazu w epoce multimedialnej. Program galerii został sformułowany w tekście "Zasady Otwartej Pracowni" (1995). Członkami Stowarzyszenia są: Wojciech Głogowski, Ignacy Czwartos, Bettina Bereś, Olgierd Chmielewski, Jerzy Hanusek (prezes od momentu powstania do chwili obecnej), Jadwiga Sawicka, Stanisław Koba, Maria Pyrlik, Marcin Pawłowski, Jacek Dłużewski, Dariusz Mlącki i Grzegorz Sztwiertnia. Otwarta Pracownia nie jest instytucją, dni i godziny, w których jest otwarta, ulegają zmianie. Zawsze można jednak zadzwonić pod numer (012) 636-71-98, dowiedzieć się jaka jest aktualna wystawa i umówić się na jej obejrzenie w dogodnym dla siebie terminie.

Pod redakcja Jerzego Hanuska ukazaly się dwa katalogi dokumentujace wystawy w Otwartej Pracowni z roku 2000 i 2001. Katalogi zawieraja informacje o wystawach i artystach bioracych w nich udział ale główna częscia tych publikacji sa reprodukcje dzieł artystów galerii.

galeria sztukpuk | wydarzenia | galerie | forum-teksty | recenzje | archiwum | linki | kontakt


Copyright by "SZTUK PUK" 2001 - 2006 Kraków , Ryszard Bobek, Filip Konieczny