|
|
|

ul. Dietla 11
31-070 Kraków
tel. 0 691 058 275
lub 012 680 4490.
|
Stowarzyszenie
Artystyczne "Otwarta Pracownia"
Prezes
Stowarzyszenia:
Ignacy
Czwartos
Galeria
czynna:
w poniedzialki, srody i piatki
od
18.00 do 20.00;
w innych terminach po telefonicznym
umowieniu:
tel. 501
44 99 56 lub 604
922 724
Nowy adres do korespondencji:
Otwarta Pracownia
Os. Willowe 37/35
31- 902 Kraków
|
|
|
|
ARCHIWUM
GALERII |
bieżąca
wystawa |
OTWARTA PRACOWNIA
KRYSTYNA POŁTOWICZ
" BIAŁA GORĄCZKA ( LA FIEVRE BLANCHE)".
od 16.07. 2010
fotoreportaż z wernisażu |
|
wydarzenia |
WOJCIECH ĆWIERTNIEWICZ
TO (NIE) JEST DNA
18.06. 2010
fotoreportaż z wernisażu
TO (NIE) JEST DNA
Wojciech Ćwiertniewicz jest autorem 55 wystaw indywidualnych malarstwa. Brał udział w ponad 100 wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą. Twórczość artysty nieomal od samego początku rozwija się w dwóch komplementarnych wątkach. Jednak zarówno nurt przedstawieniowy jak i abstrakcyjny pozwalają widzieć jego obrazy jako wyjątkowo przekonującą i spójną wypowiedź. Figuracja i realistyczne tematy posiadają swą stałą topikę, natomiast prace o abstrakcyjnym charakterze mają inklinację do geometryzowania formy. W obu przypadkach obrazy wiąże numeracja, skłonność do wyrafinowanego koloryzmu i obecność stałych motywów. Zarówno w aktach jak i w cyklach abstrakcyjnych tło przeważnie traktowane jest monochromatycznie, co sprawia, że kluczowe stają się frontalne przedstawienia.
Obrazy Wojciecha Ćwiertniewicza są jednocześnie uważnymi studiami nad psychoanalizą obrazu i obsesyjnym przeglądaniem się w historii obrazowania. Jednak kluczowa wydaje się w nich problematyka (nie)możności reprezentacji, którą artysta od lat konsekwentnie rozgrywa pomiędzy porządkiem odtwarzania i recepturą powtarzania. W tym sensie można traktować te prace jako epifanie - malarstwa po malarstwie, obrazu po obrazie, pamięci po (nie)pamięci. Repetycja dotyczy toposów i procedury reprezentacji, które rozwijają się śpiewnie i zarazem natrętnie poprzez zastosowanie zabiegu różnicy i powtórzenia. Cykliczność reprezentowania oraz reprezentacji, uzyskana przez multiplikację powielanych motywów (postaci albo figur geometrycznych), pozwala się domyślać, że artysta ewokuje i artykułuje coś w rodzaju kodu genetycznego znaku, przedmiotu, idei. W tym rozumieniu obrazy Ćwiertniewicza nie kontynuują tradycji aktu, pejzażu czy abstrakcyjnego obrazu. Można zatem powiedzieć za Magritte'm - Ceci n'est pas un paysage... Powołana przez artystę biblioteka figur jest bowiem ikoniczną "zasłoną", w której obrazy odbijają wyobrażenia rzeczy, a nie same rzeczy. Stąd twórczość wizualna Ćwiertniewicza rozwija przede wszystkim minimalistyczne i konceptualne refleksje modernizmu dotyczące miejsca i genotypu malarstwa. Ale to właśnie z tego DNA czerpie się cały kulturowy sens wszelkiego (a więc także ponowoczesnego) obrazowania.
Roman Lewandowski |
WIKTOR DYNDO
"Z OSTATNIEJ CHWILI"
od 07.05. 2010
fotoreportaż z wernisażu |
EWA CIEPIELEWSKA
"STRASZNA PIĘKNOŚĆ"
od 12.03.2010
fotoreportaż z wernisażu |
IGNACY CZWARTOS
"Malarz typowo polski"
od 05.02.2010
fotoreportaż z wernisażu |
ROMAN SIWULAK
" Pomimo obrazu"
od 08.01.2010
fotoreportaż z wernisażu
|
KRZYSZTOF KLIMEK
" ĆWICZENIA W TERENIE"
od 05. 11. 2009
fotoreportaż z wernisażu |
Projekt Morphische Felder Hamburg- Kraków 2009
akcja artystyczna z użyciem obrazu, dźwięku i tekstu
akcja: "PACZKI NA ŻYCIE" DO NIEMIEC!!!
od 16 października 2009
fotoreportaż z wernisażu |
AXEL MAJA
"Obecność polska we Francji"
17 LIPCA 2009
fotoreportaż z wernisażu |
Maria Wasilewska
"Proces"
od 3 lipca 2009
fotoreportaż z wernisażu |
JAROSŁAW MODZELEWSKI
od 12 czerwca 2009
Malarstwo
fotoreportaż z wernisażu |
Jerzy Grochocki
"OD DO", malarstwo i obiekty
od 15.05.2009
fotoreportaż z wernisażu |
GRZEGORZ SZTWIERTNIA
" OPAŁ "
od 24 kwietnia 2009
fotoreportaż z wernisażu |
ZBIGNIEW
KOSOWSKI
" ILUZJA PRZESTRZENI"
od 3 kwietnia 2009
fotoreportaż
z wernisażu
ZBYSZEK KOSOWSKI
Urodził się w 1961 roku. Mieszka i pracuje w Puławach.
Studiował na wydziale malarstwa i grafiki w Państwowej Wyższej
Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku w pracowni prof Hugona Laseckiego,
prof Kazimierza Ostrowskiego i prof Jerzego Zabłockiego.
Dyplom otrzymał w 1990 roku.
Od dnia 01.01.01 zajmuje się (tylko i wyłącznie) uniwersalnym projektem "WZORNIK
LINII - SKALA BARW". Projekt, określany przez artystę jako "Determinant malarstwa" ("Uniwertyzm"" realizowany
będzie stale w ciągu nadchodzących lat (w formie malarstwa, instalacji i filmu).
Ważniejsze wystawy: Nr 00. "Iluzja i optyka", Galeria Stara BWA, Lublin, 2001
(wystawa indywidualna); Nr 01. "Początek czyli Dyspersja i Fuga", Państwowe
Muzeum na Majdanku, Lublin, 2002 (wystawa indywidualna); Obraz roku 2001, Muzeum
im. Xawerego Dunikowskiego, Pałac Królikarnia, Oddział Muzeum Narodowego w
Warszawie, Warszawa, 2002; Nr 02. "Projekt Alfa", Galeria Sztuki Współczesnej
BWA, Sandomierz, 2003 (wystawa indywidualna); Nabytki 2002-2003, Galeria 72,
Muzeum Chełmskie Chełm, 2003; Bielska Jesień 2003, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała,
2003; "WZORNIK LINII - SKALA BARW" Galeria Promocyjna, Warszawa, 2004 (wystawa
indywidualna); "Uniwertyzm cz.1", BWA Zielona Góra, 2005 (wystawa indywidualna)
; "Z < = > z2 + c", "plus +/ minus - 012345678909876543210", Galeria
Labirynt 2 BWA Lublin, 2005 (wystawa indywidualna); "Sztuka optyczna i kinetyczna
- ze zbiorów Muzeum Chełmskiego", Galeria 72, Muzeum Chełmskie, Chełm, 2006; "Obraz
roku 2005", Hotel Europejski, Warszawa, 2006, "Uniwertyzm" DCH, Puławy, 2007, "Determinant" Galeria
Podlaska, Biała Podlaska, 2007, "To nie to samo" Galeria 72 (Muzeum Chełmskie
w Chełmie) 2009
Bibliografia:
"Baraki" Gdańsk (katalog wystawy zbiorowej) 1987
"Wyspa" Gdańsk (katalog wystawy zbiorowej) 1987
"Grand Mal" BWA Puławy (katalog wystawy zbiorowej) 1989
Zbyszek Kosowski, Galeria Promocyjna, Warszawa, (katalog) 2004
"Bielska jesień 2003"; Galeria Bielska, BWA Bielsko Biała (katalog wystawy zbiorowej)
1989
"Sztuka w zamknięciu - czyli czym jest Czarny Kwadrat", Galeria pod Arkadami,
Łomża; Galeria Podlaska, Biała Podlaska 2004 (katalog)
Zbyszek Kosowski "UNIWERTYZM" Wydawnictwo L-print, Lublin; ISBN 83-60255-05-9
(katalog) 2006
"Kolekcja sztuki współczesnej - nabytki 2003", Galeria 72, Muzeum Okręgowe, Chełm;
ISBN 83-914960-8-2 (katalog wystawy zbiorowej) 2004
"Sztuka optyczna i kinetyczna - ze zbiorów Muzeum Chełmskiego"; Galeria 72, Muzeum
Okręgowe, Chełm; ISBN 83-89942-35-6 (katalog wystawy zbiorowej) 2006
"LABIRYNT 2005" Wystawy w Galeriach BWA Lublin; BWA Lublin; ISBN 83-919651-5-5
(katalog wystawy zbiorowej) 2006
"Czas przeszły - czas obecny", Galerie BWA w Lublinie 1956 - 2006; BWA Lublin;
ISBN 83-60255-14-8 (katalog wystawy zbiorowej) 2006
Artykuły: EXIT No. 2(58) 2004; Art&Business 3(2002); Art&Business 7-
8(2002); Art&Business 3(2006); Art&Business 4(2006); i inne |
OTWARTA PRACOWNIA
WIESŁAW JARMUŁOWICZ
Pt. " CURE "
od 6 MARCA 2009
fotoreportaż z wernisażu
|
ADAM
MOLENA
Pt. " BATERIE"
od 6 LUTEGO 2009
fotoreportaż
z wernisażu |
SŁAWOMIR TOMAN
"Je taime... moi non plus"
od 9 STYCZNIA 2009
fotoreportaż z wernisażu |
|
informacje
galerii |
informujemy, że wydana ostatnio
przez nas książka tego artysty pod tytułem "Podręcznik bis" oraz
inne wydawnictwa OTWARTEJ PRACOWNI są do nabycia w księgarniach:
Warszawa Księgarnia Artystyczna "Zachęta",
pl. Marszałkowski 3
"Spis Treści", Zamek Ujazdowski, www.spistresci.pl
"Liber", Gmach Biblioteki UW, ul. Dobra 56/66, www.liber.pl
Kraków Bunkier Sztuki, pl. Szczepański
3
Poznań "Kapitałka", ul. Małżyńskiego?,
www.kapitalka.pl
Wrocław Muzeum Narodowe we Wrocławiu, pl.
Powstańców Warszawy 5
Łódź Muzeum Sztuki w Łodzi, ul. Więckowskiego
36
OTWARTA PRACOWNIA cena książki 45 zł., kontakt
telefoniczny 0696 517 294
Zbigniew Warpechowski "Podręcznik
bis", 577 stron, 11 ilustracji czarno-białych, 19,6x12 cm,
oprawa twarda

"PODRĘCZNIK BIS"- słowo wstępne
Sebastian Stankiewicz
Wygląda na to, że w przypadku Zbigniewa Warpechowskiego
nie da się napisać książki raz na zawsze. Podręcznik bis nie
jest bowiem drugim wydaniem Podręcznika, lecz dziełem
zrekonstruowanym - przepisanym od nowa i uzupełnionym o nowe
refleksje i tematy. Jeżeli pozostaje się wiernym zasadzie, że
myślenie jest twórczym procesem , który (oczywiście tylko u nielicznych)
nigdy nie zostanie zakończony, oraz gdy traktuje się sztukę
jako próbę opanowania chaosu lub próbę tłumaczenia, pokazywania
i pogłębiania wiedzy o zmiennym świecie- to przepisywanie Podręcznika po
kilkunastu latach wydaje się jednak całkowicie zrozumiałe.
Stefan Morawski, wielki zwolennik książek Warpechowskiego, bardzo
precyzyjnie określił kiedyś ich tematykę. Są to rzeczy o
sztuce w ogóle, szczególnie zaś o procesie twórczym
i posłannictwie artysty; o światopoglądowych fundamentach działań
artystycznych, zwłaszcza własnych; o konkretyzacji tamtych dwóch
kwestii na przykładzie performance, działań uprawianych przez
autora od 1967 na swoją oryginalną modłę bardzo indywidualnie
rozumianych i interpretowanych; w końcu o obcych i rodzinnych
dążeniach artystycznych - oraz ich otoczce krytyczno-teoretycznej
- z którymi przyszło się Warpechowskiemu wadzić z temperamentem
iście ognistym, przy czym akcent pada na kontekst polski, jego
smutne bądź nawet żałosne przypadłości. I chociaż o związkach
między sztuką, filozofia i praktyką atystyczną Podręcznik
bis traktuje nadal, to zasadniczej zmianie uległ kontekst
tych związków.
Pośród tych nowych rozważań przebijają się wyraźnie dwie myśli.
Choć pierwsza wydaje się być w miarę oczywista i można ją opisać
hasłem użytym przez artystę w jednym z jego performance: Sztuki
nie można wziąć siłą ani podstępem, to druga wydaje się
bardzo niepokojąca: sztuka staje się obecnie praktyką coraz mniej
ważną i coraz bardziej neutralną. Miałoby to oznaczać, że - w
istocie i paradoksalnie zarazem - nie zdolna jest do podejmowania
problemów, które niesie ze sobą współczesność. W momencie, gdy
zniknęły ograniczenia, a zatem i kryteria, jedynym wyznacznikiem
dla sztuki w epoce antything goes pozostaje dla autora
wzięcie odpowiedzialności za to co się robi. Oznacza to w istocie
właściwą ocenę charakteru własnej wolności artystycznej.
Sebastian Stankiewicz
powrót ^
|
Od
1995 roku Stowarzyszenie Artystyczne "Otwarta Pracownia" prowadzi
na krakowskim Kazimierzu niekomercyjną galerię o tej samej nazwie.
Galeria jest całkowicie niezależna, nie jest związana z żadną
instytucją i nie ma żadnego stałego wsparcia finansowego. Działa
w oparciu o bezinteresowną pracę członków Stowarzyszenia, jak
również pomoc jakiej udzielają jej wystawiający artyści. Chociaż
w galerii pokazywane są propozycje ze wszystkich obszarów sztuki
współczesnej, to od samego początku dominującym nurtem było poszukiwanie
nowego miejsca dla obrazu w epoce multimedialnej. Program galerii
został sformułowany w tekście "Zasady Otwartej Pracowni" (1995).
Członkami Stowarzyszenia są: Wojciech Głogowski, Ignacy Czwartos,
Bettina Bereś, Olgierd Chmielewski, Jerzy Hanusek (prezes od
momentu powstania do chwili obecnej), Jadwiga Sawicka, Stanisław
Koba, Maria Pyrlik, Marcin Pawłowski, Jacek Dłużewski, Dariusz
Mlącki i Grzegorz Sztwiertnia. Otwarta
Pracownia nie jest instytucją, dni i godziny, w których jest
otwarta, ulegają zmianie. Zawsze można jednak zadzwonić pod numer
(012) 636-71-98, dowiedzieć się jaka jest aktualna wystawa i
umówić się na jej obejrzenie w dogodnym dla siebie terminie. |
Pod
redakcja Jerzego Hanuska ukazaly się dwa katalogi dokumentujace
wystawy w Otwartej Pracowni z roku 2000 i 2001. Katalogi zawieraja
informacje o wystawach i artystach bioracych w nich udział ale
główna częscia tych publikacji sa reprodukcje dzieł artystów
galerii.  |
|