ul. Floriańska 18/3, Kraków
tel. (12) 422 16 19 |
|
|
wydarzenia
2003 |
 Tomek Sikora
"Symbiosis"
9.11.03 - 3.12.03
fotoreportaż z wernisażu
'SYMBIOSIS' to fotograficzna próba interpretacji szeroko pojętej harmonii.
Cykl powstał w latach 2001-2003. Po raz pierwszy wystawiony był w Jackman
Gallery w Melbourne w lutym 2003. |
wydarzenia
2004 |
Anita Andrzejewska
fotografia
od 1 paĽdziernika 2004
fotoreportaż z wernisażu
|
domowa atmosfera
pokazy slajdów
4 X (poniedziałek)
fotoreportaż z wydarzenia
|
6 X ¶roda
Dom - wernisaż wystawy fotografii Sylwii Mierzyńskiej
Wystawa jest swoistego rodzaju aneksem do akcji przeprowadzonej w Klubie Pauza i mieszkaniu znajduj±cym się nad nim w kwietniu 2004 roku, kiedy to publiczno¶ć miała jedyn± w swoim rodzaju możliwo¶ć skonfrontowania przedstawień przestrzeni prywatnej zamieszkiwanej przez kilkoro młodych ludzi ze stanem rzeczywistym. Tym razem autorka zaprezentuje pary zdjęć pokazuj±cych to samo ujęcie mieszkania rejestruj±ce obecno¶ć i nieobecno¶ć w nim jej mieszkańców...
fotoreporta z wernisażu |
klub Pauza
Sylwia Mierzyńska
otwarte mieszkanie
slajdy, video, instalacja
15.04.2004
fotoreportaż z wernisażu |
wydarzenia
2005 |
Klub Pauza
Justyna Mielnikiewicz
fotografia
Jason Gallacher
"reconstructive portraits"
"bag portraits
fotoreportaz z wystawy 23.08.2005 |
wydarzenia
2006 |
Kasia Wilk
"Misterne oblicza wiary", fotografia
6 stycznia 2007 o godz. 20.00.
Misteria Paschalne s± wydarzeniem o wielowiekowej tradycji. S± niejako rodzajem teatru, w którym niemal wszyscy s± aktorami. Na przestrzeni lat zmienił się ko¶ciół, zmieniła się wiara, zmienili się ludzie... Czy obraz tych zmian widoczny jest gołym okiem? |
Tomek Sikora
"Filmy - Plakaty" oraz "Pieskie życie"
wernisaż wystawy poł±czony z obchodami 5 urodzin Pauzy!
od 9.12.2006
fotoreportaż z wernisażu |
Klub Pauza
Grzegorza Badzio
"Syn Tetyki" - fotografia
od 17 listopada 2006
fotoreportaż z werrnisażu
Grzegorz Badzio, "Syn Tetyki"
Eksprezyjne obrazy precyzyjnie uporz±dkowane w cykl fotografii. Abstrakcja, kontrast, napięcie, synteza. Wszystkie okre¶lenia pazuj±, wszystko ma znaczenie.
Zobacz, jak zadziałaj± na Twoj± wyobraĽnię. |
Galeria Pauza
Anna Kawa i Tomasz Wójcicki
"Tim Bosko" - fotografia
od 4 listopada 2006
fotoreportaż z wernisażu
Tim Bosko to para fotografów, Anna Kawa i Tomasz Wójcicki, którzy podróżuj±c po ¶wiecie rejestruj± pejzaże miejskie.
Projekt ten zakłada inne spojrzenie na miasto, często od drugiej strony, od zaplecza.
Odrzucaj±c fasadowo¶ć miasta, ogl±daj±c je o innej porze niż przeciętny człowiek , można poczuć dziwny spokój, wgłębić się w nastrój industrialnych form zderzonych z przyrod±. |
Klub Pauza
Rena Pyzio
"Moja Syberia" - fotografia
27 pazdziernika,godz 20.00
"Moja Syberia" to zbiór impresji, wspomnień, postaci, które składaj± się na osobisty obraz tej czę¶ci ¶wiata. Obraz fragmentaryczny, wręcz migawkowy, bo nie da się zmie¶cić w sztywnych ramach ogromu przestrzeni, etnicznej i kulturowej wielobarwno¶ci Syberii. To jedynie nie¶miała próba dotknięcia imponuj±cej hybrydy, zmierzenia się z jej nieogarnion± i surow± teraĽniejszo¶ci±. Próba z pewno¶ci± nie ostatnia. |
Galeria Pauza
Rawa Joanna Kiersztajn
"Katharsis" oraz "Globalna Wiocha" - fotografia
od 14 paĽdziernika 2006
fotoreportaż z wernisażu
"...fotografia powinna dawać widzowi odmienne spojrzenie....
....obraz nie może być oczywisty, przewidywalny....
....widz musi mieć możliwo¶ć własnej interpretacji...."
1)''Katharsis'' powstał przy współpracy kilku osób i miał na celu samooczyszczenie z negatywnych przeżyć i emocji. Inspiracj± s± historie kilku osób - ukazane w sposób uniwersalny i ponadczasowy. S± to różne rodzaje przeżyć zupełnie innych od siebie osób poł±czonych wspóln± chęci± przemiany nagromadzonej negatywnej energii w proces twórczy. Proces, który może prowadzić do oczyszczenia wewnętrznej przestrzeni , do swoistej spowiedzi przed odbiorc±.
Starałam się pokazać Katharsis uniwersalnie, aby widz, bez względu na płeć czy wiek, mógł odnaleĽć cz±stkę swojej prywatnej historii, swojego ja, swoich emocji - według starożytnych "Katharsis to wstrz±s uczuciowy - oczyszczenie duszy widza."
2)"Globalna Wiocha"
W naszym kraju w przestrzeni miejskiej z każdej strony atakuj± nas reklamy na bilbordach, ulotkach, w gazetkach reklamowych i na ekranach telewizyjnych. Hasła reklamowe zlewaj± się ze sob± wzajemnie się wykluczaj±c, nakładaj±c, trac±c tym samym sens bytu. |
Paweł Dunia
"Hong Kong Calm". fotografia
7 paĽdziernika o godzinie 20.00
text1
Cykl Hong Kong Calm jest zainspirowan± odpoczynkiem w mie¶cie prób± sięgnięcia do jednej z pierwotnych funkcji miasta jako uporz±dkowania przestrzeni maj±cego zapewnić zbiorowo¶ci bezpieczeństwo oraz spokój poprzez wyizolowanie jej z chaotycznego i groĽnego ¶wiata przyrody. D±żenie człowieka do geometryzacji i powtarzalno¶ci otoczenia osi±gaj±ce swoje apogeum w centrach wielkich metropolii może mieć efekt niemal terapeutyczny. Cykl ten jest prób± osi±gnięcia tego efektu poprzez odarcie obserwowanych obiektów z ich funkcji, a więc przyczyny wszelkiego ruchu, a co za tym idzie, niepokoju. Migawka aparatu fotograficznego staje się za¶ sposobem na wyhamowanie w codziennym biegu tym skuteczniejszym, im dłużej pozostawić j± otwart±.
text2
Ucieczka z miasta w poszukiwaniu spokoju nie udała się już tak wielu ludziom, że ja nawet nie próbuję. Łono przyrody raz już mnie wydało na ¶wiat i więcej przyj±ć mnie nie chce, a ja się nie narzucam. Przyroda jest chaotyczna i niespokojna, a geometria miasta ma nas przed ni± chronić. Po to powstało.
Czuję się bezpiecznie wyławiaj±c prostok±ty z pola widzenia. Sam stabilny jak prostok±t leżę na dłuższym boku z otwart± migawk± aparatu. Nie zamykam jej. Czekam aż wszyscy przejd±. Długo otwarta jest filtrem, który odsiewa wszystko, co porusza się za szybko. Ze zdziwieniem stwierdzam, że u¶rednione w ten sposób miasto wcale nie jest bezludne. |
Klub Pauza
Tomek Sobieraj,
2 cykle: "Kolosalna morda miasta" oraz "Masy kompozycyjne"
od 16.9, 2006
"Kolosalna morda miasta" to esej fotograficzny inspirowany wierszami Juliana Tuwima po¶więconymi Łodzi. Zdjęcia pokazuj± miasto czterech kultur w sposób szczery i subiektywny, wolny od oficjalnej propagandy i pocztówkowego kiczu, co stanowi niezwykł± siłę tego dokumentu.
"Masy kompozycyjne" nie s± zwyczajnymi estetycznymi aktami powyginanych dziewcz±t. Przeciwnie, na tych fotografiach kobieta jest dojrzała a jej ciało niedoskonałe, z zapisan± histori±. Wielowarstwowo¶ć fotografii i ich metafizyczny wymiar nie umniejszaj± jednak dekoracyjno¶ci, która, według autora, w przypadku aktu jest najważniejsza.
Wszystkie fotografie autor wykonuje zwykłym aparatem, na błonie fotograficznej. Obraz komponowany jest od pocz±tku na matówce, bez póĽniejszego kadrowania i komputerowej obróbki. |
Galeria Pauza
"INDUKCJE PRZESTRZENI"
Rimer Cardillo "Charrúas y Montes Criollos" /"Lud Charrúas i Pierwotny Las"
Jani Konstantinovski Puntos "Pokój Kopernika"
od 13 wrze¶nia,2006
fotoreportaż z wernisażu
Pokój Kopernika - pokaz instalacji / nowe media.
Autor projektu - Jani Konstantinovski Puntos
Fundacja Pauza, wrzesień 2006.
"Pierwszy opis niebieskiej planety"- to tytuł przewodniego filmu do instalacji "Pokój Kopernika". Pokaz ten dotyczy "Ikony" wielkiego uczonego z przełomu XV i XVI wieku.
Jest to próba prezentacji współczesnego /po/ Kopernikańskiego my¶lenia poprzez sztukę, nawi±zuj±c do heliocentrycznego rozumienia ¶wiata sfer niebieskich, jak i prezentacji najnowszej techniki w zakresie kosmologii, astrofizyki oraz elektroniki. Pokaz instalacji zawiera również jeden z siedmiu filmów pod tytułem " Millennium robotów ", którego premiera odbyła się na Zamku Malborskim 3 czerwca 2005 roku.
Koncepcja owego pokazu dotyczy dwóch w±tków: pierwszy to zderzenie się z histori± nauki /po/ Kopernikańskich odkryć przestrzeni badań kosmicznych; drugi to przejaw intelektualnej manifestacji ludzkiej kondycji - twórczej.
Zaplanowany pokaz instalacji - nowe media zatytułowany "Pokój Kopernika" odbędzie się w Galerii Pauza 13 wrze¶nia. Jest on zapowiedzi± i kontynuacj± zakrojon± na szersz± skalę nowego projektu "Copernicus", którego realizację zaplanowano w Collegium Maius w bież±cym roku.
______________________________________________
M. Kopernik /1473-1543/ - Polski astronom, matematyk, prawnik, ekonomista, strateg, astrolog, kanonik Warmiński i duchowny katolicki.
Jego najważniejszym dziełem jest De Revolutionobus Orbium Coelestium /O obrotach sfer niebieskich/, w którym opisał heliocentryczn± wizję ¶wiatów w sposób wystarczaj±co szczegółowy, by mogła stać się naukowo użyteczna.
Rimer Cardillo - "Charrúas y Montes Criollos"/ "Lud Charrúas i Pierwotny Las"
Projekt ekologiczny i antropologiczny, opowiadaj±cy dramatyczn± historię pierwotnego ludu Urugwaju, Charrúas, posługuj±c się symbolik± i metafor±. Opowiadaj±c dzieje pierwotnych mieszkańców swego kraju Artysta nie zapomina o ich naturalnym ¶rodowisku - życiodajnym lesie - który uległ zagładzie razem z nimi. Ciekawy, zaskakuj±cy, ale i bardzo pouczaj±cy projekt. |
Karolina Urbaniak
"Ulotne" - fotografia
Piotr Jazgier - stylizacja
od 26 sierpnia 2006
foitoreportaż z wernisażu
Karolina Urbaniak ur. w 1982 r. w Gdyni
od 2001 studiuje( Historia i Kultura Żydów na UJ ) i mieszka w Krakowie
od 2005 zwi±zana zawodowo z Agencj± modelek No People
Prezentowane zdięcia s± efektem półtorarocznej współpracy z Piotrem Jazgierem (creative artist, managing director No People)
|
Galeria Pauza
Anna Maria Karczmarska
"Piecz±tki"
oraz Maciej Dyczkowski
"Wizerunek" oraz "Płynne archiwum".
fotoreportaż wernisażu
Galeria Klubu Pauza
Maciej Dyczkowski
"Spielplatz"/ "Plac zabaw". - fotografia
od 4 sierpnia 2006
Piecz±tki (2005), 15 zestawów w serii (fotografie, piecz±tki z ziemniaka, gabloty)
Idę i patrzę pod nogi, jadę i patrzę pod koła samochodu. Po drodze mijam kształty wprasowanych w asfalt martwych zwierz±t. Ciało zostawia na chwilę rysunek, mniej lub bardziej przypadkowy, który każe ruszyć w poszukiwaniu kolejnych. Piecz±tki s± więc projektem podróżniczym, projektem drogi z drogi.
Anna-Maria Karczmarska
Ur. 14 maj 1981 w Rejowcu Fabrycznym
2000 – 2005 : studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie - Pracownia Malarstwa prof. Andrzeja Bednarczyka - II Pracownia Interdyscyplinarna adj. Zbigniewa Sałaja i adj. Grzegorza Sztwiertni . 2002 – 2003 : stypendium naukowe Sokrates/Erazmus w Accademia di Belle Arti w Mediolanie - Pracownia Malarstwa prof. Diego Esposito - Pracownia Scenografii prof. Tiziany Campi. 2003 – 2005 : studia w Pracowni Animacji prof. Jerzego Kuci (ASP Kraków). 2003 – 2004 : studia na specjalizacji Scenografia (ASP Kraków). 2005 : Dyplom pt. ”Działania na zbiorach”, II Pracownia Interdyscyplinarna, ASP Kaków
wystawy zbiorowe:
2003- „Insert coin”, Accademia di Belle Arti”, Mediolan (Włochy); kurator: Ai Kowada
2004- “ Domowaatmosfera”, Dom Olimpii, Kraków, kuratorki: Monika Kozień-Świca, Marta Miskowiec, - „Ładnie? O ładnym…”, Młyn nr2 „Ziarno”, Kraków, kuratorzy: Ewa Małgorzata Tatar, Dominik Kuryłek, - „Szara Strefa/Grey Zone”, Galeria Platan, Budapeszt (Węgry); kurator: Grzegorz Sztwiertnia - „Pejzaż Miejski”, Pałac Sztuki, Lwów (Ukraina)
2005- „Obraz roku 2004”, Królikarnia, Warszawa, - „Bez Problemu”, Otwarta Pracownia, Kraków, - „Dyplomy 2005”, Pałac Sztuki, Kraków, - „Bielska Jesień”, Bielsko-Biała; , - „(Re)Prezentacja”, Le Lieu, Quebec;, - „Dział Nauczania” ( „W samym centrum uwagi”), CSW, Warszawa; kurator: Marek Goździewski
2006- „Odlot/Ausflippen”, Brick 5, Wiedeń (Austria), - „Kunstakademie Krakau“, Kleinsassen (Niemcy), - „Nasze najgorsze zdjęcia“, F.A.I.T., Kraków, - „Samsung Art Master”, CSW, Warszawa
wystawa w duecie:
2006- „Sacer” , Otwarta Pracownia, Kraków, kuratorzy: Ewa Małgorzata Tatar, Dominik Kuryłek
Inne realizacje:
2004- projekt scenografii i kostiumów do spektaklu „Komponenty”, reż. Michał Borczuch, Teatr Stary, Kraków
2005- projekt kostiumów do spektaklu „Sinobrody”, reż. Arkadiusz Tworus, Teatr Stary,Kraków
2006- projekt kostiumów do spektaklu „Horsztyński”, reż. Bogna Podbielska, Teatr Stary,Kraków , - projekt scenografii i kostiumów do spektaklu „Hedda Gabler”, reż. Maria Spiss, PWST , - projekt scenografii i kostiumów do spektaklu „Bliżej”, reż.Kuba Kowalski, Teatr Nowy, Scena Letnia, Irina Novarese / Maciek Dyczkowski: video "Płynne Archiwum" '2006
Maciek Dyczkowski: "Wizerunek" '2002
"Płynne Archiwum" swój pocz±tek bierze ze wspólnej fascynacji tematyk± wody w różnych jej aspektach. Estetyka i symbolika wody w społecznym oraz historycznym kontek¶cie to główne punkty naszego zainteresowania. "Płynne Archiwum" jest zbiorem wspomnień, przeżyć oraz skojarzeń zwi±zanych z tym elementem. Video jest autonomicznym dziełem jak również zapisem akcji.
"Wizerunek" : projekcja dwóch obrazów fotograficznych w różnych fazach obróbki.
Tematem pracy jest łatwo¶ć manipulacji obrazami oraz ich przesłaniem dzięki prostym narzędziom komputerowej obróbki obrazu.
Spielplatz to tytuł jednej fotografii, jak i całego cyklu zdjeć prezentowanych w Pauzie w Krakowie w sierpniu 2006 roku.
Najpopularniejszym tłumaczeniem słowa Spielplatz jest "plac zabaw". Spielplatz, jak i Spielraum, w języku niemieckim znaczy również "swoboda działania / ruchu". Fotografia jest dla tego malarza tym, czym dla dziecka wolna, spontaniczna gra na placu zabaw z cał± powag± i konsekwencjami na jego póĽniejsze, dorosłe życie. Malarska intuicja nie zawsze idzie w parze z klasycznym fotograficznym warsztatem, choć go nie neguje ani wyklucza. Człowiek jest bohaterem tego cyklu i to niejednokrotnie w dosłownym tego słowa znaczeniu, a wystawione fotografie s± dla niego hołdem.
Maciej Dyczkowski 2006
Maciej Dyczkowski, urodzony w 1974 roku w Krakowie. Malarz i Fotograf obecnie mieszka w Berlinie. Twórczo¶ć jego oscyluje pomiędzy fotografi± a klasycznym obrazem malarskim uzupełniaj±c sie wzajemnie. Fascynacja człowiekiem stoi na pierwszym miejscu, jego natura, społeczne uwarunkowania, jego rzeczywisto¶ć.
Dyczkowski ogl±da człowieka, studiuje go w na pozór nic nie znacz±cych momentach, niedostrzeganych na codzień lub lekceważonych.
Od roku prowadzi galerię ZGRZYT w Berlinie pod egid± stowarzyszenia artystów Kolonie Wedding kontynuuj±c edukację podyplomowo na Universitaet der Kuenste w Berlinie na wydziale Kunst in Kontext (sztuka w kontek¶cie).
Ukończył studia malarstwa na Wydziale Malarstwa na Akademii Sztuk pięknych w Krakowie. Studiował na NCAD w Dublinie.
Wspólorganizator polsko niemieckiego festiwalu Konfrontacje/Konfrontationen. |
Galeria Pauza
laureaci Konkursu Fotografii Prasowej 2006
od 8 lipca 2006
fotoreportaż z wernisażu
Żyjemy w czasach, w których najpopularniejsz± metod± przekazywania informacji jest oddziaływanie obrazem. Ze wszystkich stron docieraj± do nas filmy, rysunki, zdjęcia. Czy w¶ród polskich fotografów prasowych jest kto¶, kto potrafi opowiedzieć o problemach dzisiejszej Polski i ¶wiata? Jakie funkcje pełni w naszym kraju fotografia prasowa? Czy zdajemy sobie sprawę z warunków w jakich musi pracować fotoreporter i ile wysiłku kosztuje zrobienie dobrego zdjęcia? Konkurs Fotografii Prasowej może pomóc w odnalezieniu odpowiedzi na te pytania. Ma on szansę stać się katalizatorem zmian, na które czeka całe ¶rodowisko.
Konkurs Fotografii Prasowej, organizowany przez Fundację Fotografii Prasowej pod mecenatem Canon Polska, skierowany jest do polskich fotografów prasowych - zarówno zrzeszonych w agencjach lub zatrudnionych przez redakcje, jak i freelancerów. Konkurs, ogłoszony w grudniu 2005, spotkał się z nadzwyczaj dużym zainteresowaniem ze strony fotoreporterów. Międzynarodowe jury, podczas dwudniowych obrad, oceniło ponad 5000 tysięcy zdjęć składaj±cych się na 670 fotoreportaży. Nagrody zostały przyznane 15 fotografom z 6 państw (Polska, Irak, Armenia, Wielka Brytania, Chiny, Australia) w 5 kategoriach: ludzie i wydarzenia, życie codzienne, kultura i sztuka, sprawy współczesne oraz sport.
Wystawa prac laureatów Konkursu ma na celu przybliżenie odbiorcom zjawiska fotografii prasowej, warsztatu fotoreporterów oraz specyfiki ich pracy. Konkurs Fotografii Prasowej "ma być również form± podziękowania dla naszych fotografów prasowych: przyznane nagrody oraz popularyzacja najlepszych prac pokaż±, jak ważna dla nas jest ich praca" powiedziała Iza Rogulska, Junior Marketing & PR Manager w Canon Polska
Klub Pauza
grzegorz cholewiak
fotografia
od 8 lipca 2006
fotoreportaż z wernisażu
Zdjęcia tworz± własne historie z zastanych sytuacji dnia codziennego, ludzi mieszkaj±cych ze sob±, ich pracy, trosk, rado¶ci - zwyczajnego życia. Te zjawiska przekształcone s± w ideę piękna poza tym, co nasze oko jest w stanie dostrzec, co przedziera się przez rzeczywisto¶ć jedynie na krótk± chwilę - ale tutaj ten fenomen został uchwycony.
Sceny odszukane w Zachodniej Europie - postrzegane przez wschodni± wrażliwo¶ć.
Tekst - Lena Hensel
grzegorz cholewiak zrodzony w roku papieskim 78' konstelacji ryb, pierwsza migawke wyzwolil >smien±< otrzymana na komunie od wujka ze stanow fascynuje go swiatlo i nastroje ludzkie, obecnie student wzornictwa przemyslowego asp kr
slowo udzielil
chrystian borman
|
Klub Pauza
Notatki erotyczne.
Fotografia
Marka Gardulskiego
od 26.042006
fotoreportaż z wernisażu
|
Galeria Pauza
Instytut Polsko-Niemieckich Podróży Kosmicznych
Wystawa w ramach Roku Polsko-Niemieckiego 2006
Czas trwania: 04 - 13 kwietnia 2006 , Finisaż i pokaz dokumentacji: 13 kwiecień 2006, godzina 20.00
Organizatorzy: e-werk Weimar e.V., Fundacja Pauza
fotoreportaż z wernisażu
W projekcie bior± udział: Karolina Kowalska, Agnieszka Szreder, Agata Dutkowska (PifPaf), Mateusz Moczulski, Wojciech Kosma, Improvisers Ensemble (Tomek Chołoniewski, Rafał Mazur, Tomek Nazarewicz, Michał Dymny), Bartek Mucha, Malwina Rzonca, Christiane Haase, Jette Gruber, Stefan Krauss (MXZEHN), Marc Sauter (MXZEHN), Markus Knauer, Ludwig Bräutigam, Markus Schlaffke, Florian Gwinner, Ludger Kisters. |
wydarzenia
2007 |
Tomek Sikora
"Lecę do Maroka"
fotografia
od 1 grudnia, 2007
fotoreportaż
z wernisażu (fot. B.P.)
"Bajka.
Jak bowiem inaczej można nazwać przestrzeń zbudowan± z elementów znanych mi tylko z ba¶ni i filmów. To dla mnie rodzaj fikcji, teatru, którego aktorzy, przybrawszy niezwykłe dla mnie formy, odgrywaj± w swojej scenografii prozę swojego życia. A do tego unosz±c głowę wyrzucaj± w moim kierunku z u¶miechem na twarzy okrzyk: Ali Baba! Jak się masz? Po czym znikaj± w czelu¶ciach mrocznego ¶redniowiecza.
Rejestruję więc dzień w dzień, noc w noc te zjawy w ¶wietle i otoczeniu znanym mi tylko z wyobraĽni dziecka i ¶pieszę się jak mogę, aby wykra¶ć jak najwięcej obrazków, zanim ten piękny sen minie."
Tomek Sikora
Marzec & Kwiecień 2007 |
Kinga Nowak
"Zbieżanka"
od 12 listopada 200
fotoreportaż
z wernisażu
Kinga Nowak – „Zbieżanka”
Przywoływanie przeszłości z pamięci jest tematem cyklu “Zbieżanka”, na który składają się obrazy, rysunki i niewielkiego formatu rzeźby. Pracę nad nimi traktowałam jako rodzaj eksperymentu. Ciekawiło mnie, ile jestem w stanie odtworzyć, jak pracuje moja pamięć, czy przypominanie jest procesem, który można uruchomić, gdzie są granice pamięci? Pamięć jest filtrem bardzo osobistym, łatwo można nią manipulować, bo jest czymś nieuchwytnym, trudnym do zweryfikowania. Starałam się nie idealizować przywoływanych wspomnień. Chciałam zrozumieć dzięki tej pracy, jaki jest mój filtr, poprzez który patrzę na rzeczywistość. Ten przywoływany świat to bliskie mi osoby i ich losy, miejsca, przedmioty. Interesująca była dla mnie również obserwacja przebiegu czasu, tego, jak traci on swoją liniowość; teraźniejszość, przeszłość i przyszłość przenikają się, wzajemnie na siebie wpływając.
To, co robię, jest demitologizacją mojego dzieciństwa. Poprzez jego mitologizację. Nie interesuje mnie dokumentalizm i relacjonowanie wydarzeń. Mam wrażenie, że - poprzez ich interpretację - dążę i dojdę gdzieś dalej. W mojej przeszłości dostrzegam pewne archetypiczne zdarzenia, formy zachowań, relacje. Zatrzymane momenty: otwieranie okna, wieczorny telefon, szukanie zgubionego klucza, powrót do domu, czuwanie nad bezpieczeństwem kogoś bliskiego to były rytuały. One oddziałują do dzisiaj. |
Klub Pauza
MAGDA RZYMANEK
"Indyjskie puzzle" - fotografia
27 paĽdziernika o godz. 20.00
Cykl fotograficzny "INDYJSKIE PUZZLE" powstał na przełomie 2006/2007 roku w Indiach, średnioformatowym plastikowym aparatem HOLGA, który winietuje, nie ostrzy, podbija kolory, pomaga pokazać świat w tajemniczy, bajeczny sposób. Sama Autorka o projekcie: Wszystko, czego doświadczyłam w Indiach sprawia, że kojarzą mi się z puzzlami, nie poukładanymi obrazami, skokami pomiędzy rzeczywistością a snem, marzeniem a koszmarem, mnóstwem kolorów nie do okiełznania, mozaiką, w której niby każda osoba i rzecz ma swoje miejsce, ale nie do końca. Obrazy, kolory, kształty, zapachy, głosy kłębią się przed oczami, nakładają na siebie, wirują wokół głowy, powodują przyspieszone bicie serca, pocenie się. Chcę zamknąć oczy, uszy i nos na wszystko i chwilkę być sama ale jednocześnie myślę: "burza odczuć", więc napawam się tą cudowną mozaiką życia, staję się jej częścią, jednym z puzzli. MAGDA RZYMANEK Rocznik '81, z wykształcenia biolog, była studentka Warszawskiej Szkoły Fotografii. Brała udział w wystawach zbiorowych studentów WSFoto podczas Festiwalu Fotografii w Łodzi (2003 i 2004) oraz w wystawie studentów WSFoto w Blue City (2004). |
 Galeria
Pauza
Andrzej Dragan
"Alegorie & Makabreski"
Portrety Andrzeja Dragana z jednej strony przerażaj±,
z drugiej za¶ uzależniaj±. Chce się do nich wracać, zgłębiać poszczególne
nieludzko realistyczne elementy zdjęcia. Siła detalu, czysto¶ć
i krystaliczno¶ć koloru, mroczne ¶wiatło, to elementy malarstwa
holenderskiego. I tu chyba leży siła zdjęć Andrzeja. Fotografowanie
tak znanych nam postaci współczesnych jak David Lynch czy Jan Peszek
w manierze starego, rembrandtowskiego portretu zaskakuje odbiorcę
przywykłego do odbioru współczesnej fotografii - fotografii bliskiej
spontanicznej ekspresji, uciekaj±cej od rzeczywisto¶ci poprzez
przerysowanie efektów "malarskich" takich jak poruszenie,
zamazanie obrazu, sprowadzenie go do barw monochromatycznych lub
fotografii dokumentalnej. Prace Dragana pozostaj± w pamięci na
długo, a przede wszystkim wyróżniaj± się spo¶ród tysięcy otaczaj±cych
nas zdjęć. |
"Stacja Warszawa",
7 wrze¶nia, o godz. 21.00.
Będzie to pierwsza prezentacja tego projektu
od czasu premiery ksi±żki "Stacja Warszawa" - do felietonów Agaty
Passent fotogafie stworzył Wojtek Wieteska. Przed wernisażem wystawy,
o godz. 19.00, w księgarni fotograficznej f5 (ul. ¶w. Tomasza 17),
odbędzie się spotkanie promocyjne ksi±żki "Stacja Warszawa". Wystawa
będzie prezentowana do 30 wrze¶nia.
Popularna felietonistka Agata Passent, z charakterystyczn±
dla siebie ironi±, opisuje styl życia warszawiaków walcz±cych z żywiołem
stolicy XXI wieku.
Specjalnie do tej ksi±żki znakomity fotograf Wojtek Wieteska zrobił
ponad 70 fotografii współczesnej Warszawy.
Powstał intryguj±cy mix słowa i obrazu. |
Klub
Pauza
Marcina Cichonia
"Substrata" - makrofotgrafia
4 sierpnia 2007 o godz.20.00
Autor o swoim projekcie: "Fotografie
z cyklu "Substrata" przybliżaj± i zatrzymuj± w czasie
rzeczywisto¶ć reakcji chemicznej uchwycon± w płynnym, dynamicznym
procesie przemiany. ¦wiat substratów jest realny, choć istnieje
tylko przez chwilę i jakby przez przypadek." |
GALERIA
PAUZA
NIEWIDZIALNA MAPA WROCLAWIA
od 7 lipca 2007
fotoreportaż
z wernisażu
Fundacja Pauza ma zaszczyt przedstawić: NIEWIDZIALNA
MAPA WROCŁAWIA - PIERWSZY PRZEWODNIK PO WROCŁAWIU STWORZONY
PRZEZ OSOBY NIEWIDZĄCE po raz pierwszy w Krakowie. Celem projektu
Niewidzialna Mapa było stworzenie przewodnika o Wrocławiu.
Osoby biorące udział w jego tworzeniu są niewidome
lub ociemniałe. W ten sposób powstał pierwszy
przewodnik, w którym po mieście oprowadzają osoby,
które nigdy go nie zobaczą. Realizacja projektu polegała
na wspólnym odwiedzaniu i dokumentowaniu miejsc, które
dla osób niewidzących mają wyjątkowe znaczenie.
Efektem tej współpracy jest katalog 31 fotografii,
opisów i dźwięków z Wrocławia. Projekt
mówi wiele o tym, jak zdeterminowani percepcyjnie i mentalnie
jesteśmy przez zmysł wzroku. Czy wszyscy jesteśmy
członkami społeczeństwa spektaklu? Przewodnik opracowany
dzięki spotkaniom i rozmowom z niewidomymi daje osobom uzależnionym
od wizualnego przekazu możliwość przeżycia
emocjonującej przygody intel |
Galeria i Klub Pauza
ADAM BROOMBERG i OLIVIER CHANARIN
Ghetto
ESTER LEVINE
Urban Photo Project off
od 11.05.2007
fotoreportaż z wernisażu |
"Warsztat Formy Filmowej - konwencja medium a prawda rzeczywisto¶ci"
otwarcie 23 IV, godz. 19 (do 6 V)
fotoreportaż z wernisażu
Wystawa prezentuj±ca poszukiwania czterech artystów należ±cych do Warsztatu Formy Filmowej: Józefa Robakowskiego, Pawła Kwieka, Ryszarda Wa¶ko i Wojciecha Bruszewskiego. Grupa powstała w 1970 roku przy łódzkiej szkole filmowej a szybko stała się jednym z najważniejszych przedstawicieli sztuki analitycznej. Przedmiotem zainteresowania stało się medium, analiza jego możliwo¶ci i ograniczeń. Arty¶ci badali między innymi relację pomiędzy przedstawieniem a rzeczywisto¶ci±. Wła¶nie ta czę¶ć ich poszukiwań będzie pokazana na wystawie w Galerii Pauza. |
Klub Pauza
Karoliny Mostek
"pinhole" - fotografia
Od 10 kwietnia do 3 maja 2007
Amorficzny ¶wiat został uwieczniony na materiale ¶wiatłoczułym przy pomocy prymitywnego aparatu fotograficznego nazywanego camera obscura.
Historia camery obscury sięga czasów antycznych. Zanim narodziła się fotografia wykorzystywali j± astronomowie i malarze. "Optyk±" camery obscury jest jedynie mały otworek, przez który ¶wiatło wpada do wnętrza "puszki".
Fotografia otworkowa cechuj±ca się nieskończon± głębi± ostro¶ci i swobodnym manipulowaniem oraz wykrzywianiem ¶wiata, umożliwia tworzenie obrazów zbliżonych do marzeń sennych i wspomnień sprzed lat, które naturalnie ulegaj± rozmazaniu i wypaczeniu.
Przedstawione na wystawie "pinhole" pokazuj± miejsca i przestrzenie, w których znalazła się autorka. I tak towarzysz±ca jej "puszka" wygięła jacht na Morzu Północnym, utrwaliła krajobraz Islandii, zatrzymała mgły w Pieninach, a płaskie okolice Turawy zamieniła w irracjonalne góry. |
Galeria Pauza
Jacek Poremba
"Emotion One" - fotografia
24 marca 2007 o godzinie 20.00
fotoreportaż z werrnisażu
Fotografia porządkuje chaos świata. Uchwycony na niej moment staje się świadectwem rzeczywistości, nad którym możemy się zastanowić bez obaw, że umknie. Dzięki tej refleksji często udaje się nam dostrzec aspekty, które w codziennym pośpiechu są zbyt ulotne, aby zwrócić na nie uwagę. Fotografia czasami podkreśla zjawiska, które na co dzień pozostają na drugim planie. Taki właśnie jest cykl Emotion one. Poświęcony jest on temu, co na co dzień umyka obserwatorom nie tylko golfa ale też otaczającej nas rzeczywistości. Subiektywne spojrzenie fotografa na pole golfowe bez ludzi i kolorów odkrywa przed nami wyjątkowy świat tak charakterystyczny dla Jacka Poremby.
Urodzony w 1966 roku, fotografią zajmuje się od 1990 roku. Prowadzi zajęcia z†portretu i fotografii mody na Akademii Fotografii.
Wielokrotnie nagradzany: wyróżnienie w konkursie Nikona, Japonia, 1993; druga nagroda w konkursie Polaroida, USA, 1998.
Brał udział w wielu wystawach, m. in. Teatr Pstrąg, Łódź, 1990; CSW, Warszawa, 1990; C.I.K. Łódź, 1991; Galeria Zapiecek, Warszawa, 1996; Photokina, Kolonia, Niemcy, 1998;, Między Nami Cafe, Warszawa 2000; Festiwal Fotografii Czarno-Białej, Zakopane, 2002; Pauza, Kraków, 2003: Fabryka Trzciny, Warszawa, 2005.
Fotografie Jacka Poremby były publikowane na łamach m.in.: Viva!, Uroda, ELLE, Twój Styl, Między Nami, Pani, Gala, Cosmopolitan, Marie Claire. |
Klub Pauza
Grzegorz Mart
"(nie)wyrazistość całkiem bliskich rzeczy"- fotografia
Od 17 marca do 6 kwietnia
(Nie)wyraźne obrazy rzeczywistości, w których dostrzegamy rzeczy umykające nam w pośpiechu dnia codziennego...
(Nie)plastyczność krajobrazu z obcymi elementami stanowiącymi jego integralną część...
(Nie)zidentyfikowane obrazy twarzy przenikają nas, zostawiając ślady wyimaginowanych tworów...
Skłaniają do zastanowienia się nad tym co widzimy...
Po chwili refleksji pożera nas „wyraźna” rzeczywistość, w której brak miejsca i czasu na wyobrażenie sobie czegokolwiek... |
Galerii Pauza
"Kalendarza Pirelli 2007"
premiera Pirelli Film "Mission Zero"
od 01.03.2007
fotoreportaż z wernisażu
Wernisaż uświetni projekcja najnowszego obrazu z cyklu Pirelli Film - Mission Zero, z Umą Thurman w roli głównej.
Punktualnie o godzinie 21:20 specjalny egzemplarz Kalendarza Pirelli 2007 zostanie przekazany na rzecz Fundacji Mimo Wszystko.
Kalendarz osobiście odbierze prezes Fundacji - Pani Anna Dymna. |
Klub Pauza
Roberta Zielińskiego
"Portret i Akt"
od 24 lutego 2007
To druga z kolei wystawa - świadectwo moich zmagań z portretem i aktem. Granica pomiędzy jednym i drugim zaciera się czasem na tyle, że samemu trudno mi ją wytyczyć. Fotografia jest zapisem energii, magicznego momentu, szczególnej relacji między osobą portretowaną a obiektywem. Staram się pochwycić te momenty, czasem chowając się tylko za aparatem, czasem kreując sytuacje, w których mogą się zdarzyć. Energia jaka się pojawia w chwili naciskania spustu migawki, towarzyszy mi później w momencie obróbki zdjęcia. Mam nadzieję, że jakaś cząstka tego zapisana jest na moich fotografiach i że da się to zobaczyć.
Robert Zieliński
|
Klub Pauza
"Zdjęcia tygodnia"
z okazji 5 urodzin serwisu Fotopolis.pl
od 27 stycznia 2007
Konkurs "Zdjęcie tygodnia" to jeden z pierwszych stałych działów magazynu Fotopolis.pl. Już od pierwszego dnia istnienia serwisu czytelnicy mogli nadsyłać swoje propozycje, spośród których redakcja wybierała najciekawszą fotografię. Konkurs od razu zdobył rzesze entuzjastów. Chętnych było tak wielu, że po roku zdecydowaliśmy się zwiększyć częstotliwość publikacji do dwóch tygodniowo, zachowując jednocześnie nazwę, do której wszyscy się przywiązali. I tak "Zdjęcie tygodnia" zaczęło się ukazywać dwa razy na tydzień - we wtorki i piątki. W miarę upływu lat wprowadziliśmy też nagrody dla zwycięzców i możliwość oceniania opublikowanych prac przez czytelników.
Dziś świętujemy 5-lecie istnienia Fotopolis.pl i uznaliśmy, że obchody nie byłyby kompletne bez udziału naszych czytelników. Stąd pomysł wystawy zatytułowanej "Zdjęcia tygodnia" prezentującej dwadzieścia najlepszych prac z działu "Zdjęcie tygodnia" opublikowanych na naszych łamach w ostatniej pięciolatce. Zapewniamy, że wybór nie był prosty - od początku istnienia magazynu było ich bowiem ponad 430! Dostajemy fotografie z każdej niemal dziedziny - od artystycznych poszukiwań, przez architekturę, pejzaż, akt, po makro czy reportaż, i właśnie taki miszmasz prezentujemy na wystawie. Postawiliśmy na różnorodność reprezentującą wszechstronność zainteresowań naszych czytelników. Mimo dużego już doświadczenia od czasu do czasu nawet my jesteśmy zaskoczeni wysokim poziomem nadchodzących prac. Niezmiernie cieszy nas fakt, że Fotopolis.pl czytają ludzie, którzy pamiętają, że aparat to jedynie narzędzie do robienia zdjęć i potrafią go znakomicie wykorzystać. Dziękujemy i prosimy o jeszcze.
Wernisaż wystawy "Zdjęć tygodnia" odbędzie się w sobote, 27 stycznia 2007, w Pauzie (ul. Floriańska 18/3, I piętro) o godzinie 20.00.
Więcej informacji na stronie www.pauza.pl |
Piotr Sikora
"Granice"/ "Borders"-fotografia
pomysł i stylizacja: Piotr Bondarczyk.
od 20 stycznia 2007
fotoreportaż z wernisażu
Idea, która przyczyniła się do powstania prezentowanych przez nas prac, zrodziła się w czasie dyskusji nad zmianami, jakie zachodzą w ostatnich latach w Polsce. Zmienia się obraz naszego społeczeństwa, przez lata zamkniętego w komunistycznym bloku. Niemalże jednorodny naród, z niewielkimi grupami mniejszościowymi, doświadcza obecnie przełomowego otwarcia na świat. Napływają i coraz liczniej napływać będą do naszego kraju grupy etniczne z całego świata. Daje nam to niezwykłą możliwość poznania, przyswojenia i przetworzenia nowych wartości, dotąd odległych naszej kulturze.
Jako mieszkańcy Nowego Jorku mamy możliwość na co dzień obserwować jak tego rodzaju tygiel etniczny generuje nowe i niepowtarzalne kombinacje. Uważamy, iż jest to proces godny naśladowania i wręcz niezbędny do rozwoju naszego społeczeństwa.
Piotr Sikora
Piotr Bondarczyk
Piotr Sikora wyjechał z Krakowa w 1982 roku. Początkowo mieszkał z matką na Manhattanie, jednak jasne było, że - już w wieku lat 14 - Piotr nie jest osobą, która na zbyt długo pozostaje w jednym miejscu. Rozpoczął życie nomada, wędrując po Nowym Yorku przez kilka lat, zanim w końcu odnalazł dom w kulturowo zróżnicowanej i artystycznie żywej okolicy na Lower East Side. Po doświadczeniach związanych z różnego rodzaju dorywczymi zajęciami Sikora postanowił zająć się odkrywaniem swojego twórczego ja.
Pod wrażeniem pracy takich ikon współczesnej fotografii jak Richard Avedon, David LaChapelle czy Jean Baptiste Mondino, Piotr doszedł do wniosku, że fotografia jest dla niego idealnym sposobem wyrażenia siebie. Swój pierwszy aparat wziął do ręki na pchlim targu w East Village.
Miał szczęście spotkać się z kolejnym ze współczesnych idoli - Brucem Weberem. Dał on Sikorze radę, która wpłynęła na resztę jego życia: "Jeżeli chcesz zostać świetnym fotografikiem, musisz odkryć, kim ty sam jesteś jako człowiek i pokazać siebie w swoich zdjęciach". Piotr bez reszty oddał się swej nowej pasji.
Rozpoczęła się droga - od okładki pierwszego numeru magazynu o kulturze True, poprzez posadę szefa działu fotografii w magazynie Vibe. Jest autorem wielu sesji dla wiodących magazynów, wytwórni płytowych i agencji reklamowych. W ostatnim czasie swój zakres zainteresowań rozszerzył o świat filmu.
Sikora szczyci się swoją wszechstronnością, zarówno w kwestii zawodowej, jak i osobistego stosunku do życia. Jest dumnym ojcem 5 letniego Maxa. Mieszka na Cobble Hill, kulturalnie intrygującej dzielnicy Brooklynu w Nowym Jorku.
Piotr Bondarczyk
20 lat w Warszawie. 18 lat w Krakowie. 6 lat w Nowym Jorku.
Malarz, fotograf, grafik komputerowy, aktor, dekorator wnętrz, rekwizytor planu plus jeszcze kilka innych zawodów ;-) |
Gregora Podgórski
"C'est la vie" fotografia
od 18 stycznia 2007
fotoreportaż z wernisażu
Gregor Podgórski, Fotografik urodzony w 1965 roku w Warszawie.
Po ukończeniu liceum plastycznego (1979-1984), osiedlił się w Paryżu. i poświęcił swój czas fotografii. Otworzył swoje własne studio i pracuje dla prasy i reklamy. Jego poszukiwania artystyczne, rozpoczęte w 1995 roku, doprowadziły go pod koniec roku 1998 do projektu « la Pietà ». (500 par w pozycji Piety Michala Anioła - 500 fotografii przedstawionych między innymi w Warszawie i w Krakowie w 2003)
W 2006 prezentuje drugą część tego fresku - na scenę powracają aktorzy z "la Pietà". Pięć lat później pojawiają się oni w "C'est la vie", wzmocnieni swoimi dokonaniami oraz marzeniami. Byli w parach, wracają we dwoje, z jednym, dwoma lub trójką dzieci, ale często też sami.
Są oni odzwierciedleniem naszego społeczeństwa i jego ewolucji, we wszystkich możliwych wariantach. Ten etap ich życia przyniósł odnowę, oddzielenia i zmiany stanowiące ich teraźniejszość. Przeżyli obfitość wydarzeń, zmian, które ukształtowały ich życie, wzbogaciły pojedynczego osobnika, a także istniejące związki. Czas ich zahartował, zmienił, zweryfikował ich intencje, iluzje i nadzieje...
Gregor Podgórski eksploruje różnorodne ludzkie drogi i ich przenikanie w dzisiejszy świat.
Stworzył portret ludzi żyjących w pewnej epoce, bez akcesoriów, dekoracji czy sztuczności. Pokazuje ich styl życia, ich prawdziwość, samą esencję. Buduje kartografię zmysłów, przedstawia obfitość sytuacji ludzkich, zmieniających się nieustannie. Pobudza świadomość, pozostając w sercu naszej rzeczywistości.
Fotografie, opatrzone komentarzem - świadectwem napisanym przez modeli, ukazują wizje, trajektoria, gdzie każdy opowiada o swoich życiowych odczuciach. Widzimy ożywioną zmianami mozaikę, która intensyfikuje codzienność czyniąc ją tajemniczą. Dzieło nasączone humorem i namiętnością.
Pięć lat temu Gregor Podgórski, nawiązując do słynnej rzeźby Michała Anioła, stworzył cykl fotografii "Pieta", opowiadający historie współczesnych związków. "C'est la vie" to ponowne spotkanie artysty z bohaterami i uczestnikami tamtego projektu. Powrócili po pięciu latach ci sami, lecz inni - silniejsi, spełnieni, z nowymi marzeniami i wyzwaniami. Fotografie są pełnym pasji i humoru świadectwem uczuć, życia i podróży, tworzą razem ruchomą mozaikę, która codzienność zmienia w tajemniczą zagadkę... Wystawa prezentowana będzie od 2 do 18 stycznia 2007 roku w Galerii Pauza (ul. Floriańska 18/5, II piętro).
Zapraszamy serdecznie na finisaż wystawy, który odbędzie się 18 stycznia 2007 o godzinie 20.00. |
|
|