Wystawa w ramach wydarzenia SIŁA FOTOGRAFII 2025.
wernisaż wystawy – 3 października (piątek), g. 18.00
Druga s..Wystawa w ramach wydarzenia SIŁA FOTOGRAFII 2025.
wernisaż wystawy – 3 października (piątek), g. 18.00
Druga strona cegły
Cegła. Czerwona, ta sama z jakiej stawiano kopalnie i fabryki. Na Śląsku i w Zagłębiu wrosła w krajobraz jak hałdy. Dziś, gdy dym już nie przesłania nieba, te same mury zapisują w sobie inną opowieść. O miejscach, które zostały, pustoszeją i o ludziach, którzy z nich znikają.
Arkadiusz Gola wszedł z aparatem tam, gdzie rzadko zaglądają nasze nasycone dobrobytem oczy. Jego zdjęcia to proste kadry z mieszkań, w których czas płynie inaczej. Nie ma tu luksusów, są ślady codzienności. Popękane ściany, meble z różnych epok, przedmioty, które mają swoją historię, choć nikt o nią nie pyta.
Kuchnia z piecem, który pamięta lepsze czasy. Na stole resztki posiłku, niedopita herbata. W kącie łóżko przykryte starą narzutą. To nie są katalogowe wnętrza. To miejsca, gdzie żyje się, jak się umie. Nie na pokaz, bez udawania.
Widać na tych zdjęciach próby udomowienia małej przestrzeni, znalezienia w niej swojego miejsca. Czasem jest ciasno, czasem pusto. Ale zawsze jest czyjś ślad. Ręka, która postawiła kubek na stole, wzrok, który spoczął na ścianie.
Gola nie opowiada o upadku przemysłu w wielkich słowach. Pokazuje jego skutki w skali jednego mieszkania. W zmęczonej twarzy, w prowizorycznych naprawach, w drobnych przedmiotach, które mają wartość tylko dla tych, którzy z nimi żyją.
„Druga strona cegły” to nie jest pomnik przeszłości. To zwykłe życie, które toczy się dalej, mimo zmian za oknem. To portret ludzi, którzy nie poddają się, którzy w swoich czterech ścianach budują swój świat. Bez patosu, po prostu. Z uporem cegły.
– Michał Szalast
Wnętrze mieszkania określa człowieka, bo niemal wszystko co się tam znajduje i w jaki sposób jest zakomponowane zależy od mieszkańca. Decyduje o tych kwestiach nie tylko poziom zamożności, ale również indywidualna dla każdego potrzeba estetyki, lub jej brak, przymus pomieszczenia kilku osób na niewielkiej przestrzeni, czy wybór najtańszego, ale efektywnego sposobu ogrzewania. Kluczem mojego wyboru mieszkań są robotnicze dzielnice Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego. Kwartały domów, które otaczały kiedyś potężne kopalnie, huty i cynkownie, a dzisiaj pozostały w tej przestrzeni same. Po likwidacji zakładu utraciły patrona, opiekuna, a w architekturze przestrzeni powstała potężna wyrwa. Od lat przyglądam się procesom zmian wynikających z likwidacji przemysłu ciężkiego w aglomeracji Górnośląsko-Zagłębiowskiej. Ze swoich fotografii staram się budować cykle, swego rodzaju eseje o tym, jak poszczególny człowiek w tym wszystkim próbuje znaleźć dla siebie miejsce.
– Arkadiusz Gola
Arkadiusz Gola – fotograf, kurator wystaw, absolwent, a obecnie wykładowca w Instytucie Twórczej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w Opawie. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików, ambasador marki FUJIFILM. Przez 34 lata fotoreporter Prasy Śląskiej, głównie Dziennika Zachodniego, obecnie foto felietonista tego tytułu. Zawodowo związany z Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, dla którego fotografuje przemiany w społeczeństwach, u schyłku funkcjonowania przemysłu ciężkiego.
Zdobywał nagrody w najważniejszych krajowych konkursach fotografii prasowej, w tym trzykrotnie Grand Press Photo, dwukrotny stypendysta Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury. Odznaczony odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Autor kilkudziesięciu wystaw i publikacji z zakresu fotografii dokumentalnej. Jego zdjęcia znajdują się w zbiorach muzeów w Polsce i za granicą.
Wystawa w ramach wydarzenia SIŁA FOTOGRAFII 2025.
wernisaż wystawy – 3 października (piątek), g. 18.00
Druga strona cegły
Cegła. Czerwona, ta sama z jakiej stawiano kopalnie i fabryki. Na Śląsku i w Zagłębiu wrosła w krajobraz jak hałdy. Dziś, gdy dym już nie przesłania nieba, te ..Wystawa w ramach wydarzenia SIŁA FOTOGRAFII 2025.
wernisaż wystawy – 3 października (piątek), g. 18.00
Druga strona cegły
Cegła. Czerwona, ta sama z jakiej stawiano kopalnie i fabryki. Na Śląsku i w Zagłębiu wrosła w krajobraz jak hałdy. Dziś, gdy dym już nie przesłania nieba, te same mury zapisują w sobie inną opowieść. O miejscach, które zostały, pustoszeją i o ludziach, którzy z nich znikają.
Arkadiusz Gola wszedł z aparatem tam, gdzie rzadko zaglądają nasze nasycone dobrobytem oczy. Jego zdjęcia to proste kadry z mieszkań, w których czas płynie inaczej. Nie ma tu luksusów, są ślady codzienności. Popękane ściany, meble z różnych epok, przedmioty, które mają swoją historię, choć nikt o nią nie pyta.
Kuchnia z piecem, który pamięta lepsze czasy. Na stole resztki posiłku, niedopita herbata. W kącie łóżko przykryte starą narzutą. To nie są katalogowe wnętrza. To miejsca, gdzie żyje się, jak się umie. Nie na pokaz, bez udawania.
Widać na tych zdjęciach próby udomowienia małej przestrzeni, znalezienia w niej swojego miejsca. Czasem jest ciasno, czasem pusto. Ale zawsze jest czyjś ślad. Ręka, która postawiła kubek na stole, wzrok, który spoczął na ścianie.
Gola nie opowiada o upadku przemysłu w wielkich słowach. Pokazuje jego skutki w skali jednego mieszkania. W zmęczonej twarzy, w prowizorycznych naprawach, w drobnych przedmiotach, które mają wartość tylko dla tych, którzy z nimi żyją.
„Druga strona cegły” to nie jest pomnik przeszłości. To zwykłe życie, które toczy się dalej, mimo zmian za oknem. To portret ludzi, którzy nie poddają się, którzy w swoich czterech ścianach budują swój świat. Bez patosu, po prostu. Z uporem cegły.
– Michał Szalast
Wnętrze mieszkania określa człowieka, bo niemal wszystko co się tam znajduje i w jaki sposób jest zakomponowane zależy od mieszkańca. Decyduje o tych kwestiach nie tylko poziom zamożności, ale również indywidualna dla każdego potrzeba estetyki, lub jej brak, przymus pomieszczenia kilku osób na niewielkiej przestrzeni, czy wybór najtańszego, ale efektywnego sposobu ogrzewania. Kluczem mojego wyboru mieszkań są robotnicze dzielnice Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego. Kwartały domów, które otaczały kiedyś potężne kopalnie, huty i cynkownie, a dzisiaj pozostały w tej przestrzeni same. Po likwidacji zakładu utraciły patrona, opiekuna, a w architekturze przestrzeni powstała potężna wyrwa. Od lat przyglądam się procesom zmian wynikających z likwidacji przemysłu ciężkiego w aglomeracji Górnośląsko-Zagłębiowskiej. Ze swoich fotografii staram się budować cykle, swego rodzaju eseje o tym, jak poszczególny człowiek w tym wszystkim próbuje znaleźć dla siebie miejsce.
– Arkadiusz Gola
Arkadiusz Gola – fotograf, kurator wystaw, absolwent, a obecnie wykładowca w Instytucie Twórczej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w Opawie. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików, ambasador marki FUJIFILM. Przez 34 lata fotoreporter Prasy Śląskiej, głównie Dziennika Zachodniego, obecnie foto felietonista tego tytułu. Zawodowo związany z Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, dla którego fotografuje przemiany w społeczeństwach, u schyłku funkcjonowania przemysłu ciężkiego.
Zdobywał nagrody w najważniejszych krajowych konkursach fotografii prasowej, w tym trzykrotnie Grand Press Photo, dwukrotny stypendysta Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury. Odznaczony odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Autor kilkudziesięciu wystaw i publikacji z zakresu fotografii dokumentalnej. Jego zdjęcia znajdują się w zbiorach muzeów w Polsce i za granicą.