Ładowanie okładki... Przeciągnij okładkę aby zmienić jej pozycję
Szczegóły
Od 14 maja 2022 wnętrze Atrium w biurowcu Senator w Warszawie wypełni malarstwo spod znaku realizmu autorstwa Dwóch Panó.. Od 14 maja 2022 wnętrze Atrium w biurowcu Senator w Warszawie wypełni malarstwo spod znaku realizmu autorstwa Dwóch Panów Pingo – Krzysztofa Izdebskiego-Cruz (Kriz Cruz) oraz Marcina Kołpanowicza.

Kim są Dwaj Panowie Pingo?

Zagadkowy tytuł wystawy nawiązuje do postaci Pana Cogito stworzonej przez Zbigniewa Herberta. Pan Cogito (łac. myślę) był swoistym alter ego poety. „Pingo” po łacinie oznacza „maluję”, dlatego tytuł ekspozycji wskazuje, że jej autorzy wyrażają swoje najważniejsze idee za pomocą malarstwa, myślą obrazem. Pingo ergo sum (łac. maluję, więc jestem) – strawestowane słowa Kartezjusza mogłyby być artystycznym mottem obu twórców. Wystawa prezentowana w Atrium biurowca „Senator” w Warszawie obejmuje ponad 30 prac malarskich, które wyszły spod pędzla znakomitych malarzy – Krzysztofa Izdebskiego-Cruz oraz Marcina Kołpanowicza.

Czego strzegą Dwaj Panowie Pingo?

Sztuka współczesna korzysta głównie z dorobku sztuki modernizmu i postmodernizmu. Zdaniem obu artystów ta ponad stuletnia awangarda jest już passée. Jako coraz bardziej wtórna, staje się nieprzydatna do opisu zmieniającej się rzeczywistości i nie jest w stanie odgrywać dziś znaczącej roli społecznej. Państwowe galerie sztuki, centra i muzea sztuki współczesnej preferują najczęściej sztukę abstrakcyjną, krytyczną czy zaangażowaną politycznie, co sprawia wrażenie, jakby artyści współcześni mogli tworzyć jedynie takie dzieła, które nie pamiętają o tradycyjnym warsztacie i klasycznym ujęciu piękna. Dwaj Panowie Pingo twierdzą, że tak nie jest. Stawiają tezę, że sztuka współczesna jest zróżnicowana i posiada także inne oblicze, warte przybliżenia polskiemu odbiorcy. To oblicze celebrujące piękno, kochające warsztat i estetykę, skupiające się na refleksji nad wieloma aspektami życia i ceniące tradycję.


Jaki jest oręż Dwóch Panów Pingo?

Kriz Cruz na wystawie prezentuje kilkanaście dzieł wykonanych w technice olejnej oraz pastelu. Część z nich powstała w ramach cyklu „Metamorfozy”. Są to dzieła czerpiące artystyczne natchnienie z poematów Owidiusza. Na szczególną uwagę zasługuje cykl pasteli ukazujących postać mitologicznej Meduzy. Obrazy wykonane w technice olejnej oprócz tematyki mitologicznej poświęcone są tematowi piękna. Dzieła te, namalowane z niezwykłym kunsztem i biegłością warsztatową, pozwalają widzowi przenieść się w wykreowany przez artystę świat – fantastyczny i zarazem na wskroś realistyczny, symboliczny, poetycki i refleksyjny, celowo sytuujący się z dala od zgiełku i prozy otaczającej nas codzienności.

Marcin Kołpanowicz również posługuje się głównie techniką olejną i pastelową. Na wystawie prezentuje prace pochodzące z trzech głównych cykli malarskich tworzonych w ostatnich latach. „Niewidzialne miasta” to inspirowane książką Italo Calvino o tym samym tytule przedstawienia poetyckich, paradoksalnych struktur urbanistycznych, w których kultura (architektura) przenika się z naturą. Obrazy z serii „Pokój podróżnika” to reminiscencje podróży odbywanych przez artystę, łączące w sobie bogato umeblowane wnętrza z widokami otwartej przestrzeni i rozległych krajobrazów z całego świata. Cykl „Teatr świata” zawiera prace, w których obecna jest refleksja nad historią i współczesnością i które w metaforyczny sposób ujmują całą naszą czasoprzestrzenną rzeczywistość.

Ekspozycja czynna dla zwiedzających w dniach 14 – 22 maja 2022 r. w godzinach od 10:00 do 20:00. Wstęp wolny.



Organizatorem jest Galeria Miejska we Wrocławiu.
Mecenasem wystawy jest PKN ORLEN.
Więcej
Strumień wiadomości
Własne firltry
Brak filtrów własnych
Attendees (1)
Zalogowani uczestnicy
Nie znaleziono zalogowanych uczestników.
Filmy (0)
Brak załadowanych filmów.

Tasks

Brak utworzonych celów
Unable to load tooltip content.