wydarzenia
2006 |
w ramach Audio Art Festival 2006
OTWARCIE INSTALACJI i koncert otwierający
Hans van Koolvijk
Hans van Eck
BAMBUSO SONORO, GLISSANDI, BASS BOXES
sound installations, performances
fotoreportaż z koncertu
3 listopada, 2006
Galeria Turleja w tym roku po raz drugi włącza się w Audio Art Festival. Przestronne
i modernistyczne wnętrze Galerii stanowi wymarzoną przestrzeń dla prezentacji sztuki Audio Art. Otwarcie ekspozycji w Galerii Turleja będzie jednocześnie rozpoczęciem czternastej edycji festiwalu. Zaprezentowane zostaną instalacje dźwiękowe holenderskiego twórcy Hansa van Koolwijka. Znajdzie się wśród nich zarówno najbardziej znane dzieło tego artysty, wystawiane dotąd już w wielu krajach Europy - Bambuso Sonoro, jak również jego najnowsze rzeźby dźwiękowe, Glissandi. Ponadto pokazane zostaną Bass Boxes, skonstruowane we współpracy z Hansem van Eckiem. Zwiedzający będą się poruszali w centrum kompozycji przestrzennej złożonej z tych obiektów, otoczeni dźwiękami o zróżnicowanym charakterze. Ponadto codziennie będzie odbywał się performance muzyków holenderskich z zastosowaniem rzeźb dźwiękowych jako instrumentów muzycznych.
Audio Art jest jednym z najbardziej awangardowych kierunków sztuki końca XX i początku XXI wieku. Łącząc różne jej dziedziny, stanowi współczesną odmianę sztuki synkretycznej. Audio Art prezentowane jest w formie instalacji dźwiękowych, koncertów i performance. Dźwięk traktowany jest tu jako materiał w określonym kontekście przestrzennym i czasowym. Odbiorca doświadcza kompozycji tego nurtu w sposób polisensoryczny, niejednokrotnie sam znajdując się w centrum formy przestrzenno-dźwiękowej. Twórca sztuki Audio Art jest jednocześnie kompozytorem, konstruktorem i wykonawcą swoich dzieł. W instalacjach Audio Art często używa się zaawansowanych technologii. Audio Art Festival w Krakowie prezentuje dokonania artystów z całego świata.
Hans van Koolwijk, ur. w 1952 r., studiował w Królewskiej Akademii, a także w Państwowej Akademii Sztuk Wizualnych w Holandii. Jako twórca łączy pasję dla sztuk wizualnych i muzycznych. Jest autorem wielu instalacji, które były dotąd wystawiane m. in. w Luksemburgu, Pradze, Amsterdamie, Lyonie, Warszawie, Lubljanie, Dreźnie.
Hans van Eck, ur. w 1958 r., studiował muzykę elektroniczną w Instytucie Sonologii w Utrechcie, a także muzykologię na Uniwersytecie w Amsterdamie. Ponadto uczył się kompozycji u Daana Manneke. Jest kompozytorem i współtwórcą instalacji oraz założycielem zespołu muzyki elektroakustycznej Schreck. Wykłada na wydziale technologii muzycznych Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. |
Przegląd fotografii artystycznej
fotoreportaż z wernisażu
ORGANIZATOR FUNDACJA TURLEJA
30 września - 31 października 2006
Wystawa w Krakowie jest piątą i ostatnią wystawą organizowaną w ramach Międzynarodowego Projektu Fotograficznego 4FOR4 , w którym bierze udział 13 fotografików z 4 krajów Grupy Wyszehradzkiej. Będzie ona najobszerniejszą do tej pory prezentacją fotografii inscenizowanej, obejmującą ponad 100 prac artystów z Czech, Słowacji, Węgier i Polski, działających w obszarze tematycznym klasycznej fotografii artystycznej:
Michaeli Brachtlovej, Pavla Baňki, Jenó Detvay'a, Enikő Gábor, Józsefa Hajdu, Vaclava Jiraška, Robo Kočana, Piotra Komorowskiego, Mari Mahr, Grzegorza Przyborka, Pavla Pechy, Miro Švolíka i Pawla Żaka.
Wystawa ukazuje wyjątkowość fotografii artystycznej pochodzącej z naszego regionu - podobieństwa tematyczne, mimo niezwykłej różnorodności stylistycznej, wspaniałe poczucie humoru i wspólną wszystkim doskonałość warsztatu.
Każdy z fotografików prezentuje odmienną drogę osobistych poszukiwań ujętych w artystyczny wyraz mikro lub makrokosmosu. Poszukiwania te prowadzone są z lekkością i w bardzo mocny sposób oddziałują na naszą dziecięcą wyobraźnię. To właśnie ta dziecięca wyobraźnia wydaje się najbardziej charakterystyczną cechą prezentowanych podczas wystawy projektu 4For4 prac.
Podobieństwa te wynikają nie tylko ze wspólnych słowiańskich tradycji, przynależności do kręgu kultury austrowęgierskiej oraz doświadczenia izolacji typowego dla państw byłego bloku komunistycznego. Łączą je podobieństwa mentalne i czytelny i rozpoznawalny w świecie sposób postrzegania i rejestracji rzeczywistości.
Kluczem doboru artystów stała się konkluzja, że w dobie powszechności kultury obrazkowej i digitalizacji medium fotograficznego, dewaluującej jego artystyczną wartość, to w dziedzinie fotografii klasycznej, będącej źródłem i punktem wyjścia wszelkich działań na polu kultury wizualnej odnaleźć można najcenniejsze i najoryginalniejsze dokonania artystyczne. Uważamy, że twórczość przedstawicieli tego nurtu doceniana jedynie w krajach ich pochodzenia, a wcale lub nie wystarczająco znana w państwach sąsiedzkich jest niezaprzeczalnie na tyle wartościowa, że godna prezentowania i promocji szczególnie na fali zauważalnego powrotu zainteresowania młodych twórców fotografią klasyczną.
W projekcie 4FOR4 biorą udział artyści, kuratorzy, krytycy sztuki i galerie z Ostrawy, Krakowa, Budapesztu i Bratysławy , co umożliwia utworzenie wyjątkowej płaszczyzny wymiany doświadczeń. Projekt ten stanowi również kontynuację wieloletniej współpracy pomiędzy fotografami i centrami sztuki z regionu czterech krajów Grupy Wyszehradzkiej. Uroczystej gali otwarcia wystawy w Krakowie towarzyszyć będą dwudniowe warsztaty prowadzone przez specjalnie na tę okazję zaproszonych dwunastu artystów.
Projekt 4FOR4 kontynuuje wspólne tradycje fotograficznej współpracy między artystami państw Grupy Wyszehradzkiej. Pragnie podkreślania i umacniania silnych związków fotografii polskiej z fotografią czeską, słowacką i węgierską. Fotografia w tej części Europy ma wspaniałe długoletnie tradycje i reprezentuje najwyższą artystyczną jakość. To w praskiej akademii filmowej FAMU wykształciło się i nadal kształci wielu znakomitych artystów, w tym Polaków by wymienić tylko tę najbardziej znaną - reżyserkę Agnieszkę Holland. To w Bratysławie już od ponad piętnastu lat, co roku odbywa się jeden z najciekawszych festiwali fotografii, w którym Polska ma swoje stałe miejsce. |
EWA
ZAWADZKA
STREFA BETONU
malarstwo, rysunki, grafika
ORGANIZATOR FUNDACJA TURLEJA
w ramach Międzynarodowego Triennale Grafiki
od 15 września, 2006
fotoreportaż
z wernisażu
"Świat powstającej kompozycji na papierze musi
być harmonijny, zamknięty i posiadać rytm. Rytmem [.] najczęściej
jest światło w kontakcie z bryłowatością przedmiotów"
Po sukcesach w konkursach grafiki (Kraków, Łódź,
Katowice, Giza, Fredrikstadt) zaczęto ją tytułować Pierwszą Damą
Polskiej Grafiki. Grand Prix i wyróżnienia, które jej przyznano
obejmują również najważniejsze biennale i triennale grafiki na
świecie.
Czym zajmuje się Ewa Zawadzka? Interpretuje i
przetwarza betonowy krajobraz współczesnego świata, w którym naczelne
miejsce zajmują bloki z betonowych płyt. Ciężkie i bryłowate konstrukcje
przeobraża w logiczną, a zarazem tajemniczą formę. Te struktury
ożywione, zrytmizowane i naszpikowane prętami zbrojeniowymi wydają
się być bardzo prawdziwe. Oszczędnie używa kolorów. W swoich pracach
wykorzystuje piasek i żywicę, które ożywia powierzchnię i nadaje
jej wyrazistość, budząc skojarzenia z ziemią, kamieniem, czymś
pierwotnym.
Od 2003 lat pochłania ją również malarstwo. I
na tym polu również zdobywa sukcesy. W 2004 r. dochodzi do finału
konkursu Lexmark European Art Prize. Startowało w nim kilka tysięcy
malarzy z całej Europy. Na końcu została dziesiątka, w tym Zawadzka.
Podobno nie wygrała, bo jej obraz był mało optymistyczny. Ale czy
o to chodzi?
Zawadzka tnie betonowy krajobraz na małe kawałki
tworząc coś pozornie pozbawionego życia, pozornie gdyż ten betonowy
krajobraz jest ludzkim tworem. Ożywia go światło, które sączy się
gdzieś spoza, wydobywając i odrealniając zarazem samo przedstawienie.
Wielkoformatowe obrazy (cykle "Opowieści pejzażu")
Ewy Zawadzkiej, o formatach ponad dwu metrowych i wadze dochodzącej
często do ponad 50kg., są jej intymna walką z industrialną przestrzenią.
One mają oddziaływać na widza i oddziaływają masą, swoją wielkością,
w której ogromie detal zostaje zastąpiony wrażeniem ogólnym, a
jest to wrażenie totalne. Jej obrazy są trwałe, stabilne, noszą
ślad czegoś oswojonego i opatrzonego, czegoś co gdzieś wokół nas
istnieje i trwa.
Krakowska wystawa odbywa się w ramach Międzynarodowego
Triennale Grafiki, które w tym roku obchodzi Jubileusz 40-lecia
istnienia. MTG powstało w 1966 roku jako wynik solidarnej współpracy
artystów z całego świata i wkrótce stało się nie tylko ważnym wydarzeniem
na arenie międzynarodowej, ale również początkiem wolnych inicjatyw
artystycznych w wielu sąsiadujących z Polską krajach. Triennale
Grafiki w Krakowie wpisuje się wraz z całą sztuką drugiej połowy
ubiegłego wieku w poszukiwanie nowych idei, koncepcji, kierunków
rozwoju. Otwartość na zmiany, przekraczanie granic, nowoczesność,
a jednocześnie czytelne nawiązywanie do tradycji charakteryzują
poszukiwanie najlepszej formuły dla tegorocznych spotkań z grafiką.
Galeria Turleja w tym roku po raz pierwszy włączy
się w program Międzynarodowego Triennale Grafiki. Modernistyczna
i surowa przestrzeń Galerii w sposób szczególny koresponduje z
architektonicznymi i minimalistycznymi pracami Ewy Zawadzkiej.
Wystawa gromadząca 15 wielkoformatowych obrazów artystki, 7 grafik
i tyle samo rysunków będzie pierwszą prezentacją jej malarstwa,
a zarazem małą retrospektywą. Jest to szczególna okazja dla tych
wszystkich, którzy znają ją jako grafika, gdyż na wystawie w Galerii
Turleja artystka pokaże swoje, mniej znane, malarskie oblicze.
Prace Ewy Zawadzkiej doskonale wpisują się w krytyczny
nurt sztuki diagnozującej współczesny świat, jego materialną stronę.
Szukają odpowiedzi na pytanie o miejsce w nim człowieka, o jego
relacje z otoczeniem, z architekturą.
Kuratorem wystawy jest Zbigniew
Turlej.
Ewa Zawadzka - w latach 1971-1976 studiowała na
Wydziale Grafiki w Katowicach. Dyplom obroniła w 1976 r. w Pracowni
Grafiki Warsztatowej u prof. Andrzeja Pietscha. W 1999 uzyskała
tytuł profesora zwyczajnego. Wykłada W Akademii Sztuk Pięknych
w Katowicach i na Wydziale Artystycznym Częstochowskiej Wyższej
Szkoły Pedagogicznej. Przez wiele lat prowadziła również pracownię
grafiki Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. Znana głownie
jako artysta grafik od kilku lat uprawia również malarstwo.
Główne cykle graficzne, rysunkowe i malarskie: "Rocznik
statystyczny", "Odległość rzeczywista", "Zrób to sam", "Geometria
elementarna", "Opakowanie zastępcze", "Interwencje", "Kalendarz", "Zapis", "Pęknięcia", "Oblicze", "Geometria
przestrzeni", "Metameria miejsca", "Betony", "Czarne pejzaże", "Opowieści
pejzażu". |
BOZNAŃSKA NIEZNANA
malarstwo, szkice, materiały dokumentalne
ORGANIZATOR FUNDACJA TURLEJA
DATA 23 CZERWIEC - 31 SIERPIEŃ 2006
fotoreportaż wernisażu
PATRON HONOROWY Prezydent miasta Krakowa
KURATOR: Anna Król
Wystawa malarstwa Olgi Boznańskiej organizowana przez Fundacje Turleja zamyka obchody roku jubileuszowego artystki. Po wielkim sukcesie w innych miastach, miedzy innymi warszawskiej Zachęcie, trafia do Krakowa, miejsca urodzenia i pracy malarki.
Na wystawie zostaną zaprezentowane jej najwybitniejsze obrazy. Poza dziełami programowymi takimi jak "W Wielki Piątek" własność Kościoła pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Krakowie, znajdą się tam również dzieła mało, lub w ogóle nieznane polskiej publiczności, od dawna nie pokazywane lub do tej pory uznane za zaginione. Wszystkie znajdujące się na wystawie obrazy pochodzą z kolekcji prywatnych (np. zbiory paryskiego kolekcjonera Marka Mielniczuka - z nich pochodzi namalowane w 1902 r. "Macierzyństwo"), fundacyjnych, bankowych, kościelnych, muzealnych - również tych zagranicznych (Paryż, Ameryka Południowa, Japonia).
Wielkim novum tej wystawy będą, nigdy do tej pory nie prezentowane prace, które specjalnie na tę okoliczność przyjadą ze Stanów Zjednoczonych. Fakt ten nabiera dodatkowego znaczenia jeżeli spojrzeć na pozycje Boznańskiej na międzynarodowej arenie. Artystka znana była koneserom sztuki i malarzom, z którymi utrzymywała ożywione kontakty. Jej prace już za życia pokazywane były na najbardziej prestiżowych wystawach, przez ponad kilkanaście lat każdej wiosny wystawiała swoje obrazy również w Stanach Zjednoczonych - pittsburski Instytut Carnegiego. Utrzymując ożywione kontakty z m.in. amerykańskimi kolekcjonerami Fundacja Turleja stara się zapewnić polskiej publiczności dostęp do dzieł międzynarodowego formatu.
Kraków we wspomnieniach artystki postrzegany był jako miejsce, w którym czuła się niedoceniana, w niektórych kręgach odbierana wręcz negatywnie. Teraz - 65 lat po śmierci - powraca do niego jako wielka i ceniona artystka. O jej nieprzeciętnym formacie świadczą prezentowane prace. Całości wystawy towarzyszy rozbudowany program edukacyjny dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Honorowy patronat nad przedsięwzięciem objął Jacek Majchrowski Prezydent Miasta Krakowa oraz Konsulat Generalny USA w Krakowie.
Więcej informacji na stronie: www.turlejgallery.art.pl. |
BRENDAN NEILAND
New Perspective 1969-2006
od 21. 04.2006
malarstwo, printy, litografie, zdjecia, filmy dokumentalne
fotoreportaż z wernisażu
ORGANIZATOR FUNDACJA TURLEJA
Sharjah Art Museum (Zjednoczone Emiraty Arabskie)
DATA 21 KWIECIEN - 4 CZERWIEC 2006, 15 LISTOPAD 2006 - 20 GRUDZIEN 2006
PARTNERZY SHARJAH ART MUSEUM (ZJEDNIOCZONE EMIRATY ARABSKIE), REDFERN GALLERY (LONDON), BRITSH COUNCIL,PATRON HONOROWY AMBASADOR WIELKIEJ BRYTANII
WYDARZENIA wystawa malarstwa, printów, pokaz filmów dokumentalnych
13 maj
panel dyskusyjny z udziałem: Profesora Neilanda Hishama Al Madhloum (Sharjah Art Museum), Hugh Gilberta, Williama Packera (Financial Times), Brada Faina, Paula Fincha (Architecture Journal), Kota Przyborka (PZL)
warsztaty prowadzone przez artyste, program edukacyjny - pokaz slajdów, wykład prowadzony przez Profesora Neilanda
mowe otwierajaca wygłosi: Sir Peter Blake
BRENDAN NEILAND
Jeden z najwybitniejszych malarzy brytyjskich, czołowy przedstawiciel nurtu fotorealizmu, którego prace znajduja sie w najwiekszych muzeach i galeriach na całych swiecie, m.in. Tate Gallery, Victoria and Albert Museum.
Brendan Neiland maluje obrazy, które sa poniekad bardzo dokładnym dokumentem oraz zapisem dzisiejszych, pospiesznych czasów. Ich tematyka (współczesna architektura high technology, lsniace karoserie samochodów pokryte odbiciami nowoczesnych fasad biurowców czy fragmenty dziwnie niepokojacych miejskich pejzaEy z ich stalowo - szklana struktura) przefiltrowana przez prawie fotograficzna dokładnosc, precyzje i wiernosc szczegółom staje sie zwierciadłem dzisiejszej egzystencji i przemian w nowoczesnych metropoliach. Niezwykle nowoczesny styl jego twórczosci sprawia, Ee jego prace zwracaja uwage nie tylko stałych bywalców wystaw, krytyków sztuki czy osób okazjonalnie interesujacych sie wydarzeniami artystycznymi tej rangi, ale równieE przedstawicieli wielkich korporacji. Dlatego staja sie one ozdoba wnetrz biur, banków albo nowoczesnych budynków (np. siedziby centrali BAA czy Lloyd`sa w Londynie). Talent tego uhonorowanego i wielokrotnie nagradzanego malarza (wsród goracych admiratorów jego artystycznych osiagniec jest m. in. córka władcy Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a on sam jest laureatem tak prestiEowych nagród jak chocby Arts Council of Great Britain czy John Moores XI Prize Winner) był wielokrotnie wykorzystywany w pracach dla tak znaczacych firm jak Rolls Royce Engines, BMW, Intercity, Ford czy teE waEnych instytucji publicznych - np. Europejskiego Parlamentu w Brukseli - i oswiatowych. Brendan Neiland, choc twórczo zanurzony we współczesnosci XXI wieku, swe warsztatowe i formalne inspiracje osadza w malarskiej tradycji, siegajac do dokonan takich mistrzów jak Braque, Magritte, Corot czy Vermeer. Stad teE biora sie w jego obrazach piktoralne nawiazania do ich techniki malarskiej, które sugestywnie przetworzone przez tego artyste tworza nowy i adekwatny do bieEacej chwili jezyk wyrazu.
O WYSTAWIE
Wystawa Neilanda w Krakowie bedzie niepowtarzalnym artystycznym wydarzeniem, jesli chodzi o jej nowatorstwo i zgromadzona z całego swiata kolekcje prac tego artysty. Zaprezentowanych zostanie 35 obrazów i 40 printów oraz szereg filmów dokumentalnych powstałych na przestrzeni ostatnich 36 lat pracy twórczej Neilanda(1969-2006). Na wystawie znajda sie miedzy innymi najsłynniejsze obrazy Neilanda takie jak Scotrail, Intercity, Rolls Royce, Lloyd's, British Airlines Airport, piec obrazów z prywatnej kolekcji Jego Wysokosci Dr. Sheikh Sultan bin Mohammed Al Assimi ze zbiorów Sharjah Art. Musem (Zjednoczone Emiraty Arabskie). Pokazanych zostanie równieE siedem najnowszych obrazów Neilanda m.in. Zephyr, Cascade, Beijing Gold oraz Beijing Bicykle. Wszystkie
prace wypoEyczone zostana na czas trwania wystawy z kolekcji korporacyjnych, prywatnych, uniwersyteckich oraz galerii, m.in. Galerii Redfern w Londynie. Nigdy w historii prezentacji twórczosci Neilanda nie zgromadzono prac w takim wyborze i w takiej ilosci w jednym miejscu. Bedzie to niezwykła okazja zarówno dla koneserów jak i szerokiej publicznosci. To wrecz fotograficzne odwzorowanie fragmentów rzeczywistosci pozwala widzowi delektowac sie niesłychanie zmysłowa namacalnoscia obrazowanej przestrzeni - wyzwala ona w ogladajacym nieodparta chec dotkniecia jej.
WernisaE wystawy zaplanowany jest na 21 kwietnia 2006. Swoja obecnosc zapowiedzieli Jej wysokosc Hoor Al Quasimi, Hisham Al Madhloum (dyr. Sharjah Art Museum), Peter Blake, Richard Gault (dyr. Redfern Gallery) oraz Peter Blake.
Wystawa Neilanda wystepuje jako gosc Miesiaca Fotografii. W ramach wspólnego projektu zaplanowany został panel dyskusyjny dotyczacy wzajemnych inspiracji fotografii, malarstwa i architektury. W dyskusji wezma udział fotograficy, których wystawy odbywaja sie w ramach Miesiaca Fotografii oraz zaproszeni przez galerie Turleja m.in znakomity londynski fotograf współczesnego, industrialnego krajobrazu Hugh Gilbert czy teE wybitny przedstawiciel brytyjskiego pop - artu, Peter Blake. Wystawie prac Brendana Neilanda w Polsce i innych krajach (Wegry, Rosja, Czechy oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie) - po których bedzie równieE podróEowac wystawa jego twórczosci - towarzyszy bogaty program edukacyjny. Oprócz wypowiedzi dla mediów, spotkan z ludzmi sztuki i studentami szkół artystycznych, Neiland poprowadzi warsztaty na których z pomoca slajdów i filmów dokumentalnych czy prezentacji video przedstawi swoja
twórcza droge i inne aspekty swojej plastycznej działalnosci. Dla młodszych widzów przewidziany jest pakiet edukacyjny rozsyłany do szkół, zawierajacy informacje o artyscie, jego komentarze do prac, prezentacje multimedialna. W ramach wizyty w galerii odbeda sie lekcje plastyki, w tym zajecia praktyczne. Zorganizowany zostanie równieE konkurs pt. "Miasto", w którym nagroda bedzie wystawa oraz publikacja kart pocztowych z praca zwyciezcy. Edukacyjna strona pobytu artysty w Krakowie z pewnoscia przyciagnie bardzo wielu ludzi bardziej lub mniej kibicujacych współczesnej sztuce, chcacych zobaczyc z bliska prezentacje tego malarza jak i jego osobiscie. Dodatkowa zaleta tego programu bedzie moEliwosc zakupu nie tylko katalogu, dokumentujacego wystawe, ale takEe plakatów, reprodukcji czy samych obrazów. |
od
17 MARCA 2006
MIRO SVOLIK "CESTA DO STREDU" /DROGA DO WNĘTRZA/
WYSTAWA INDYWIDUALNA W RAMACH MIĘDZYNARODOWEGO PROJEKTU
FOTOGRAFICZNEGO
"4 FOR 4"
rotoreportaż z wernisażu
MIRO SVOLIK z niezwykłą wyobraźnią tworzy obrazy pełne fantazji, humoru i prostoty. Z pochodzenia Słowak. Studiując w latach osiemdziesiątych fotografię w praskiej akademii sztuk-FAMU swoją artystyczną aktywnością wprowadza do fotografii czechosłowackiej tamtych lat pewnego rodzaju ożywienie. Wraz z Robo Kocanem i Tono Stano tworzą grupę znaną pod nazwą "słowacka nowa fala" /slovenska nova vlna/. Na FAMU powstał narracyjny cykl pt: "Moje życie jako istoty ludzkiej", który tworzą pełne bajkowości inscenizacje z ludzkich ciał fotografowane ze szczytów wieżowców. Patrząc na jego fotograficzne opowieści
wydaje się, że autor nie dostrzega podziału między jawą a snem. Wystawa w Krakowie jest pierwszą prezentacją twórczości artysty w Polsce. Stanowi obszerną, bo liczącą aż 72 fotografie ekspozycję. Przyjeżdża do Krakowa z doskonałymi recenzjami prosto z listopadowego festiwalu "Miesiąc Fotografii w Bratysławie" i jest częścią międzynarodowego projektu pt: 4 FOR 4". Na wystawie zobaczymy najbardziej znane: "Jedno telo, jedna dusa" z 1986 r- kompozycje z ludzkich ciał, sąsiadujące z pracami nowszymi "Historia Sztuki" z 2001-przewrotne fotomontaże, "Jabłko Ewy" z 2001-makrofotografie żeńskich genitaliów i kompozycje kwiatowe kojarzące się z cyklem Zbigniewa Dłubaka "Asymetrie", ostatnie zaś nawiązujące do buddyjskich mandali.
Wystawie towarzyszy godny polecenia album z fotografiami MIRO SVOLIKA przygotowany specjalnie z okazji wystawy /wydawnictwo ARGO-Praha/.
Autor będzie gościem i jednocześnie poprowadzi w Krakowie trzydniowy workshop fotograficzny pt: "Otvory a diry".
Kuratorem projektu "4 FOR 4" jest Agnieszka Tomasik/Kraków.
|
wydarzenia
2007 |
jeden świat / wystawa plakatu
world award of monotheistic religions
od 19.07. 2007
fotoreportaż z wernisażu
Prezentowana w Turlej Gallery wystawa Jeden świat / One Single World jest pierwszą w Europie okazją do obejrzenia 100 prac międzynarodowego konkursu plakatu World Award of Monotheistic Religions zorganizowanego przez Imam Ali Museum w Teheranie.
Tworzą ją plakaty wyłonione spośród 917 nadesłanych przez 566 artystów z całego świata prac, w tym z Niemiec, USA, Japonii, Polski, Czech, Chorwacji, Szwajcarii, Rosji, Meksyku, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Turcji i Indii. Wśród plakacistów, których prace będą prezentowane w Krakowie znajdują się tak znani artyści jak Jean Ritter czy Le Quernec z Francji, Fons Hickman z Niemiec, Chaika Vladimir z Rosji, Szwajcarka Sabina Obelholzer czy Ali Asghar Hassemi z Iranu.
Oprócz prac laureatów i finalistów wystawa obejmie również ponad 20 prac jurorów (m.in. wybitnego designera irańskiego Majida Abbasiego, meksykańskiego plakacisty Allejandro Magellana czy grafika i typografa Rezy Abediniego).
Konkurs World Award of Monotheistic Religions odbył się po raz pierwszy w Teheranie na przełomie 2006 i 2007 roku, przy wsparciu The Cultural-Art Organization of Tehran Municipality, która w chwili obecnej koordynuje kolejną edycje konkursu. Organizatorzy zapowiadają, iż w przyszłości konkurs będzie organizowany w czterech kategoriach - plakatu, malarstwa, rzeźby i fotografii.
Prezentowane na wystawie prace nawiązują do 4 działów tematycznych zaproponowanych przez organizatorów konkursu - pokój i pojednanie, modlitwa monoteizm oraz życie przywódców duchowych. Większość prac skupia się na tematyce pokojowego współistnienia, akceptacji odmienności i akcentowaniu podobieństw między kulturami i ludźmi oraz wspólnej wszystkim ludziom i kulturom potrzebie transcendencji.
Hossein Khosrojerdi, uznany na arenie międzynarodowej grafik oraz członek jury konkursu uważa, iż sztuka odnosząca się do wielkich monoteistycznych religii przyczynia się zarówno do wyjaśnienia jak i zniesienia podziałów między religiami w dzisiejszym świecie. Jego zdaniem - międzynarodowy konkurs stwarza okazję do ukazania religijnych symboli i metafor, tak by w następnej kolejności przetransponować je na uniwersalny język sztuki.
Wystawa "Jeden świat" stwarza okazję spojrzenia na Iran i jego sztukę w sposób niestereotypowy. Zainicjowaniem konkursu World Award of Monotheistic Religions Iran promuje zbliżenie między trzema wielkimi religiami - chrześcijaństwem, islamem i judaizmem oraz nawołuje do pojednania między nimi. Ta kulturalna inicjatywa swoistego ekumenizmu religijnego nadeszła z państwa postrzeganego jako zagrożenie dla stabilności pokoju ogólnoświatowego. Celem wystawy jest unaocznienie zwiedzającym wspólnych korzeni, wartości i norm moralnych obowiązujących w trzech największych religiach monoteistycznych, pokazanie iż lepiej mówić o tym co łączy a nie dzieli i na wspólnej bazie budować pokój i porozumienie między narodami i kulturami.
Laureatami pierwszej edycji konkursu zostali następujący twórcy - pierwsze dwie nagrody trafiły do artystów z Iranu - pierwsze miejsce zajęła, co zasługuje na szczególne podkreślenie - kobieta - Elham Mahoutchi, zaś drugą nagrodę zdobył Shervin Farid Nejad. Na trzecim miejscu ulokował się Polak, Michał Jandura. Pokonkursowa wystawa została zaprezentowana w Imam Ali Religious Art Museum. Wystawa ma zostać zaprezentowana również w kilku krajach Europy Zachodniej. |
AUGUST SANDER
Oblicze czasów
od 22.05.2007
fotoreportaż z wernisażu
August Sander (1876-1964) - klasyk fotografii niemieckiej.
Jego dzieło, "Ludzie XX wieku", stanowi unikalny portret społeczeństwa niemieckiego doby Republiki Weimarskiej. Podzielone tematycznie na działy odpowiadające przynależności klasowej fotografowanych osób oraz miejscu w którym przyszło im żyć, obejmuje ponad 800 fotografii. Wybór ponad 60 fotografii składający się na wystawę zatytułowana "Oblicze czasów" zostanie przedstawiony w Turlej Gallery |
WIATR HALNY. WRAŻENIA I OBRAZY TATR
malarstwo - wystawa zbiorowa
od 29 marca 2007
fotoreportaż z wernisażu
Patronat Honorowy: Kazimierz Michał Ujazdowski, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Jacek Majchrowski, Prezydent Miasta Krakowa
Józef Rostworowski, Małopolski Kurator Oświaty
Idea, scenariusz i aranżacja plastyczna: Anna Król
"Mam nadzieję niedługo być w Krakowie, [...] więc opowiem o nieuchwytnych pięknościach naszych Tatr" - pisał w liście do Józefa Mehoffera Władysław Ślewiński, podczas pierwszej wizyty w Poroninie w grudniu 1905 roku. Nasza wystawa, podobnie jak album, jest zapisem "nieuchwytnych piękności" gór. Zaprasza Państwa do niezwykłej wędrówki po Tatrach, odkrywanych poprzez obcowanie z dziełami różnych artystów, tworzących w rozmaitych konwencjach i w różnym czasie. Każdą z części rozpoczniemy prezentacją najstarszych "krajowidoków", malowanych przez Jana Nepomucena Głowackiego.
Pierwszy etap naszej górskiej wyprawy ilustrują dzieła ukazujące Widoki Tatr, czyli krajobrazy, które każdy z nas może zobaczyć, przybywając na Podhale: Tatry z perspektywy Poronina, Galicowej Grapy, Głodówki, Bukowiny Tatrzańskiej, Harendy czy Gubałówki.
Etapem drugim podróży będą Tatry Wysokie. W tej części zapraszamy do galerii obrazów przedstawiających Morskie Oko i jego okolice, Halę Gąsienicową i Czarny Staw. W XIX wieku to właśnie Tatry Wysokie, nie zaś Giewont czy ówczesna wieś Zakopane, były atrakcjami dla artystów, którzy w pierwszej kolejności udawali się właśnie tam.
Następna odsłona to Tatry Zachodnie - Kasprowy Wierch, Giewont, Doliny: Strążyska, Kościeliska i Chochołowska.
W wędrówce po Tatrach obcujemy z żywiołowością natury - rwącymi potokami, wodospadami - i nieustannie doświadczamy zmienności i swoistej dramaturgii zjawisk atmosferycznych: burz i wiatru halnego. Ich obrazy - nieczęste w malarstwie tatrzańskim - przypominają i przywołują owe przeżycia.
Z Tatrami nieodłącznie związani są mieszkańcy Podhala, górale, oraz ich praca. Ludzie gór ukazani są w rodzajowych scenach malowanych przez Aleksandra Kotsisa, Wojciecha Gersona, Walerego Eljasza-Radzikowskiego, w akwarelach ukraińskiego artysty Osipa Kuryłasa, w stylizowanych kompozycjach Zofii Stryjeńskiej oraz portretach Władysława Jarockiego.
Podróż w Tatry zamykają pełne osobistych wrażeń kompozycje Andrzeja Wróblewskiego, Ireny Trzetrzewińskiej i Władysława Klamerusa. Ich góry to góry autentyczne, które - by przywołać słowa Jana Kasprowicza - "nie dają złudzenia, lecz dają wrażenie".
Wiatr halny. Wrażenia i obrazy Tatr to wystawa prezentująca ponad sto pięćdziesiąt dzieł - obrazów olejnych, pasteli i akwarel - ukazujących rozmaite motywy tatrzańskie namalowane przez zauroczonych górami polskich artystów. Jest to pierwsza w Polsce tak duża ekspozycja przedstawiająca Tatry. Zgromadzono na niej między innymi najstarsze wyobrażenia Tatr utrwalone przez pierwszego polskiego malarza "krajowidoków", Jana Nepomucena Głowackiego. Jego Widok Tatr z Poronina z roku 1836 otwiera naszą prezentację, zamyka ją zaś Widok Tatr z Galicowej Grapy, ukazany niemal z tego samego miejsca, w którym "zdejmował" swój widok Głowacki, a namalowany sto pięćdziesiąt lat później przez utalentowanego, młodo zmarłego artystę i taternika, Władysława Klamerusa. Do motywów tatrzańskich, odkrytych i przedstawianych przez Głowackiego, powracało później wielu artystów. Wybitne kreacje stworzyli zwłaszcza polscy "monachijczycy", m.in. Aleksander Kotsis, Aleksander Mroczkowski i Stanisław Witkiewicz.
Bez wątpienia najpiękniejsza kolekcja krajobrazów tatrzańskich powstała w okresie Młodej Polski, a pastelowe arcydzieła Leona Wyczółkowskiego nie mają sobie równych w kraju i Europie. Nigdy dotąd też nie pokazywano tak obszernie syntetycznych, ekspresyjnych i symbolicznych studiów tatrzańskich Wojciecha Weissa. Ważne miejsce zajmują również Tatry widziane oczami Władysława Ślewińskiego oraz Stanisława Ignacego Witkiewicza (Witkacego). Młodopolski dorobek dopełniają pogodne prace najzdolniejszych uczniów Jana Stanisławskiego: Stefana Filipkiewicza, Stanisława Kamockiego i Henryka Szczyglińskiego. Odrębną część stanowią mniej znane, ale charakterystyczne dla epoki obrazy malarzy związanych ze środowiskiem artystycznym Zakopanego w dwudziestoleciu międzywojennym.
Fascynacja Tatrami nie minęła po II wojnie światowej. Najcenniejszy zbiór szkiców tatrzańskich - przejmujący i dramatyczny - zawdzięczamy Andrzejowi Wróblewskiemu, największej indywidualności nowoczesnej polskiej sztuki.
23 marca mija 50. rocznica jego śmierci, 15 czerwca - 80. rocznica urodzin. W turlej gallery, zostanie przedstawiony Cykl górski z Wróblewskiego roku 1952, nigdy dotąd w Krakowie nie wystawiany.
|
W
O M E N B Y W O M E N
KOBIETY INDII, MALARSTWO
9 luty - 8 marca 2007
fotoreportaż z wernisażu (fot,B.P i R.B)
PATRON HONOROWY
Jego Ekscelencja Ambasador Indii w RP Anil Wadhwa
Prezes Indyjsko - Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Kultury Umesh Nautyial
Inspiracją dla 'WOMEN BY WOMEN' była zorganizowana w 2004 roku wystawa 'Celebrowanie Kobiety', która odbyła się w Indira Gandhi National Centre for the Arts (New Delhi) z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet.
52 uznane na świecie Artystki, m. in. Beena Pradhan, Hema Guha, Durga Kainthola, Pooja Iranna, Richa Arora, Supriya Wadgaonkar posługują się różnymi technikami nawiązując do realizmu, abstrakcji, popartu. Łączą etniczność, mitologizację i oniryczność.
Wspólnym mianownikiem 60 prezentowanych prac malarskich /olej, akryl, akwarela, ołówek, sangwina, akwaforta, stylizacja komputerowa/ jest ekspresyjna kolorystyka i nowoczesne spojrzenie na kobietę i przypisane jej role społeczne.
Tematem prac jest kobieca seksualności, inicjacja, siostrzeństwo i macierzyństwo chęć uwolnienia się z patriarchalnego schematu domu rodzinnego, wiara w potencjał kreacji kobiet.
Rzecz Rozwoju Kultury IPCC, współautorka książki Boginie, prządki, wiedźmy i tancerki. Wizerunki kobiety w kulturze Indii, wydawnictwo Universitas, 2007 |
|