Lata pięćdziesiąte. Młody Beksiński marzy o pójściu na studia do szkoły filmowej w Łodzi. A w filmie to – co go interesuje szczególnie – to montaż. Jednak ojciec sprzeciwia się i nakazuje posłusznemu ...Lata pięćdziesiąte. Młody Beksiński marzy o pójściu na studia do szkoły filmowej w Łodzi. A w filmie to – co go interesuje szczególnie – to montaż. Jednak ojciec sprzeciwia się i nakazuje posłusznemu synowi wstąpić na architekturę, bo ta ma przyszłość w zburzonej przez wojnę Polsce. Nie mogąc rozpocząć studiów filmowych Beksiński zastępuje wymarzoną kamerę filmową aparatem fotograficznym, a stół montażowy ciemnią. Ponieważ jest skrajnym indywidualistą, to ów aparat uwalnia go również od pracy w kolektywie i od konfliktowych stosunków, jakie pociąga za sobą kierowanie ekipą filmową.
Cykl „Outside In” tworzą fotografie oddalone od siebie w czasie i przestrzeni, powstałe w ciągu kilku lat, na czterech kontynentach: w Europie, Azji, Ameryce Południowej i Afryce. Obrazy układają się ...Cykl „Outside In” tworzą fotografie oddalone od siebie w czasie i przestrzeni, powstałe w ciągu kilku lat, na czterech kontynentach: w Europie, Azji, Ameryce Południowej i Afryce. Obrazy układają się w nielinearny ciąg wydarzeń, wyjętych ze swoich kontekstów, w osobistą, wewnętrzną narrację, utkaną z przetworzonych motywów świata zewnętrznego. Zaczynamy od widoku z okna, który symbolicznie łączy wewnętrzne z zewnętrznym, a potem wędrujemy przez otwarte przestrzenie, napotykając motywy mówiące o przemijaniu, śmierci, wolności, obecności, nieobecności i tajemnicy. Od jednego do drugiego zdjęcia prowadzi jakiś szczegół czy motyw, w podobny sposób jak działa pamięć lub sny – jedno wspomnienie prowadzi do następnego, poprzez detal lub nastrój, a te połączenia są często nieoczywiste.
Na wystawie prezentowane będą prace wykonane podczas zajęć prowadzonych w pracowniach rysunku, malarstwa i grafiki Nowohuckiego Centrum Kultury, wykonane zarówno podczas regularnych zajęć jak i otwart...Na wystawie prezentowane będą prace wykonane podczas zajęć prowadzonych w pracowniach rysunku, malarstwa i grafiki Nowohuckiego Centrum Kultury, wykonane zarówno podczas regularnych zajęć jak i otwartych warsztatów plastycznych podczas wakacji i ferii zimowych w roku artystycznym 2023/2024. Pracownie plastyczne NCK od wielu lat prowadzą znani artyści i dydaktycy: Marta Wakuła-Mac, Jan Bosak i Robert Bubel.
Co czyni nasze miasto naszą małą ojczyzną? Jak wygląda życie we Frankfurcie nad Menem, niemieckim mieście partnerskim Krakowa? Projekt fotograficzny „In Frankfurter Gesellschaft” („W społeczności fran...Co czyni nasze miasto naszą małą ojczyzną? Jak wygląda życie we Frankfurcie nad Menem, niemieckim mieście partnerskim Krakowa? Projekt fotograficzny „In Frankfurter Gesellschaft” („W społeczności frankfurckiej”), który powstał w 2013 roku i został zrealizowany przez fotografkę Annę Pekalę oraz fotografa Floriana Albrechta-Schoecka przy wsparciu miasta Frankfurt nad Menem w dzielnicach objętych programem „Aktywne sąsiedztwo”, ma na celu znalezienie odpowiedzi na te pytania poprzez fotografię. Wykonane na przestrzeni ponad 10 lat zdjęcia przedstawiają w osobisty sposób wielowymiarowe i różnorodne życie mieszkańców Frankfurtu.
Wystawa Główna Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie tym razem na różne sposoby opowiada o tym, czym jest Momentum. Słowo to, choć krótkie, zawiera w sobie wiele znaczeń, a wszystkie one okazu...Wystawa Główna Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie tym razem na różne sposoby opowiada o tym, czym jest Momentum. Słowo to, choć krótkie, zawiera w sobie wiele znaczeń, a wszystkie one okazują się być niezwykle aktualne w kontekście obecnego stanu świata.
Profesor Leszek Misiak maluje od ponad 50 lat. Tworzy obrazy zachwycające czystością formy – intensywnymi barwami, subtelnymi półcieniami i precyzyjną kompozycją, przesyconymi niezwykłym, metafizyczny...Profesor Leszek Misiak maluje od ponad 50 lat. Tworzy obrazy zachwycające czystością formy – intensywnymi barwami, subtelnymi półcieniami i precyzyjną kompozycją, przesyconymi niezwykłym, metafizycznym klimatem. W ostatnich latach porzucił malarstwo na płótnie i tworzy wyłącznie na papierowych podłożach malując ukochane motywy pejzażowe i tematyczne czarno-białe oraz kolorowe.
Twórczość Piotra Łopalewskiego zaprasza nie tylko do zachwytu ale również do prób niejako przymierzania kostiumu jakim bywa samochód i odegrania w wyimaginowanym czasie i miejscu, chwilowej roli. Samo...Twórczość Piotra Łopalewskiego zaprasza nie tylko do zachwytu ale również do prób niejako przymierzania kostiumu jakim bywa samochód i odegrania w wyimaginowanym czasie i miejscu, chwilowej roli. Samochody / osobowości wybrane przez Piotra przeżywały swoją świetność głównie w epoce art deco. Stanowiły ruchomy element architektury, pejzażu, znak czasu. W ich karoseriach odbijały się damy w pięknych strojach oraz dystyngowani dżentelmeni. Dzięki przebywaniu w polu tych obrazów / wehikułów, także wehikułów czasu, można oczami wyobraźni dostrzec własne odbicie w ich chromowanych i barwnie lakierowanych powierzchniach błotników, drzwi, reflektorów.
Wystawa Iwy Kruczkowskiej-Król składa się z dwóch części: pierwsza z nich przedstawia obrazy, które są scenami rodzajowymi, opowiadającymi historię ludzi spotkanych podczas podróży, druga wypełniona j...Wystawa Iwy Kruczkowskiej-Król składa się z dwóch części: pierwsza z nich przedstawia obrazy, które są scenami rodzajowymi, opowiadającymi historię ludzi spotkanych podczas podróży, druga wypełniona jest oryginalnymi portretami ludzi z odległych kontynentów. Iwa Kruczkowska-Król kładzie duży nacisk na różnorodność, która różnicuje grupy etniczne pod względem kultury, nie jakości. Różnorodność jest dla mnie czymś wyjątkowo ciekawym, co sprawia, że świat nie jest nudny – tłumaczy artystka.
Natalia Bienek – malarka rocznik 1983, zamieszkała na stałe w Krakowie. Jej sztuka inspirowana jest bio-artem, neurobiologią oraz pięknem laboratoryjnych zdjęć neuronów. Ma za sobą kilka dłuższych pob...Natalia Bienek – malarka rocznik 1983, zamieszkała na stałe w Krakowie. Jej sztuka inspirowana jest bio-artem, neurobiologią oraz pięknem laboratoryjnych zdjęć neuronów. Ma za sobą kilka dłuższych pobytów we Francji, którą uważa za swoją drugą ojczyznę. W Paryżu spędziła wiele miesięcy, chłonąc wszystko co tylko można było znaleźć w tamtejszych muzeach. Szczególnie bliski był zawsze dla niej styl art nouveau. Od kiedy, z powodów osobistych, zainteresowała się neurobiologią ten temat zdominował jej malarstwo. Początkowo natchnienie czerpała z prac słynnych neurobiologów: Santiago Cajal’a i Camillo Golgi’ego. Właśnie od nich przejęła pierwsze pomysły i sugestie, które stymulowały jej proces twórczy. Przez lata wypracowała własną, unikalną technikę twórczą, którą wciąż doskonali. Delikatne, skomplikowane sieci neuronów przenosi na pozłacane płótna, aby oddać piękno i możliwości ludzkiego umysłu. Jej prace, stanowiące doskonały przykład symbiozy nauki i sztuki, prezentowane były na wystawach indywidualnych: „Cnidaria” Galeria Sztuki, Brzeg; „Meduzy” Galeria NCK, Kraków; „Memoriae” Galeria Sztuki „W Przyziemiu”, Kraków. Obrazy Natalii Bienek znajdują się w wielu prywatnych kolekcjach na całym świecie.
Celem wystawy jest zaprezentowanie nowych zjawisk, osiągnięć i eksperymentów wśród artystów naszej katedry. Poszczególne dziedziny twórczości wybranych artystów, ich podejście do materii, a zwłaszcza ...Celem wystawy jest zaprezentowanie nowych zjawisk, osiągnięć i eksperymentów wśród artystów naszej katedry. Poszczególne dziedziny twórczości wybranych artystów, ich podejście do materii, a zwłaszcza do procesu twórczego wraz z dążeniem do mistrzostwa technologicznego w danym materiale, stanowić będą przyczynek do refleksji nad miejscem klasycznych mediów w rzeźbie współczesnej . Przedsięwzięciu będzie towarzyszyło wydanie katalogu prezentującego wystawiane prace oraz teksty zaproszonych artystów przygotowane na konferencję o tym samym tytule, która odbędzie się w dniu wernisażu wystawy (5.03.2024 r.). W wystawie bierze udział 10 pedagogów i 18 studentów (po 3 z każdej pracowni) oraz 5 prelegentów.
Wyjątkowa wystawa. Dwanaście prac na dwanaście miesięcy 2024 roku. Obrazy, zdjęcia i grafiki, ze zbiorów Nowohuckiego Centrum Kultury, posłużyły jako ilustracje do kolejnych miesięcy roku ściennego ka...Wyjątkowa wystawa. Dwanaście prac na dwanaście miesięcy 2024 roku. Obrazy, zdjęcia i grafiki, ze zbiorów Nowohuckiego Centrum Kultury, posłużyły jako ilustracje do kolejnych miesięcy roku ściennego kalendarza. Styczeń – Janusz Leśniak, luty – Leszek Misiak, czerwiec – Sławomir Lewczuk, lipiec – Eugeniusz Gerlach, wrzesień – Elżbieta Wasiuczyńska, listopad – Monika Pałka. Prace wybitnych artystów, różne dziedziny sztuki wizualnej, odmienne stylistyki – a wszystko po to, żeby oddać klimat przepływających miesięcy i zmieniających się pór roku.
Z okazji 550. rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika rok 2023 ogłoszono rokiem tego wybitnego polskiego astronoma, ucznia średniowiecznej Krakowskiej Akademii. O jego astronomicznych badaniach i odkrycia...Z okazji 550. rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika rok 2023 ogłoszono rokiem tego wybitnego polskiego astronoma, ucznia średniowiecznej Krakowskiej Akademii. O jego astronomicznych badaniach i odkryciach pamięta cały świat nauki, natomiast mało kto wie, że był on także urzędnikiem, prawnikiem, dyplomatą, lekarzem, a także doktorem prawa kanonicznego, zajmującym się nie tylko astronomią i astrologią, ale także matematyką, ekonomią, strategią wojskową, kartografią i filologią. Mikołaj Kopernik współcześnie wspominany jest jednak przede wszystkim jako odkrywca heliocentrycznego modelu Układu Słonecznego, rewolucjonista myśli naukowej oraz patron astronomów.
Wydarzenie artystyczne, które dotyczy cyklu 7 wystaw studentów dwóch Pracowni Malarstwa, jakie w latach 1972-2011 prowadził w Akademii Sztuk Pięknych im. J. Matejki w Krakowie oraz w Akademii Sztuk Pi...Wydarzenie artystyczne, które dotyczy cyklu 7 wystaw studentów dwóch Pracowni Malarstwa, jakie w latach 1972-2011 prowadził w Akademii Sztuk Pięknych im. J. Matejki w Krakowie oraz w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, w dzisiejszym Uniwersytecie Artystycznym im. M. Abakanowicz, Profesor Jacek Waltoś – jeden z czołowych polskich artystów malarzy, rzeźbiarz, grafik, rysownik, niezwykły erudyta i krytyk sztuki, współzałożyciel Grupy Wprost.
Krakowski Dom Aukcyjny® ma zaszczyt zaprosić Państwa na wystawę poświęconą twórczości Romana Zakrzewskiego (1955-2014). Zachęcamy do udziału w wernisażu (14 XII 2023, godz. 18.00).
Prezentowana w g...Krakowski Dom Aukcyjny® ma zaszczyt zaprosić Państwa na wystawę poświęconą twórczości Romana Zakrzewskiego (1955-2014). Zachęcamy do udziału w wernisażu (14 XII 2023, godz. 18.00).
Prezentowana w galerii Krakowskiego Domu Aukcyjnego wystawa "Między Botticellim i Modiglianim. Malarstwo Romana Zakrzewskiego" pozwala prześledzić rozwój i zmiany jakie zachodziły w twórczości malarza przez niemal dwie ostatnie dekady jego twórczości - od połowy lat 90. do roku 2011.
Malarstwo Romana Zakrzewskiego to autorski, poetycki świat kobiecego portretu, oplatającego widza lirycznym nastrojem. Jego sztuka budzi niezapomniane wrażenia estetyczne, rozpieszczając wysmakowaną kolorystyką, idealną linią i mistrzowsko opanowanym warsztatem.
Obecnie obrazy Romana Zakrzewskiego spotykają się z dużym zainteresowaniem kolekcjonerów. Prace artysty ze względu na swoje walory formalne, indywidualny styl i odwołania do klasyków europejskiej historii sztuki przemawiają zarówno do miłośników sztuki dawnej, jak i współczesnej.
Wystawie towarzyszy katalog z artykułami na temat życia i twórczości Romana Zakrzewskiego.
Kuratorzy wystawy: Agnieszka Julia Stefańczyk, Zuzanna Mortka-Król
Patronat medialny: Artinfo.pl
14 grudnia (czwartek) 2023 o godzinie 18.00 odbędzie się wernisaż wystawy.
Ekspozycja potrwa od 15 grudnia 2023 roku do 19 stycznia 2024 roku. Obiekty można oglądać od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-18.00. Wstęp jest bezpłatny. Zapraszamy do siedziby Krakowskiego Domu Aukcyjnego na ul. Starowiślnej 14 w Krakowie.
„Boska Komedia Dantego Alighieri w rysunkach Jana Biczysko”
wernisaż wystawy – 14 grudnia (czwartek), g. 18.00
Rysunki do „Boskiej Komedii” to efekt trzyletniej pracy nad dziełem Dantego: lektura,...„Boska Komedia Dantego Alighieri w rysunkach Jana Biczysko”
wernisaż wystawy – 14 grudnia (czwartek), g. 18.00
Rysunki do „Boskiej Komedii” to efekt trzyletniej pracy nad dziełem Dantego: lektura, szkice, rysunki. Artysta pragnął wyrazić współczesnymi środkami wyrazu uniwersalne przesłanie „Boskiej Komedii”. Szukał w każdej pieśni fragmentu, który szczególnie inspirował aktualnością refleksji, siłą poetyckiego obrazu, odniesieniem do własnej wrażliwości, wartościami etycznymi ważnych w każdej epoce: wolność i odpowiedzialność, znaczenie sztuki w dążeniu człowieka do stawania się lepszym, dobro i zło, miłość jako droga i cel człowieka. Każda z trzech części cyklu rysowana jest inaczej: „Piekło” na papierze ciemniejszym, rysowane gęstą kreską, mroczne dzięki cieniowaniu obrazu intensywnie stosowanym kropkom, czasem z plamami koloru dla większej ekspresji; „Czyściec” ma więcej światła i przestrzeni i wreszcie „Niebo”- świetliste i jasne rysowane na papierze transparentnym.
Na wystawę składa się ponad 300 prac rzeźbiarskich, malarskich, szkiców, plakiet, medali z lat 1971– 2023, spiętych tytułem Introversus – Extraversus – Ukryty wymiar.
Celem realizowanej od 2012 roku ...Na wystawę składa się ponad 300 prac rzeźbiarskich, malarskich, szkiców, plakiet, medali z lat 1971– 2023, spiętych tytułem Introversus – Extraversus – Ukryty wymiar.
Celem realizowanej od 2012 roku „Przestrzeni dla sztuki” jest prezentacja wybitnych artystów i zarazem pedagogów z kręgu Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Pomysłodawcą projektu jest prof. dr hab. Jerzy Hausner, przewodniczący Rady Programowej Open Eyes Economy Summit i inicjator Open Eyes Art Festival. Głównym organizatorem pozostaje Nowohuckie Centrum Kultury i jego dyrektor Zbigniew Grzyb, a partnerami od początku są Akademia Sztuk Pięknych oraz Agencja Artystyczna GAP, współpracująca z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie.
Adam Wajrak (1972, Warszawa) – dziennikarz „Gazety Wyborczej”, od lat opisuje i fotografuje przyrodę, w szczególności zwierzęta, które są jego pasją od dzieciństwa. Współtwórca kanału przyrodniczego „...Adam Wajrak (1972, Warszawa) – dziennikarz „Gazety Wyborczej”, od lat opisuje i fotografuje przyrodę, w szczególności zwierzęta, które są jego pasją od dzieciństwa. Współtwórca kanału przyrodniczego „Tropem Wajraka” Od ponad 20 lat mieszka w Teremiskach w Puszczy Białowieskiej, o której ochronę nieustająco zabiega. Autor kilku książek o tematyce przyrodniczej m.in. „Wilki”, „Wielka księga prawdziwych tropicieli”, ostatnio „Na północ” i – wraz z żoną Nurią Selva Fernández -„Kuna za kaloryferem”. Ponieważ lubi przemierzać świat na nartach był uczestnikiem wypraw polarnych na Svalbard i Grenlandię. W 2005 magazyn „Time” przyznał mu tytuł Bohatera Europy. Za działania na rzecz ocalenia unikalnej Doliny Rospudy otrzymał nagrodę im. Andrzeja Woyciechowskiego, a przez brukselski dziennik „Europen Voice” został uznany za jedną z 50. osób, które wywarły największy wpływ na Europę w 2007 roku. W 2019 otrzymał nagrodę im. Andrzeja Wajdy oraz nagrodę Polskiego PEN Clubu im. Ksawerego i Mieczysława Prószyńskich, a w 2022 nagrodę im. Stanisława Lema.
Podstawą wystawy „Esencjonalnie” jest wystawa „Niedenthal”, przygotowana przez Dom Spotkań z Historią, instytucję kultury miasta stołecznego Warszawy.
kuratorki: Anna Brzezińska, Katarzyna Puchalska
...Podstawą wystawy „Esencjonalnie” jest wystawa „Niedenthal”, przygotowana przez Dom Spotkań z Historią, instytucję kultury miasta stołecznego Warszawy.
kuratorki: Anna Brzezińska, Katarzyna Puchalska
wybór zdjęć, teksty: Katarzyna Puchalska
projekt graficzny: Lotne Studio, grafo-mania
przygotowanie zdjęć do druku: Tomasz Kubaczyk
druk i oprawa fotografii: Ney Gallery&Prints
Wystawa Jolanty Rycerskiej „Brzydkie miejsca” to projekt kobiety o kobietach, a właściwie o przeżywaniu własnej kobiecości w ciele. O mierzeniu się z obowiązującymi modelami piękna, kultem młodości i ...Wystawa Jolanty Rycerskiej „Brzydkie miejsca” to projekt kobiety o kobietach, a właściwie o przeżywaniu własnej kobiecości w ciele. O mierzeniu się z obowiązującymi modelami piękna, kultem młodości i niekończącej się pracy nad swoim ciałem. Punktem wyjścia do powstania projektu było zaproponowanie znajomym kobietom sfotografowania „brzydkiego” miejsca na ich ciele. Pytanie było otwarte, nieco prowokujące, choć niczego nie narzucało, ani nie sugerowało. Mogło wywołać automatyczne odrzucenie pomysłu, negację istnienia takiej przestrzeni w swoim ciele lub próbę ukrycia jej, a jednak w żadnym wypadku tak się nie stało. Bohaterki zaproszone do fotografii natychmiast znalazły „to” miejsce. Ważna była ta pierwsza myśl, naturalnie szczery i celny impuls. To on prowadził do obszaru ciała, który jest obciążony kompleksami, ukrywany przed światem, czasem przed samą sobą. Okazało się, że nie są to wcale miejsca uważane powszechnie za intymne. „Wstydliwe” były ich walory estetyczne lub zdrowotne. Obciążone lękiem przed chorobą, przemijaniem lub odczuwane wprost jako nieakceptowalne wizualnie.
W swojej twórczości próbuję przez kształty, linie, plamy wejść w sferę, którą można by nazwać „pozaoczywistą”, przeniknąć do świata snów, obaw, archetypicznych lęków. Fotografia, jak każda ze sztuk, m...W swojej twórczości próbuję przez kształty, linie, plamy wejść w sferę, którą można by nazwać „pozaoczywistą”, przeniknąć do świata snów, obaw, archetypicznych lęków. Fotografia, jak każda ze sztuk, musi mieć walor „podprogowości”, który jest zdolny poruszyć w odbiorcy delikatne struny niespodziewanych uczuć i emocji.
Moje działania fotograficzne trafnie odzwierciedla zdanie Ansela Adamsa: „Prawdziwa fotografia nie musi być wyjaśniana, ani nie może być zawarta w słowach.”