Wyszykiwanie wydarzeń blisko ciebie
Mar, 2018
Wydarzenia wedle miesięcy
Mar
06

WYSTAWA GRAFIK IRLANDZKICH

  1.   Wystawa
  2.   Otwarte wydarzenie
  1.   6th Mar, 2018 14:00 - 31st Mar, 2018 14:15
WYSTAWA GRAFIK IRLANDZKICH Finisaż wystawy – 22 marca (czwartek), g. 18.00 Wystawa twórców stowarzyszonych w Graphic Studio Dublin – najstarszej i największej pracowni graficznej w Irlandii. ... WYSTAWA GRAFIK IRLANDZKICH
Finisaż wystawy – 22 marca (czwartek), g. 18.00


Wystawa twórców stowarzyszonych w Graphic Studio Dublin – najstarszej i największej pracowni graficznej w Irlandii.

Pracownia została ona utworzona w 1960 roku, przez grupę artystów i intelektualistów, w tym malarkę Anne Yates (córkę poety W. B. Yeats’a) oraz założyciela irlandzkiego Związku Wydawniczego – Dolmen Press Liama Millera.

Graphic Studio Dublin funkcjonuje dziś na tych samych zasadach, co dawniej – w oparciu o wspólną działalność i artystyczne wsparcie. Ponadto inicjuje i promuje międzynarodowe wystawy. W studio tworzy około stu artystów, głównie mieszkających w Irlandii, ale również w Szwecji, Japonii, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Studio od niedawna ma nową siedzibę w XIX-wiecznym budynku, którą Lars Nyberg – szwedzki artysta suchej igły – nazwał „prawdopodobnie najszacowniejszym studiem grafiki w Europie”.

Placówka jest finansowana przez Ministerstwo Kultury i Sztuki (Arts Council/An Chomhairle Ealaion). Prezentuje swoje wystawy w Graphic Studio Gallery w Tempie Bar, najstarszej galerii w Dublinie zajmującej się współczesną grafiką. Studio współpracuje z ważniejszymi instytucjami narodowymi między innymi the National Gallery of Ireland, Chester Beatty Library oraz the Royal Hibernian Academy.
  1.   Nowohuckie Centrum Kultury
  2.   1
Mar
06

Cracow Fashion Week: Focus on fashion – wystawa fotografii mody

  1.   Wystawa
  2.   Otwarte wydarzenie
  1.   6th Mar, 2018 14:00 - 26th Mar, 2018 14:30
Cracow Fashion Week: Focus on fashion – wystawa fotografii mody Wernisaż wystawy – 12 marca (poniedziałek), g. 18.00 Wyjątkowa wystawa w przestrzeniach Nowohuckiego Centrum Kultury! To już 9. e... Cracow Fashion Week: Focus on fashion – wystawa fotografii mody
Wernisaż wystawy – 12 marca (poniedziałek), g. 18.00

Wyjątkowa wystawa w przestrzeniach Nowohuckiego Centrum Kultury!

To już 9. edycja Cracow Fashion Week. Hasłem przewodnim tegorocznej edycji jest „Fashion & Ecology”, które ma przypomnieć jak bardzo współczesny świat potrzebuje nowego, świeżego i racjonalnego spojrzenia na projektowanie i produkowanie odzieży.

Międzynarodowa wystawa fotografii mody w Nowohuckim Centrum Kultury to jeden z integralnych punktów programu, który pozwoli widzom spojrzeć na projekty nie tylko jako na dzieła sztuki użytkowej, ale także jako wyjątkowe obiekty fotograficzne. Tkaniny i faktury, kształty, a także sylwetki modeli to niesamowite wyzwanie, ale też możliwość prawdziwej zabawy modą nie tylko dla designerów, ale także dla fotografów. Skupienie uwagi na modzie, które w dniach 10-18 marca 2018 będzie miało miejsce w Krakowie, w Nowohuckim Centrum Kultury przyjmie formę zachwytu nad dziełami stworzonymi dzięki spojrzeniom przez obiektyw aparatu.

Więcej informacji:
cracowfashionweek.com
  1.   Nowohuckie Centrum Kultury
  2.   1
Mar
09

Wioleta Rzążewska – wystawa malarstwa „Sto lat!”

  1.   Wystawa
  2.   Otwarte wydarzenie
  3.   99 / 100
  1.   9th Mar, 2018 14:00 - 5th Kwi, 2018 14:30
Wioleta Rzążewska – wystawa malarstwa „Sto lat!” Wernisaż – 16 marca (piątek), g. 18.00 Wyjątkowa wystawa cyklu wielkoformatowych obrazów olejnych inspirowanych fotografiami z rodzinnego albumu ar... Wioleta Rzążewska – wystawa malarstwa „Sto lat!”
Wernisaż – 16 marca (piątek), g. 18.00

Wyjątkowa wystawa cyklu wielkoformatowych obrazów olejnych inspirowanych fotografiami z rodzinnego albumu artystki. Dzieła łączy motyw przewodni świętowania – rodzinnego przeżywania ślubów, wznoszenia toastów oraz doświadczania pogrzebów. „Sto lat!” stanowi próbę odpowiedzi o sens istnienia, ciągłość linii rodowej, zrozumienia przenikających się w trakcie obrzędów sfer „sacrum” i „profanum”.



Wielu z nas trzyma gdzieś na dnie szafy taki album. Stare, pożółkłe fotografie, niekiedy z ozdobnie przyciętymi brzegami, przylepione na ciemnym kartonie kruszejącą gumą arabską albo delikatnie przytrzymane na rożkach papierowymi trójkątami. Galeria skupionych twarzy, zastygłych przed obiektywem aparatu sylwetek, niekiedy skąpo opisanych wyblakłym tuszem, choć najczęściej po prostu anonimowych. Daleki, zapomniany świat… Kiedy więc czasem, w przypływie nostalgicznych uczuć, próbujemy przeniknąć w ową zetlałą rzeczywistość, boleśnie się przekonujemy, jak niewiele potrafimy już z niej zrozumieć.
Dlatego tak zazdroszczę Wiolecie Rzążewskiej, że zdążyła ze swojego rodzinnego albumu nie tylko wyczytać fascynującą ludzką historię, pełną konkretnych postaci, ale też dostrzec i przekazać nam – w formie malarskiej – niezwykłą urodę owych chwil zatrzymanych niegdyś na kliszy. Z banalnych, jak by się wydawało, obrazów wiejskich uroczystości wydobyła dla nas (choć może myślała przede wszystkim o sobie?) to, co w nich nieprzemijające: światło, powietrze, kontur, gest, harmonię płaszczyzn. Posłużyła się przy tym własnym, przemyślanym językiem dojrzałego artysty – dosłowność fotograficznych kadrów zamieniając na metaforę, przestrzeń symboliczną, lecz zarazem zachowując czytelną narrację miejsca, czasu i zdarzeń. To więcej niż inspiracja przypadkowo napotkanym artefaktem. Jest bowiem w obrazach Rzążewskiej ogromny ładunek osobistego przeżycia i zaangażowania, uzupełniony wiedzą o przedstawionym świecie, płynącą tyleż z rodzinnych przekazów, co i z bezbłędnej intuicji. Stąd ów naturalny, międzypokoleniowy dialog, jaki artystka potrafiła na swoich obrazach uruchomić między przeszłością i teraźniejszością. Szczęśliwi, którzy potrafią włączyć się do tego dialogu.

– Joanna Gościej-Lewińska, kurator wystawy



Wioleta Rzążewska – urodzona 29 czerwca 1986 r. w Puławach. Dzieciństwo spędziła w powiecie garwolińskim, którego mieszkańcy, a także krajobraz, do dziś stanowią niewyczerpane źródło inspiracji dla jej malarskiej twórczości. W 2015 r. obroniła dyplom licencjacki pt. „Sceny zatrzymane” z wyróżnieniem w pracowni malarstwa prof. Marzanny Wróblewskiej w Instytucie Edukacji Artystycznej Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Studia ukończyła w 2017 r. – obroniła dyplom pracą pt. „Sto lat!” w tejże pracowni – uzyskując tytuł magistra sztuki. W latach 2013-2017 stypendystka rektora APS dla najlepszych studentów za osiągnięcia artystyczne. W latach 2015-2017 stypendystka m.st. Warszawy im. Jana Pawła II. Autorka kilkunastu wystaw indywidualnych (między innymi: „Sceny zatrzymane”, „Babcia”, „Szkice i malarstwo”) oraz uczestniczka kilkudziesięciu wystaw zbiorowych (w tym: w 2016 r. – wystawa pokonkursowa II Ogólnopolskiego Konkursu im. Leona Wyczółkowskiego w bydgoskiej Galerii Miejskiej BWA). Laureatka Konkursu Rektora APS na najlepszą pracę dyplomową 2014/15, finalistka II Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy.
  1.   Nowohuckie Centrum Kultury
  2.   1
Mar
09

KURZ ZEN/ Ewa Myoshin Hadydoń, Nyogen Nowak w Galerii Miejskiej we Wrocławiu

  1.   Wystawa
  2.   Otwarte wydarzenie
  3.   9999999999 / 10000000000
  1.   9th Mar, 2018 17:00 - 30th Mar, 2018 17:00
KURZ ZEN/ Ewa Myoshin Hadydoń, Nyogen Nowak 9 – 30 marca 2018 Galeria Miejska we Wrocławiu Wstęp wolny Kurator wystawy: Mirosław Jasiński Od 8 do 30 marca wnętrza Galerii Miejskiej we Wrocław... KURZ ZEN/ Ewa Myoshin Hadydoń, Nyogen Nowak
9 – 30 marca 2018
Galeria Miejska we Wrocławiu
Wstęp wolny
Kurator wystawy: Mirosław Jasiński


Od 8 do 30 marca wnętrza Galerii Miejskiej we Wrocławiu wypełnią orientalne dzieła dwójki artystów – Polaków, buddyjskich mnichów – Ewy Myoshin Hadydoń i Nyogena Nowaka. Na wystawie „KURZ ZEN” będzie można zobaczyć prace wykonane tuszem.

Zen (cicha medytacja, religijna kontemplacja) to nurt buddyzmu, którego wcielenie w życie pozwala na uzyskanie świeżości umysłu i klarownego myślenia. Podstawową praktyką w tym nurcie jest medytacja siedząca zwana zazen, której istotą jest poznanie swojej prawdziwej natury i wejście w stan najwyższego oświecenia.
Ze względu na brak możliwości pełnego opisu prawdziwej natury zen za pomocą słów, wielu artystów – wyznawców tego podejścia, tworzy dzieła, które mają za zadanie przedstawiać filozofię i ducha zen. Artyści traktują tutaj proces twórczy jako formę medytacji, która pogłębia ich stopień wtajemniczenia, a także drogę, którą mogą dotrzeć z wyznawaną przez nich filozofią do innych ludzi.

Dwójka buddyjskich mnichów, małżeństwo – Ewa Myoshin Hadydoń i Nyogen Nowak to Polacy na stałe mieszkający w Japonii. Oboje zajmują się sztuką. Ona malarstwem ezoterycznym (mikkyoga), natomiast On malarstwem zen (zenga).

Na wystawie „KURZ ZEN” Ewa Hadydoń prezentuje twarze Buddów i sanskryckie litery (bonji). Według artystki buddyzm i sztuka są wzajemnie ze sobą powiązane. Buddyjska nauka od starożytności była symbolizowana przez Buddę, czyli istotę wolną od wszelkich ograniczeń. Stworzona przez Hadydoń Mandala Trzynastu Buddów ukazuje w rzeczywistości trzynaście aspektów jednego Buddy, który jest Pustką. Każdy z nich ma swój mistrzowski werset (dharani) uważany za kwintesencję buddyjskiej sutry. Zapisywana jest ona pismem siddham (czyli właśnie bonji).
Każdy z obrazów Hadydoń charakteryzuje się drobiazgowością, głębią, tajemniczością i koncentracją ducha.

Nyogen Nowak na wrocławskiej ekspozycji zaprezentuje malarstwo zen (zenga) i kaligrafię zen (zensho). Według artysty najważniejszym elementem jego twórczości jest przepływ witalnej energii życia poprzez tusz, zwany po japońsku bokki. W pracach Nowaka i orientalnym malarstwie tuszem najważniejsza jest linia. Gdy linia jest pełna witalnej energii życia, obraz żyje i posiada zdumiewającą moc. Nie zależy to od techniki malarskiej, jakości tuszu czy pędzla, ale od energii, która zawsze jest obecna, ale nie ujawnia się, jeśli nie jest kultywowana. Należy tu zaznaczyć, że sztuka zen jest częścią treningu zen, a zazen jednym ze sposobów jej kultywowania.
Na pracach Nyogena Nowaka, często wykonanych na zwojach, pojawiają się motywy zwierzęce i roślinne, duchowni, a także azjatyckie pejzaże.

Choć na pierwszy rzut oka obydwa style malarstwa Nyogena Nowaka i Ewy Myoshin Hadydoń zdają się zmierzać w przeciwnych kierunkach, to w umyśle Buddy tworzą jedność.

Orientalny i ezoteryczny charakter dzieł prezentowanych na wystawie „KURZ ZEN” ma zachęcać widza do kontemplacji, skłonić go do myślenia i oczyszczenia umysłu. Aby stworzyć sprzyjająca ku temu aurę, podczas wernisażu wystawy odbędzie się uroczystość kenteki, co po japońsku oznacza „ofiarowanie fletu”. Podczas wydarzenia muzyk Igor Pietraszewski (który uczył się od mistrza fletu shakuhachi Takahashi Ryudo) wykona utwory z tradycji komuso (zgodnej z praktykami zen).


Zapowiedź filmowa wystawy: https://youtu.be/tLZU_DP-QB0

Wydarzenie Facebook: https://pl-pl.facebook.com/events/603398796677541/

  1.   Galeria Miejska we Wrocławiu
  2.   1
Mar
15

Stefan Gierowski "Pani Marcie zamiast kolacji"

  1.   Wystawa
  2.   Otwarte wydarzenie
  1.   15th Mar, 2018 19:00 - 15th Cze, 2018 17:00
Galeria Zderzak, 15.3. — 15.6.2018 wernisaż w czwartek 15 marca o godz. 19:00 Obowiązują stroje wieczorowe Akwarele Stefana Gierowskiego należą do najświetniejszych osiągnięć sztuki polskiej po 1... Galeria Zderzak, 15.3. — 15.6.2018
wernisaż w czwartek 15 marca o godz. 19:00
Obowiązują stroje wieczorowe

Akwarele Stefana Gierowskiego należą do najświetniejszych osiągnięć sztuki polskiej po 1958 roku. Każda kolejna dekada wnosiła do nich własny klimat i nowe rozwiązania formalne. Lata 60. – olśniewające struktury malarstwa materii i przestrzenne, kosmiczne efekty abstrakcji postmalarskiej. Lata 70. – czyste kolory triady i symetryczne podziały płaszczyzn. Lata 80. – antynomie, napięcia i eschatologię. Lata 90. – lirykę i spontaniczny gest.

Prace na papierach wielkiego mistrza polskiego malarstwa to przede wszystkich radość dla widza. Żadna akwarela nie ma tytułu, żadna nie jest numerowana cyframi rzymskimi, tak jak obrazy olejne. Ale zdarza się, że niektóre mają... dedykacje. Tak jak ta poniżej: „Pani Marcie zamiast kolacji dla zabawy S. Gierowski 97 r.”

Zabawa, żart, dowcip aż iskrzą w tych pracach. Wiadomo, że malarstwo Gierowskiego to kolor i przestrzeń, napięcie i balans. Należy do tego dodać cechy duchowe: iście stoicką równowagę i poczucie humoru Autora. Farby wodne to poważna sztuka i osobny gatunek, który daje zupełnie inne możliwości niż pracochłonna technika olejna – świeżość i czystość wyrazu. Artysta ceni go wysoko i ubolewa nad tym, że jest on u nas niedoceniany przez muzealników, krytyków sztuki i kolekcjonerów. Liczymy na to, że wystawa Zderzaku co nieco zmieni w tej materii...

Zapraszamy!
Galeria Zderzak, ul. Floriańska 3, Kraków
www.zderzak.pl, zderzak@zderzak.pl
  1.   Galeria Zderzak
  2.   1
Mar
24

Olympia Galeria - Agnieszka Berezowska, Grafika

  1.   Wystawa
  2.   Otwarte wydarzenie
  1.   24th Mar, 2018 20:00 - 18th Kwi, 2018 12:00
Galeria Olympia Agnieszka Berezowska Kawałek, część, fragment, cząstka lub okruch należą do pewnej całości, kogoś, lub czegoś. Pozostawione w formie różnych kształtów, nieforemne, często wyjątkow... Galeria Olympia
Agnieszka Berezowska

Kawałek, część, fragment, cząstka lub okruch należą do pewnej całości, kogoś, lub
czegoś. Pozostawione w formie różnych kształtów, nieforemne, często wyjątkowe
elementy całości, pozostawiają wspomnienie, scalają przeszłość z dniem dzisiejszym,
łącząc się w fragment nowej rzeczywistości. Kawałeczki jedzenia, półmiski zastawione
w całości do podziału, poczęstunku, jednoczące ludzi. Fragmenty podłóg, części miejsc,
po których pozostał tylko materiał z podłogi. Te fragmenty łącza wspomnienia
minionego czasu, są przetworzone na nowe, na grafikę, na ścianę.
Gość zaproszony do udziału w wystawie: Krystyna Tomaszewska- Oleksy
  1.   Filip Konieczny
  2.   1
W tym dniu nie ma żadnych wydarzeń.
Unable to load tooltip content.