magazyn sztuki



Dorota Morawetz

PASAŻE RE - PASAŻE


O1

O2

03

04

05



Dorota Morawetz

Paris Mode

korespondencja z Paryża

(fot. autorki)


01

02

03

04

05

06

07

08

09

10

11

12

13

03.02.2012


PASAŻE RE - PASAŻE (04)


Jean Paul Goude Paris


W Muzeum Les Arts Decoratifs w Paryżu trwa bardzo interesująca wystawa Jean-Paul Goude`a, jednego z najbardziej znanych twórców pop-kulturowej ikonografii współczesności. Wystawa jest retrospektywą ponad czterdziestoletniej działalności artystycznej Goude`a, który zaczynał w latach 60-tych jako ilustrator we francuskich czasopismach mody i dyrektor artystyczny mitycznego nowojorskiego „Esquire” w latach 70-tych. Po powrocie do Paryża w latach 80-tych miał już swój jasno zdefiniowany, wyrazisty  styl, łatwo rozpoznawalny, opierający się na specyficznej idealizacji modela, którego poddawał zabiegom „chirurgii artystycznej”. Używając nożyczek zamiast skalpela Goude dokonuje na fotografiach aktów upiększania i sublimacji stosując wypracowany przez siebie repertuar tricków polegających na zmianie proporcji ciała, wydłużaniu, poszerzaniu sylwetki oraz rozbudowywaniu trajektorii ruchu. Zafascynowany pięknem czarnoskórych kobiet staje się autorem nowego image`u piosenkarki Grace Jones, która będzie jego życiową partnerką oraz idealną muzą, bohaterką wymyślanych przez niego obrazowych kompozycji, filmów oraz całych kampanii reklamowych /np. dla Citroena/.

 

fot. Dzięki uprzejmośći Museum Les Arts Decoratifs


    Goude wymyślił własną metodę “stylizacji morfologicznej” , której celem jest korygowanie niedoskonałości wyglądu, poprawianie urody ludzi i otoczenia. Twórca  „La French correction”  podchodzi do swojej pracy ze sporą dozą poczucia humoru i ironii, a obrazy, które wychodzą z jego rąk stają się elementami  współczesnej ikonografii o ogromnej sile przekazu i są łatwo rozpoznawalne.

    Od początku lat 80-tych jego prace stały się bardzo znane dzięki rozpowszechnianiu ich przez telewizję. O ich popularności decydowała pomysłowość plastycznego języka autora i wyjątkowość jego ikonograficznego uniwersum.

    Siła wyobraźni Jean-Paul Goude`a  została doceniona przez ministra kultury Francji, Jack`a Langa, który powierzył mu koncepcję wizualnej strony obchodów 200-lecia Rewolucji Francuskiej w 1989 roku. Stworzył wtedy gigantyczne, multikulturowe widowisko, które przypomina instalacja stworzona przez artystę w wielkiej muzealnej nawie, a jej punktem centralnym jest gigantyczna lokomotywa.


  Wydawać by się mogło, że głównym medium Jean Paul Goude`a jest fotografia, zawsze jednak korygowana, przetwarzana, modyfikowana w poszukiwaniu idealnego wizerunku modela. Ten oryginalny artysta jednak nie tylko modę fotografuje. On ją reżyseruje tworząc dla niej wymyślone postaci i fantastyczne scenerie, w których zderza estetyki i buduje nowe znaczenia. Ostatnio sporo czasu poświęca także filmowi reklamowemu, w którym, podobnie jak w fotografii, tworzy niepowtarzalne  i nieporównywalne z żadnym innym artystą, wyobrażenia.

Polecam wystawę wszystkim, którym uda się dotrzeć do Paryża przed 18 marca.

 

  Dorota Morawetz                                            


http://www.lesartsdecoratifs.fr/francais/accueil-292/une-486/francais/arts-decoratifs/expositions-23/actuellement/dans-la-nef/goudemalion-jean-paul-goude-une/








home | wydarzenia | galeria sztukpuk | galerie | recenzje | forum-teksty | archiwum | linki | kontakt