Strumień wiadomości
Aplikacje

Grupy (0)
Brak jeszcze grup

Ostatnie aktualizacje

Przypięte rzeczy
Ostatnia aktywność
  • Galeria  Zderzak
    Galeria Zderzak zaktualizował -a zdjęcie okładki wydarzenia Janusz Tarabuła FOTOGRAFIA JAKO MEDIUM
    Post jest w trakcie moderacji
    Rzecz została pomyślnie opublikowana w strumieniu. Teraz będzie też widoczna.
  • Galeria  Zderzak
    Galeria Zderzak utworzył -a nowe wydarzenie

    Janusz Tarabuła FOTOGRAFIA JAKO MEDIUM

    Hołd dla Artysty
    „Fotografia jako medium” jest wystawą studyjną, przygotowaną w hołdzie dla Artysty, z okazji jego 90. urodzin. Zgromadziliśmy na niej obrazy z lat 1958-2003, w których używał naświetlonego papieru fotograficznego lub, rzadziej, posługiwał się gotowym zdjęciem jako wzorem malarskim..
    Hołd dla Artysty
    „Fotografia jako medium” jest wystawą studyjną, przygotowaną w hołdzie dla Artysty, z okazji jego 90. urodzin. Zgromadziliśmy na niej obrazy z lat 1958-2003, w których używał naświetlonego papieru fotograficznego lub, rzadziej, posługiwał się gotowym zdjęciem jako wzorem malarskim. Mając na uwadze podobieństwa i różnice ze sztuką innych artystów II Grupy Krakowskiej, podkreślamy oryginalność sztuki Tarabuły. Wydobywamy nieznane dzieła, ukazujemy kolejne etapy wykorzystania fotografii w strukturze obrazu, różne rozwiązania i próby.

    Dym i taniec
    Wydało się nam bowiem, że jest to ogromnie ważne. Dlaczego? Nie chcemy tego wyjaśniać zaborczo, by nie naruszyć intuicyjnej (jakże ludzkiej) równowagi i spokoju tych dzieł. W drugiej połowie lat 50., na pięknych gwaszach i kolażach, pojawia się fotografia jako taniec i dym - od tego się wszystko zaczyna.

    Ślady i znaki
    Malarstwo materii w rozumieniu Tarabuły jest estetyką zniszczenia, przeżyciem dzieci wojny. Człowiek nie może zniszczyć natury, która jest dziełem boskim. Niszczy jedynie własne środowisko i siebie samego. W ten sposób przyśpiesza lub opóźnia działanie czasu. A zniszczenie/cierpienie odsłania intelektowi boskie ślady pozostawione w naturze. Jest to paradoks sztuki krakowskiego mistrza, niełatwy do pojęcia.

    Metafizyczna rewelacja
    Specyficznym zapisem tych śladów bywa, jak się wydaje, papier, który przeszedł przemianę - w którym obraz świata umarł. Ślady Stwórcy kosmosu pozostawione w naturze stają się dla nas znakami tylko wtedy, jeśli szukamy ich w pokorze i milczeniu (hesychia). W pierwszej połowie lat 60. Janusz Tarabuła tworzył swoje struktury pamięci w odniesieniu do kaźni i zmartwychwstania Jezusa. Potem pojawił się w nich aspekt sofiologiczny. Potem - człowiek wpisany w kosmos.

    Rozum i radość
    Uprawia malarstwo metafizyczne, podobnie jak Antoni Tàpies, który w latach studenckich był jego mistrzem. Ale zwrócenie się ku materii i naturze wynikało również z żywego zainteresowania przyrodą - obserwacją zachodzących przemian, badaniem jej praw, śledzeniem zjawisk astronomicznych. Metafizyczności sztuki Tarabuły towarzyszy od zawsze zainteresowanie nauką, ciekawość świata. Oglądać dzieło Stwórcy w całej rozmaitości to w końcu cholerna radość!

    Wystawie towarzyszy katalog „Fotografia jako medium. Esej wizualny” w nakładzie 50 egz. numerowanych i sygnowanych przez Artystę.

    Galeria Zderzak, Kraków, Aleja Słowackiego 58/10, 2 p. (winda). Tel. +48 12 257 56 34. Zapraszamy po uprzednim telefonicznym umówieniu!
    Więcej
    6th Mar, 2021 12:00 - 5th Cze, 2021 17:00 - UTC
    Post jest w trakcie moderacji
    Rzecz została pomyślnie opublikowana w strumieniu. Teraz będzie też widoczna.
  • Galeria  Zderzak
    Galeria Zderzak zaktualizował -a zdjęcie okładki wydarzenia ZAUBERBERG Stefan Gierowski Zbigniew Horbowy
    Post jest w trakcie moderacji
    Rzecz została pomyślnie opublikowana w strumieniu. Teraz będzie też widoczna.
    Post jest w trakcie moderacji
    Rzecz została pomyślnie opublikowana w strumieniu. Teraz będzie też widoczna.
  • Galeria  Zderzak
    Galeria Zderzak utworzył -a nowe wydarzenie

    ZAUBERBERG Stefan Gierowski Zbigniew Horbowy

    Ze względu na obowiązujące przepisy sanitarne, wystawę można zwiedzać wyłącznie po wcześniejszym telefonicznym umówieniu: 12 423 33 98. Przepraszamy za wszelkie niedogodności.

    Uprzejmie informujemy o zmianie adresu Galerii Zderzak: od 8 sierpnia 2020 działamy przy Alei Słowackiego 58/10, 2 p. (wi..
    Ze względu na obowiązujące przepisy sanitarne, wystawę można zwiedzać wyłącznie po wcześniejszym telefonicznym umówieniu: 12 423 33 98. Przepraszamy za wszelkie niedogodności.

    Uprzejmie informujemy o zmianie adresu Galerii Zderzak: od 8 sierpnia 2020 działamy przy Alei Słowackiego 58/10, 2 p. (winda). Jak zwykle, od wtorku do soboty w godzinach 12-17:00. Zapraszamy po wcześniejszym umówieniu.

    Zauberberg

    Odkrycia leżą pod latarnią. Po raz pierwszy w historii polskiej sztuki Galeria Zderzak aranżuje bliskie spotkanie dwóch wielkich mistrzów – Stefana Gierowskiego i Zbigniewa Horbowego, klasyka polskiej nowoczesności i klasyka New Look. Piękne kolory, wyszukane formy. Malarstwo i szkło artystyczne. Celem wystawy jest ukazanie podobieństw estetyki obu artystów, przede wszystkim w dziedzinie koloru – wspaniałych wybarwień, przejść tonalnych, gradientów, śmiałych zestawień, efektów luministycznych.

    Doznanie obecności malarstwa Stefana Gierowskiego w PRL-u nazwano „metafizyką przez szybę” (Piotr Lachmann „Metafizyka przez szybę” w: „Stefan Gierowski. Malarstwo”, Galeria Zderzak, Kraków 1991). Podobną sympatią, w szerszej skali społecznej, darzono projekty Horbowego. „Popularność tego szkła była zupełnie nieoczekiwana. Ludzie naprawdę się na to rzucili! Było ono też strasznie tanie. Ale przypomnijmy sobie, w jakim wtedy świecie żyliśmy. Wszystko było szare. Szare domy, szare ulice, szare samochody, szare mieszkania, szare ubrania – no, wszystko było jakieś szare. I naraz ni z gruszki, ni z pietruszki coś kolorowego, co jest dostępne i co jest tanie” – wspominał Zbigniew Horbowy (cyt. za Barbara Banaś „Zbigniew Horbowy”, ASP, Wrocław 2009, s. 49).

    Kameralna wystawa „Zauberberg” jest również wyprawą na Górę Świateł. Dla Stefana Gierowskiego trwałym przeżyciem był zobaczony we wczesnym dzieciństwie mały obraz „Bożego Narodzenia”, nokturn z dziwną grą świateł i cieni, wariant słynnego dzieła Geertgena tot Sint Jansa z końca XV w. Dla Zbigniewa Horbowego taką Górą, pełną uroków i tajemnic, stała się Huta Szkła „Sudety” w Szczytnej Śląskiej, w której podjął pracę tuż po studiach w 1959 roku. O mitologii nieistniejącej już Huty „Sudety”, zakładu produkcji szkła o starych tradycjach, opowiemy na otwarciu wystawy.

    Zapraszamy!
    Więcej
    8th Sie, 2020 13:00 - 22nd Paź, 2020 16:45 - UTC
    Post jest w trakcie moderacji
    Rzecz została pomyślnie opublikowana w strumieniu. Teraz będzie też widoczna.
  • Galeria  Zderzak
    Galeria Zderzak utworzył -a nowe wydarzenie

    Andrzej Wróblewski KŁOPOTY Z CZŁOWIEKIEM Kolekcji część II

    Galeria Zderzak zaprasza na otwarcie wystawy

    Andrzej Wróblewski
    KŁOPOTY Z CZŁOWIEKIEM
    Kolekcji część II

    w środę 18 września 2019 o godzinie 19:00


    Zapraszamy na drugą część prezentacji dzieł Andrzeja Wróblewskiego (1927-1957) zgromadzonych przez Galerię Zderzak.
    W odsłonie jesiennej ..
    Galeria Zderzak zaprasza na otwarcie wystawy

    Andrzej Wróblewski
    KŁOPOTY Z CZŁOWIEKIEM
    Kolekcji część II

    w środę 18 września 2019 o godzinie 19:00


    Zapraszamy na drugą część prezentacji dzieł Andrzeja Wróblewskiego (1927-1957) zgromadzonych przez Galerię Zderzak.
    W odsłonie jesiennej pokażemy dzieła figuratywne: obrazy, gwasze, rysunki, fotografie. Tematem wystawy będą „Kłopoty z człowiekiem”.
    Na centralnej ścianie galerii w miejsce „Ryby kosmicznej” pojawi się „Człowiek kosmiczny”. Zobaczymy tańczącego w bólu „Człowieka” – duży szkic do „Rozstrzelania VIII”. Zobaczymy także legendarną pracę „Złoty Wiek Ludzkości” z lewitującym ryszi.

    Obraz człowieka i człowieczeństwa po katastrofie tworzy się w sztuce Wróblewskiego w trudzie i cierpieniu. Bywa, że ulega całkowitej destrukcji, bywa, że stoją za nim wizerunki prastarych bóstw – Kybele, Izydy, Shivy, Buddy, Bodhisattvy Avalokiteśvary. Wyobraźnia młodego artysty zwraca się ku wielkim system religijnym ludzkości i ku współczesnym sobie soteriologiom, szukając odpowiedzi na zasadnicze pytania: związku duszy i ciała, centralnej pozycji człowieka w kosmosie. Co zostaje człowiekowi nowoczesnemu po redukcji? Czy bezpowrotnie utracił związek z Górą Podwójnego Horyzontu? Sztuka Wróblewskiego, ukazując dramat człowieka nowoczesnego, jest jednocześnie pełna wizji, snów i transgresji. Komunikuje nam coś bardzo ważnego, co czyni ją bliską kolejnym pokoleniom. „Artyści są ludźmi posiadającymi, często bezwiednie, dar posiadania wizyj” – mówił Mickiewicz. Wystawa w Zderzaku jest przyczynkiem do antropologii twórczości Andrzeja Wróblewskiego.

    Program wieczoru:
    19:00 otwarcie wystawy
    20:00-20:25 wprowadzenie do tematyki wystawy – wykład Jana Michalskiego.

    Zapraszamy!
    Więcej
    18th Wrz, 2019 19:00 - 21:00
    Post jest w trakcie moderacji
    Rzecz została pomyślnie opublikowana w strumieniu. Teraz będzie też widoczna.
  • Galeria  Zderzak
    Galeria Zderzak dodał -a 2 zdjęć do albumu Brak tytułu z KRAJOBRAZY z zagadką
    Post jest w trakcie moderacji
    Rzecz została pomyślnie opublikowana w strumieniu. Teraz będzie też widoczna.
  • Galeria  Zderzak
    Galeria Zderzak zaktualizował -a zdjęcie okładki wydarzenia KRAJOBRAZY z zagadką
    Post jest w trakcie moderacji
    Rzecz została pomyślnie opublikowana w strumieniu. Teraz będzie też widoczna.
  • Galeria  Zderzak
    Galeria Zderzak utworzył -a nowe wydarzenie

    KRAJOBRAZY z zagadką

    KRAJOBRAZY z zagadką
    Zbigniew Makowski
    Jarosław Modzelewski
    Łukasz Stokłosa
    Monika Szwed
    Janusz Tarabuła



    otwarcie w czwartek 1 sierpnia 2019
    o godzinie 19:00



    Z okazji upalnego lata zapraszamy na wystawę krajobrazów pięciorga mistrzów polskiego malarstwa.

    Historycznie pierwszymi będą dwa na..
    KRAJOBRAZY z zagadką
    Zbigniew Makowski
    Jarosław Modzelewski
    Łukasz Stokłosa
    Monika Szwed
    Janusz Tarabuła



    otwarcie w czwartek 1 sierpnia 2019
    o godzinie 19:00



    Z okazji upalnego lata zapraszamy na wystawę krajobrazów pięciorga mistrzów polskiego malarstwa.

    Historycznie pierwszymi będą dwa nadrealne pejzaże Zbigniewa Makowskiego z początku lat 70., które na naszej winiecie reprezentuje „Fragment snu”.

    Kolejnym w czasie będzie syntetyczny „Pejzaż śląski (duży)” Janusza Tarabuły z połowy lat 90.

    Z początku nowego tysiąclecia pochodzą dwa płótna Jarosława Modzelewskiego z cyklu „Wisła”, jedno z nich z panem poetą opierającym się o płot i Kampinosem po drugiej stronie rzeki.

    O dziesięć lat późniejsze będą dwa obrazy Moniki Szwed z cyklu „Przestępne lata”, w tym ten z parą kochanków leżących pod wiaduktem (nowoczesną metaforą rzeki czasu) i dalekim, rozległym pejzażem.

    Premierowy pokaz będzie miał wielki „Ogród 1” Łukasza Stokłosy – zjawiskowa panorama ogrodów historycznych, namalowana wiosną tego roku.

    Każde z tych dzieł ma własny urok i jest na swój sposób zagadkowe. Każde wyraża inny stosunek do rzeki czasu. Dlatego tym razem zachęcamy Państwa do układania zagadek. Zagadek na temat obrazów.

    Zagadka powinna liczyć od jednego do trzech zdań, nie więcej. Najbardziej intrygującą uhonorujemy nagrodą specjalną. Zapraszamy
    Więcej
    1st Sie, 2019 19:00 - 12th Wrz, 2019 17:00 - UTC
    Post jest w trakcie moderacji
    Rzecz została pomyślnie opublikowana w strumieniu. Teraz będzie też widoczna.
    Post jest w trakcie moderacji
    Rzecz została pomyślnie opublikowana w strumieniu. Teraz będzie też widoczna.
    Post jest w trakcie moderacji
    Rzecz została pomyślnie opublikowana w strumieniu. Teraz będzie też widoczna.
  • Galeria  Zderzak
    Galeria Zderzak utworzył -a nowe wydarzenie

    Janusz Tarabuła MARGINESY MATERII Awangardowe eksperymenty z lat 60.

    Galeria Zderzak, 1.03 - 4.05.2019

    wernisaż w piątek 1 marca 2019 o godzinie 19.00

    w dniu 88-ych urodzin Artysty



    R.S.V.P.

    Prosimy o potwierdzenie obecności do 28 lutego, telefonicznie lub mailowo: 12 429 67 43, zderzak@zderzak.pl



    W holu galerii zostanie wyłożona tabula gratulatoria

    Na w..
    Galeria Zderzak, 1.03 - 4.05.2019

    wernisaż w piątek 1 marca 2019 o godzinie 19.00

    w dniu 88-ych urodzin Artysty



    R.S.V.P.

    Prosimy o potwierdzenie obecności do 28 lutego, telefonicznie lub mailowo: 12 429 67 43, zderzak@zderzak.pl



    W holu galerii zostanie wyłożona tabula gratulatoria

    Na wystawie „Marginesy materii” pokażemy obrazy Janusza Tarabuły, prekursora malarstwa materii w Polsce, z pierwszej połowy lat 60-tych. Są to rozmaite eksperymenty formalne, większość z nich nie była nigdy wystawiana. Artysta uznał je za próby warsztatowe, prace niższej rangi, mniej udane od innych, znanych z wystaw Grupy Krakowskiej i muzealnych pokazów. Zawstydzone, porzucone, zapomniane, walały się po kątach pracowni na Dębnikach, niektóre uległy uszkodzeniu. Jednak właśnie dlatego – z racji językowej oboczności i nieżyczliwego losu – są dzisiaj dla nas ciekawe i warte poznania. Powstały w kręgu nowatorskiej twórczości Jadwigi Maziarskiej, Tadeusza Kantora i Jonasza Sterna, mentora Tarabuły.


    Wystawie daliśmy tytuł, który podkreśla awangardowy wymiar twórczych poszukiwań w ramach nowego języka sztuki – malarskiego strukturalizmu i asamblażu, uprawianych przez młode pokolenie ideowo zaangażowanych artystów po obu stronach Atlantyku. Dokąd prowadzi? Dokąd jest w stanie wyrażać? Sztuka młodego Tarabuły jest bowiem pełna wyrazu, zajęta tym, co trudno wyrażalne – zniewoleniem i unicestwieniem człowieka, pamięcią i transcendencją. Na starych obrazach widzimy liczebniki – powtarzające się, wyciskane w masie elementy, skupione w grupach bądź piętrzące się bezwładnie, widzimy ślepe okna i kraty z twarzami uwięzionych ludzi, widzimy szyny i ślady po torach... To uchwytna pojęciowo, dramatyczna warstwa znaczeniowa tych prac, odnosząca się do historii i polityki. Do warstwy głębszej dociera się bardziej intuicyjnie. O czym mówi opalizowanie papieru fotograficznego, matowa czerń „sadzy” czy „grafitu”, spękana warstwa „zaprawy murarskiej” albo „pokruszonego błota”? Cały ten wymiar geologiczny?


    Surowość kompozycji łagodzą subtelne tonacje kolorystyczne: szare, srebrzyste, rude, mysie, zielonkawe, miodowe, gryczane, o barwie kości słoniowej, niepowtarzalne, niespotykane. Połączone z rozważnie stosowanymi efektami fakturowymi oraz dyfuzją światła rozpraszanego przez materiały, których „chropowata powierzchnia składa się z losowo rozmieszczonych płaszczyzn i krzywizn”, sprzyjają kontemplacji tych przedziwnych obiektów mnemonicznych – obrazów i asamblaży złożonych ze śmietnikowych znalezisk. Na wystawie w Zderzaku widz poczuje się jak we wnętrzu zegara o unikalnym mechanizmie. Odmierza on czas od wieczności do teraźniejszości, bez tykania, w zupełnej ciszy.



    „Wiatr tak nie śpiewa w bezludnym domu // Gdzie o zegary troszczą się zmarli”


    Wystawie towarzyszy katalog kolekcjonerski z pełną dokumentacją i autografem artysty.
    Więcej
    1st Mar, 2019 19:00 - 4th Maj, 2019 17:00 - UTC
    Post jest w trakcie moderacji
    Rzecz została pomyślnie opublikowana w strumieniu. Teraz będzie też widoczna.
  • Galeria  Zderzak
    Galeria Zderzak zaktualizował -a zdjęcie okładki wydarzenia Łukasz Stokłosa 100 widokow
    Post jest w trakcie moderacji
    Rzecz została pomyślnie opublikowana w strumieniu. Teraz będzie też widoczna.
  • Galeria  Zderzak
    Galeria Zderzak zaktualizował -a zdjęcie okładki wydarzenia Łukasz Stokłosa 100 widokow
    Post jest w trakcie moderacji
    Rzecz została pomyślnie opublikowana w strumieniu. Teraz będzie też widoczna.
  • Galeria  Zderzak
    Galeria Zderzak utworzył -a nowe wydarzenie

    Małgorzata Turewicz-Lafranchi Dusza się pochyliła i przewróciła

    Kim jestem?

    Odkąd pamiętam interesowały mnie teorie struktury świata, struktury rzeczywistości. Jako dziecko widziałam wszystko naokoło mnie w sposób fraktalny. Nie ujawniałam długo talentów artystycznych, raczej skłonności w kierunku nauki – chciałam być matematykiem.

    Po studiach na Akademi..
    Kim jestem?

    Odkąd pamiętam interesowały mnie teorie struktury świata, struktury rzeczywistości. Jako dziecko widziałam wszystko naokoło mnie w sposób fraktalny. Nie ujawniałam długo talentów artystycznych, raczej skłonności w kierunku nauki – chciałam być matematykiem.

    Po studiach na Akademii w Warszawie udałam się na roczne studia do Goetheanum w Dornach, gdzie zapoznałam się z teoriami Steinera oraz Goethego. Bardzo mnie inspirowaly rysunki do wykładów Steinera, które przekazywały w sposób widzialny to, co metafizyczne i niewidzialne. Zestawienie rysunków Rudolfa Steinera z rysunkami Josepha Beuysa na wystawach Waltera Kuglera było dla mnie następnym potwierdzeniem mojego sposobu myślenia o sztuce. W tym czasie interesowały mnie również fenomenologia, monadologia Leibniza, teorie chaosu i porządku, teorie gier, matematyka form naturalnych, topologia, fizyka molekularna. Te przemyślenia zaowocowały wystawą rysunków „Żywność na Święto” zorganizowaną przez Andrzeja Bonarskiego w SARP-ie w 1988 roku; tekst do katalogu napisał filozof, specjalista od monadologii Leibniza Stanisław Cichowicz.

    Wyobrażenia o różnych poziomach rzeczywistości i świadomości, o relacjach i emocjach ludzkich notowałam nieustannie w moich licznych szkicach, były one jakby rysunkami choreograficznymi, przekazywały w sposób syntetyczny dynamikę gestu, procesu. W mojej wyobraźni były to twory przestrzenne, tak więc w sposób naturalny przeszłam do form trójwymiarowych. Pierwsze moje rzeźby pokazywałam w 1990 roku w Galerii Dziekanka i w Galerii Rzeźby w Warszawie. Potem przyszły następne obiekty i instalacje, które pokazywały między innymi moje fascynacje: aspektami życia duchowego („Jak i na górze tak i na dole”, CSW, Warszawa), grami planszowymi („Chińczyk”, Galeria Zachęta, Warszawa), matematycznymi formułami natury, kombinatoryką („Kwiatostany”, Galeria Zderzak, Kraków), rachunkiem prawdopodobieństwa („Kalejdoskop”, Casa Rusca, Locarno), rytuałami odnowy („Adonis’ Garden”, Museo Cantonale d‘Arte, Lugano). We wszystkich tych pracach łączyłam obserwację zjawisk przyrody z filozofią i naukami ścisłymi.

    W 2015 w moim rodzinnym mieście Szczecinie miała miejsce moja pierwsza wystawa typu retrospektywnego („Prace Ręczne”, Akademia Sztuki, Zona Sztuki Aktualnej, kurator Aurelia Nowak). Ta wystawa i praca nad moim archiwum uzmysłowiła mi moje najgłębsze fascynacje i ich źródła. Ten powrót do własnych korzeni zaowocował seriami prac „Pułapki”, „Progi” i „Meteoryty”. Poczułam znów pierwotną radość tworzenia i zabawy. Moje wieloletnie rozważania ontologiczne nabrały sensu i wszystko zaczęło się układać w jakąś całość. Moje obiekty-rysunki przestrzenne zaczęły być rozpoznawalne jako modele procesów i przeżyć, jako struktury rzeczywistości i materializacje niewidzialnego.
    (fragment wypowiedzi Artystki z katalogu wystawy)

    Co zobaczymy na wystawie?

    Na wystawie „Dusza się pochyliła i przewróciła” pokażemy cykl obrazów Małgorzaty Turewicz-Lafranchi z końca lat 80. Stylowo i duchowo należą one do nurtu neoekspresjonizmu (Nowej Ekspresji, Neue Wilde, Noworomantyzmu). W Polsce styl ten łączy się z młodą sztuką lat 80., wybuchem Solidarności, duchowością New Age, i umieszcza jego rozwój w ramach jednej dekady 1980-1990. Sztuka artystki reprezentuje intelektualny i ezoteryczny aspekt Noworomantyzmu, bliski ideom awangardy. Interesują ją podstawowe struktury poznawcze, badanie elementarnych energii duchowych, wiedza naukowa i tajemna, organiczny sposób myślenia i działania, idea terapii przez sztukę oraz idee ekologiczne.



    Artystka mieszka w Bellinzonie, stolicy szwajcarskiego kantonu Ticino, raju na ziemi artystów i myślicieli. W latach 1980-1985 studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, 1985-86 w Freie Hochschule für Geisteswissenschaft w Dornach, w Szwajcarii. Tworzy rzeźby, obiekty, obrazy, rysunki, modele przestrzenne. Autorka licznych wystaw indywidualnych oraz prezentacji w ramach wystaw zbiorowych w Polsce i za granicą. Jej debiutancka wystawa „Żywność na święto” zorganizowana w 1988 roku przez warszawskiego marszanda Andrzeja Bonarskiego była wydarzeniem artystycznym. Jej prace znajdują się m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz Zachęty w Warszawie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Staatsgalerie Moderner Kunst w Monachium, Museo Cantonale d’Arte w Lugano. Obecna wystawa jest trzecią wystawą artystki w Zderzaku, który w 2002 roku wydał obszerny katalog jej dzieł.

    Nowa Ekspresja warta odkrycia!

    Neoekspresjonizm jako wydarzenie artystyczne, a w Polsce także ruch pokoleniowy, jest obecnie w zapomnieniu. W kręgu akademickiej historii sztuki nie jest tematem modnym, w związku z czym brak badań naukowych i historyków-specjalistów, a także wystaw monograficznych jego wybitnych reprezentantów. Wielu z nich cieszy się życiową stabilizacją, wielu zmieniło styl, dlatego i w pokoleniu lat 80. nie ma motywacji do szerszej refleksji, tym bardziej, że niemal całkowicie, w sposób zdumiewający wygasły w Polsce idee solidaryzmu. A był to nurt niezwykle barwny i zróżnicowany ideowo, co wynikało z charakteru burzliwej epoki, z intensywnego rozwoju kultury alternatywnej, z głodu wartości i niekonwencjonalnych poszukiwań młodego pokolenia artystów. Wpływ neokspresjonizmu na polską sztukę był ogromny. Na krajowej scenie artystycznej pojawiła się niezwykła ilość talentów, powstały wspaniałe, niezapomniane dzieła, po raz pierwszy spontanicznie wykształcił się system gwiazdorski, pojawili się pierwsi marszandzi. Wystarczy tylko wspomnieć takie nazwiska jak: Mirosław Bałka, Marek Kijewski, Jarosław Modzelewski, Leon Tarasewicz, Tomasz Tatarczyk, Ryszard Grzyb, Grzegorz Klaman, Zdzisław Nitka, Mariusz Kruk, Marek Sobczyk, Włodzimierz Pawlak, Piotr Kurka, Mirosław Filonik, Zbigniew Libera, Piotr Młodożeniec... a także formacje artystyczne – Luxus, Gruppę, Koło Klipsa, Łódź Kaliską, Neue Beriemiennost’… by zdać sobie sprawę z potencjału ruchu, jego szerokiego spektrum i długofalowego oddziaływania.

    Wystawą „Dusza się pochyliła i przewróciła” Małgorzaty Turewicz-Lafranchi zaczynamy cykl prezentacji wybitnych dzieł nurtu Nowej Ekspresji, który będziemy kontynuować przez najbliższe lata.

    Zapraszamy!

    Katalog wystawy ukaże się 24 czerwca i będzie darmową edycją internetową do pobrania na witrynie Zderzaka.

    Zawiera rozmowę Marty Tarabuły z Małgorzatą Turewicz-Lafranchi na temat jej inspiracji i warszawskiego środowiska artystycznego 2 poł. lat 80.
    Więcej
    20th Cze, 2018 19:00 - 15th Sie, 2018 17:00
    Post jest w trakcie moderacji
    Rzecz została pomyślnie opublikowana w strumieniu. Teraz będzie też widoczna.
  • Galeria  Zderzak
    Galeria Zderzak zaktualizował -a zdjęcie okładki wydarzenia Stefan Gierowski "Pani Marcie zamiast kolacji"
    Post jest w trakcie moderacji
    Rzecz została pomyślnie opublikowana w strumieniu. Teraz będzie też widoczna.
  • Galeria  Zderzak
    Galeria Zderzak utworzył -a nowe wydarzenie

    Stefan Gierowski "Pani Marcie zamiast kolacji"

    Galeria Zderzak, 15.3. — 15.6.2018
    wernisaż w czwartek 15 marca o godz. 19:00
    Obowiązują stroje wieczorowe

    Akwarele Stefana Gierowskiego należą do najświetniejszych osiągnięć sztuki polskiej po 1958 roku. Każda kolejna dekada wnosiła do nich własny klimat i nowe rozwiązania formalne. Lata 60...
    Galeria Zderzak, 15.3. — 15.6.2018
    wernisaż w czwartek 15 marca o godz. 19:00
    Obowiązują stroje wieczorowe

    Akwarele Stefana Gierowskiego należą do najświetniejszych osiągnięć sztuki polskiej po 1958 roku. Każda kolejna dekada wnosiła do nich własny klimat i nowe rozwiązania formalne. Lata 60. – olśniewające struktury malarstwa materii i przestrzenne, kosmiczne efekty abstrakcji postmalarskiej. Lata 70. – czyste kolory triady i symetryczne podziały płaszczyzn. Lata 80. – antynomie, napięcia i eschatologię. Lata 90. – lirykę i spontaniczny gest.

    Prace na papierach wielkiego mistrza polskiego malarstwa to przede wszystkich radość dla widza. Żadna akwarela nie ma tytułu, żadna nie jest numerowana cyframi rzymskimi, tak jak obrazy olejne. Ale zdarza się, że niektóre mają... dedykacje. Tak jak ta poniżej: „Pani Marcie zamiast kolacji dla zabawy S. Gierowski 97 r.”

    Zabawa, żart, dowcip aż iskrzą w tych pracach. Wiadomo, że malarstwo Gierowskiego to kolor i przestrzeń, napięcie i balans. Należy do tego dodać cechy duchowe: iście stoicką równowagę i poczucie humoru Autora. Farby wodne to poważna sztuka i osobny gatunek, który daje zupełnie inne możliwości niż pracochłonna technika olejna – świeżość i czystość wyrazu. Artysta ceni go wysoko i ubolewa nad tym, że jest on u nas niedoceniany przez muzealników, krytyków sztuki i kolekcjonerów. Liczymy na to, że wystawa Zderzaku co nieco zmieni w tej materii...

    Zapraszamy!
    Galeria Zderzak, ul. Floriańska 3, Kraków
    www.zderzak.pl, zderzak@zderzak.pl
    Więcej
    15th Mar, 2018 19:00 - 15th Cze, 2018 17:00
    Post jest w trakcie moderacji
    Rzecz została pomyślnie opublikowana w strumieniu. Teraz będzie też widoczna.
Obecnie brak aktywności
Unable to load tooltip content.